Empirikos 0 Postad 29 November , 2014 Hej, som båtintresserad följer man ju gärna diverse hemmatyckare och experter beträffande vad som kommer att hända med båtmarknaden i framtiden. Konjunkturen, massproduktion av nya båtar samt förändrade fritidsvanor brukar ofta anges som förklaringar till varför det har blivit svårare att sälja begagnade båtar. Jag instämmer helt i ovanstående förklaringar men efter att ha besökt ett välbesökt medlemsmöte i båtklubben, där personer som var under 50 år kunde räknas på handens fem fingrar, lyste med sin frånvaro, så får man onekligen en tankeställare om vilka det är som, i framtiden så småningom ska ta över alla stora båtar som den äldre generationen har haft råd att införskaffa. Nu har jag ju inte besökt alla båtklubbar så jag kan ju inte påstå att detta är sant överallt men ni som är medlemmar i båtklubbar kan kanske bekräfta eller dementera detta. Om man dröjer kvar lite vid denna iakttagelse så finns det anledning att misstänka att det bortom 70-talist generationen väntar generationer, som inte bara är färre till antal, utan även, av olika anledningar, inte är lika resursstarka som de generationer som idag praktiserar båtliv. Båtlivsorganisationerna har naturligtvis redan räknat ut detta, därav alla kampanjer för att locka yngre personer in i båtlivet med allt vad det kan innebära. Sannolikt är det så att detta i praktiken kommer innebära att båtklubbarna redan nu måste börja planera för sin fortlevnad på längre sikt.Det borde även bli så att prisraset på begagnade båtar kommer att fortsätta. Möjligtvis kan det bli så att mindre båtar blir lite mer lättsålda medan de större båtarna kommer att rasa kraftigt i pris. Kanske kommer även de kommersiella aktörerna ute i våra skärgårdar ställas inför nya utmaningar. De som kommer att överleva blir de som inte bygger hela sin verksamhet på båtlivet. Kanske får vi om en si så där 20 år se en återgång till båtlivet så som det såg ut i början av sjuttiotalet och där exempelvis seglingssporten av många räknades som en sysselsättning för de rika. Hälsningar Empirikos Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 29 November , 2014 Tror båtar där man måste fixa själv är på utdöende. Ingen orkar känns det som. Båtarna skall helst kunna hämtas vid bryggan, tankad servad och klar, redo för avfärd. De skall vara bekväma och fullutrustade, elternativt enkla snabba små motorbåtar. En långsam båt med kryphöjd inruffen med campingstandard utan varmvatten där man skiter i en plastbalja i en garderob och sover på 1,80 långa kojer har ingen framtid. Jag tror mer på hyra av större bekväma båtar i framtiden, alternativt mindre enklare båtar som man kan ta sig ut och åter på dagen för att fiska, bada eller bara leka runt. Klubbar blir tuffare, man betalar hellre mer pengar än att laga bryggor, gå båtvakt och sitta i en styrelse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 November , 2014 Tror båtar där man måste fixa själv är på utdöende. Ingen orkar känns det som. Båtarna skall helst kunna hämtas vid bryggan, tankad servad och klar, redo för avfärd. En företagare på orten, hade en ide om att ta hand om båtar just på det sättet. Företagaren driver redan ett ganska stort företag i branchen i ett grannsamhälle. Han byggde upp en massa ställningar för att kunna förvara många båtar på en begränsad yta. Tanken var att kunden/båtägaren skulle ringa och beordra sin båt i sjön när man ville ut och företaget skulle sjösätta och göra klar båten för avfärd. När man kom tillbaka skulle man bara lägga båten vid bryggan, så skulle företaget ta hand om den. Tror aldrig att det ens kom igång. Företagaren i fråga var nog före sin tid. Ställningarna är rivna, området sålt och där bedrivs en helt annan verksamhet. Eventuellt kan han ha den servicen på ett annat stället, där han har sin verksamhet, men i liten skala. Däremot säljer han båtar där allt ingår. Man tar hand om båten över vintern och kunden hämtar den på våren. Men det kommer säkert att fungera för en del så i framtiden. Som den gamla stofil jag är så är det för mig tvärt om. Båtägandet för mig är nog till 90% att greja med båten. Själva seglandet är inte så högt prioriterat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 29 November , 2014 (redigerade) Jag tror inte själva båtintresset har minskat så mycket bland oss yngre, är själv 37 år. Däremot är intresset för att gå med i en traditionell båtklubb inte så stort. Det ska helst vara mer eller mindre fulllservice där den egna insatsen i form av tid är minimal. Det bekräftas av att i stort sett alla i branschen märker en klart ökat efterfrågan förvaring och servicetjänster. Det positiva är att det ger fler arbetstillfällen i branschen men det negativa är att båtlivet blir dyrare. Speciellt om klubbarna börjar försvinna på några decenniers sikt. Redigerad 29 November , 2014 av thundergod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 November , 2014 Fullservice marinor finns det gott om i USA. Motorbåtarna förvaras i stora höglager, hämtas ut med truck, tankas och sjösätts på order från båtägaren. Sen är det bara att lämna båten när man kommer tillbaka. Fungerar nog bra i ett land med låga minilöner och välbetalda båtägare som har mycket pengar kvar efter skatt. Sverige är ett föreningsland. När engelsmännen går på puben, fransmännen sitter i baren och tyskarna går på bordell går vi på föreningsmöte. Men intresset för föreningar sjunker, folk har så mycket att göra med jobb, träning mm att ingen anser sig ha tid att jobba ideellt. Dessutom har folk oftast helt enkelt inte intresse. Båt har man för att åka på sjön, inte för att måla klubbstugor mm. Själv ligger jag i en kommunal hamn, det är kanske lite dyrare men väldigt bekvämt. På sikt kommer båtklubbarna ersättas med kommunala/privata hamnar. Många av oss har båt för att vi vill ha möjligheten att åka på sjön när vid vill och för många är grandet med båten viktigt. Hyra är inte alltid ett alternativ. På 50-talet sågs gubbarna ofta på cykel med en kvarting på pakethållarna på väg för att "vårutrusta" båten. Nu har vi Facebook istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 29 November , 2014 Jag tror inte själva båtintresset har minskat så mycket bland oss yngre, är själv 37 år. Däremot är intresset för att gå med i en traditionell båtklubb inte så stort. Det ska helst vara mer eller mindre fulllservice där den egna insatsen i form av tid är minimal. Det bekräftas av att i stort sett alla i branschen märker en klart ökat efterfrågan förvaring och servicetjänster. Det positiva är att det ger fler arbetstillfällen i branschen men det negativa är att båtlivet blir dyrare. Speciellt om klubbarna börjar försvinna på några decenniers sikt. Dyrare och dyrare vet jag inte. Snarare är det väl färre som åker räkmacka på de få eldsjälarna. Sen finns en viss skattetekisk aspekt, där värdet av ideel verksamhet/peoduktion inte beskattas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 30 November , 2014 Jag ligger i en båtklubb med väldigt billiga båtplatser, subventionerad verksamhet av företaget som äger marken, och en förmån för de anställda. Finns klubbhus, förråd för master och utombordare, en liten klubb med egen ramp och egen mastkran. Som ni skriver är det en del arbete som ska göras, klubbhus ska målas, gräs ska klippas etc. För egen del fattar jag inte det där med klubbhus, är ju bara en massa extra jobb för att ha en lokal att ha årsmöte och några fester om året i. Jag hade helst sett att de delarna av klubbarbetet inte fanns. Jag jobbar gärna tillsammans med andra för att ha bra och säkra båtplatser, förråd, verkstad, ramper, mastkran toalett och dusch t.ex. Men utöver det ser jag mest klubbarbetet som en belastning, men ger i utbyte ett billigt ägande då båtplats är mycket billigt........ Alternativet här är kommunal hamn, då blir det tusenlappar för båtplats, men fortfarande billigt i förhållande till marinor i storstäderna. OM alternativet hade varit dyr marina hade jag förmodligen trailat de båtar som gått för att hålla nere kostnaderna, och bara haft båtplats till den båt som är sämre att traila.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 30 November , 2014 Det där med åldern på mötesdeltagare stämmer bra även i bår klubb. Klubben startade 1968 av eldsjälar och vi som varit med sedan dess går på årsmöten och är intresserade av hur framtiden ser ut. Intresset att hjälpa till i klubben brukar dock finnas oavsett ålder. Det är ca 10års kö för att få båtplats så där finns definitivt samma önskan som det alltid varit. Klubben är ideell och vi äger själva marken den finns på, därav är också avgifterna larvigt låga vilket naturligtvis påverkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 1 December , 2014 Ett av problemen med svenskt båtliv är att klubbarna inte har kapacitet att växa. De har vare sig fler bryggplatser eller uppställningsplatser att erbjuda o då får de heller inte så lätt att rekrytera nya medlemmar. Man väljer att ha trailer båt i trädgården Sen tänker jag som så att mycket jobb som görs där görs av pigga pensionärer, och det är kanske så det ska vara. Att vi går i pension och jobbar i den ideella sektorn och där gör nytta för samhället, i stället för att hänga kvar på ett jobb tills vi e 75. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 2 December , 2014 Får jag lägga mig i lite? Fast jag är faktiskt 50+.... Handen på hjärtat, vafför är man med i en klubb? Jo, för att få båtplats å dela på kostnaderna å för att man har inget val nästan då andra platser är svindyra, om man hittar någon. Sedan får man "stå ut" med eller "trivas" med allt som klubbmedlemskap för övrigt kräver/ger. Anpassa sig efter dagar båtarna skall i, jour, jobb mm samt på + sidan gemenskap å handräckning till grannen osv, o kanske en holme att gå till, särskillt viktigt för de som bor i städer. En annan "outsider" ensamvarg, egen brygga å egen ö, ja, jag bor ju på en ö!, var med i klubben men gick ur för det var billigare att betala enbart för sjösättningen om man inte var medlem å inte hade båtplats på pland på vinter å ingen bryggplats heller. Men så var det det här med återväxten. Tror att yngre från 15 -45 har en annan filosofi. De vill snabbt kunna "dra". Sedan hem till jobb eller plugget eller vad som nu väntar. Å inga pengar att köpa tjänsten som i USA. Å inte tid eller intresse att meka. De vill leva livet över helgen ute på en ö ha lite lajban-rajtan å sen dra vidare. Ni har väl märkt att antalet motorbåtar ökar å antalet segelbåtar minskar? Det är endast de större segelbåtarna som blivit efterfråga på på senare år. Vafför? Jo folk orkar inte ta till sig nöjet att segla, att lära sig att njuta av just seglatsen å färden. Det är inte resan som är målet som för "riktiga" båtmänniskor, vare sig de tuffar för motor eller jhissar lakannet. Det är vad jag tror. Men återväxten? Tja, jag har två barnbarn som köpte tillsammmans en liten 7 meters dagseglare, men den skall gå fort, våran Fin-Gal att låna....nä.... bara 6 knop....å den ena grabben är intresserad av Racing å jolleseglare å segelkursledare för ungdomar i lilla staden. Så lite återväxt kan jag bidra med i min falmilj. Men döttrarna å tjej-barnbarnen, vill helst bara bada o sola. Å skyll inte på uppfostran, våra döttrar har varit ute massor med oss, de kunde slå en pålstek med en hand bakom ryggen i segelbåten. Å de har styrt å fixat, men se sola å bada kommer ändå först. Skall inte debattera varför. Fast jag tror att när den hektiska tiden är över med ekorrhjulet å familj å jobb så letar man sig tillbaka när man närmar sig 40+. Vi får hoppas på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 2 December , 2014 Det finns säkert många orsaker. En av dem tror jag är att den totala tiden för arbete och andra tvingande aktiviteter tar mer av en ung familjs liv idag än när jag växte upp på -70 och -80 talet. Då fanns det fortfarande många kvinnor som jobbade deltid, eller inte alls. Det innebar i många familjer att när mannen kom hem från jobbet var maten klar, huset städat, barnens läxor gjorda, tvätten hängd etc. Den totala tillgängliga tiden att fixa med en båt eller annan hobby var större som jag upplever det. Idag är det viktigt med heltidsarbete för båda vuxna i en familj, kraven från skola och fritidsaktiviteter är så mycket större, så både de ekonomiska och tidsmässiga möjligheterna att bedriva båtliv inklusive engagera sig i en klubb med hus, holme hamnanläggningar etc. upplevs som betydligt mindre . Till detta kommer kravet på kontantinsats när det ska köpas hus.... Grabben är anställd på en tillsvidare tjänst, vilket kanske inte är så vanligt för 20 åringar, flickvännen har inte motsvarande, men arbetar som regel sammantaget heltid på flera olika arbetsplatser. Trots stabila inkomster är inte bankerna särskilt intresserade att låna ut pengar till ett sådant par för inköp av båt, husvagn etc. Ungdomarna ser att de har rejält med marginaler, och det finns utrymme, men bankerna har inte samma syn på det.... Det finns givetvis andra som lånar ut pengar till acceptabel ränta, men det är inte alltid lika enkelt för ungdomarna som är på väg in i vuxenlivet idag , som jag upplevde att det var för mig och mina jämnåriga..... För egen del kör jag just nu en skapligt snabb styrpulpetare i aluminium just för att tiden för segling och långsamma utflykter inte riktigt finns där. Visst är det härligt att tuffa fram lite långsamt för segel eller lågvarvig inombordare.... men har man få timmar på sig, så kan det istället skapa stress..... Familjen har så många andra intressen, idrott, körsång, fackligt arbete, hund, husvagn, etc. etc. Så jag klämmer in mitt båtåkande på de dygn och timmar när inte andra aktiviteter tar upp min tid.... Utflykter med barnen när frugan jobbar t.ex. hon åker med i det finaste vädret mitt i sommarn. Medan vi andra kan ta en fisketur eller utflykt när helst vi får lust.....och inte nödvändigvis mer än ett par timmar eller en halv dag. Så nog kommer framtiden att se annorlunda ut... men bättre eller sämre vet jag inte?? Den kanske bara ska passa för dem som lever i den... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 529 Postad 2 December , 2014 Jag hoppas och tror att Kalman har rätt när han säger att det kommer ändras för de yngre när de stadgat sig och skaffat sig sitt boende och etablerat sig på arbetsmarknaden. Men jag tror inte det kommer bli som för för 25-30 år sen när båtägandet blev lite av en folkrörelse och alla kunde och ville ha båt och kunde ägna sig åt sin hobby hela helgerna. Trots att vi idag med Svensson-jobb inte jobbar på lördagar så tror jag vi har mindre tid, även i 40-årsåldern, att pyssla med båtar eller andra sysselsättningar utanför hemmet. TVn tar förstås en hel del tid liksom våra sociala (elektroniska) nätverk. För egen del var det först när barnen flugit ur boet som jag hade råd och tid att ägna mig åt det härliga båtpysslandet hela året. Sen tror jag att det kommer spela stor roll hur naturen kommer att se ut om några år. Om föroreningarna fortsätter och öarna i skärgården blir mer nedskräpade kommer dragningen dit att bli mindre. Å andra sidan, ju färre som är ute i skärgården desto mindre nedskräpning kanske det blir. Jag skriver kanske för jag vet att många som inte kontinuerligt är ute ofta har en mindre benägenhet att plocka upp efter sig. Vad gäller mina egna telningar så pratar de om att skaffa segelbåt tillsammans men de har så olika önskemål om hur denna ska se ut så jag tror inte det blir av. Men intresse för sjön har de bägge två. Skutseglare (på fritiden) och sjökapten (utan jobb just nu) gör att de nog, sin ringa ålder till trots, har fler sjötimmar än sin gamle far! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 2 December , 2014 Nedskräpningen är ju intressant Christer. Här nere i Karlshamn har kommunen byggt jättefina gratis servicehus på flera öar i skärgården. vattentoalett, dusch, färskvatten och bra sophantering gör att jag upplever det renare och finare på våra öar än under -80 talet när båtlivet kanske var som störst. Dessutom passar det bra för det "snabba båtlivet" alla små öppna båtar som kommer ut på dagsutflykter och inte har toa och sophantering ombord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thule 9 Postad 25 April , 2016 Jag har i samband med flytt utanför city bytt från kommersiell marina till båtklubb. Jag är precis den familj som beskrivs ovan dvs med intresse för båtliv men med för lite tid över för hobbyn. Vi köper oss fria från arbetsplikterna och säljer nattpassen och ligger ändå betydligt under den kostnad vi hade i den kommersiella båtklubben. Detta är förödande för klubblivet som bygger på ideellt arbete men vårt alternativ för att kunna vara närmare båten. På sikt kommer inte båtklubben överleva om den inte kan anpassa sig till rådande förhållande. En lösning som jag ser är att ryggraden dvs pensionärerna som har tiden jobbar mot ersättning och drygar så ut pensionen. Självklart på frivillig basis men det skulle lösa många av våra bekymmer som inte har tiden på vår sida. Alternativet är att hyra in arbetskraften som behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 215 Postad 25 April , 2016 Vilket är viktigt? Att klubben överlever eller att det finns båtplats å sjösättningsmöjligheter? Är inte det sista som möjliggörs å klubbar bildades? För det är väl inte tvärtom? Annars tycker jag mig ha märkt att det är många som passar på å köper båtar av typen 27 fotare men med fenköl, modernare, nu när priserna rasat, så det kommer till en massa helt nya "seglare", oerfarna. men de jag har hört talas om är sådana som vill lära sig. Alltså inte folk som "blivit med båt" å skall bara ut å dra som på 80-90 talen. De där stora sakerna för miljontals pengar, dem räknar jag inte, det är inte båt i den bemärkelsen. En annan typ av ägande å båtande. å de är i avtagande. Tror även att "importen" av 13-15 meters franska charterbåtar från Koratien/Grekland åsså håller på å avtar. De passar inte in i vår skärgårdsmiljö å den typ av seglats. Passar bäst att ligga vid bryggan mittemot hamnkrogen.Bo-båtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 26 April , 2016 Vilket är viktigt? Att klubben överlever eller att det finns båtplats å sjösättningsmöjligheter? Är inte det sista som möjliggörs å klubbar bildades? För det är väl inte tvärtom? Annars tycker jag mig ha märkt att det är många som passar på å köper båtar av typen 27 fotare men med fenköl, modernare, nu när priserna rasat, så det kommer till en massa helt nya "seglare", oerfarna. men de jag har hört talas om är sådana som vill lära sig. Alltså inte folk som "blivit med båt" å skall bara ut å dra som på 80-90 talen. De där stora sakerna för miljontals pengar, dem räknar jag inte, det är inte båt i den bemärkelsen. En annan typ av ägande å båtande. å de är i avtagande. Tror även att "importen" av 13-15 meters franska charterbåtar från Koratien/Grekland åsså håller på å avtar. De passar inte in i vår skärgårdsmiljö å den typ av seglats. Passar bäst att ligga vid bryggan mittemot hamnkrogen.Bo-båtar. Jag tycker nog att stora och dyra båtar är båtar de också, eller skepp... Att det köps en del mindre seglare tycker jag låter lovande för båtlivet framöver, om nu folk vill lägga mindre tid på underhåll och i stället köper den tjänsten uppstår ju en marknad som kan ge arbetstillfällen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser