Gå till innehåll
torsdag 25 december 2025
Gäst Flippermannen

Tips för montering av bordstativ i sittbrunnen?

Rekommendera Poster

Gäst Flippermannen

Hejsan Jag funderar på hur jag bäst skall gå till väga när jag ska montera ett bordsstativ skiva. Teleskop stativ med ett fäste i bottendurken verkar svårt, eller? Känns oroligt att skruva i båtten på båten. Alt är ju ett sido färst i båtens innekant eller på baksidan av förarstolen. Tanken är att ha ett litet bord i min lilla mototbåt framför bakre soffan. Är den nån som har några tips o råd?

post-0-1394234362,7247_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska ge mig på ett liknande projekt på min wellcraft så småningom. Jag vill ha ett smidigt bord som går att ta fram och bort snabbt utan att behöva ha massa krångliga vikkonstruktioner och stag som man snubblar runt på i båten. Har sett en bra och billig lösning på Jula som jag tror att jag ska prova. De säljer fästen för bordsben, en nedsänkt variant som skruvas fast i golvet och blir i stort sett helt slät när man plockar bort bordet med ben. Sedan säljer de en motsvarande kona som du monterar på bordet. Dessutom finns det bordsben som passar till, allt i aluminium. Artikelnr: 650251, 650252, 650253 Eftersom det bordet jag vill ha blir one of a kind och jag har tänkt att göra bordet själv ändå, kan jag lika gärna lägga ner lite jobb på benkonstruktionen oxå. När jag var i butiken fanns bara fästena hemma, men de verkade vara av bra kvalitet, och jag har svårt att tro att röret som de inte hade hemma just då skulle vara sämre. däremot får man väl ytbehandla dom efter eget tycke. Den enda åverkan som man behöver göra är att borra upp ett ca 60-70 mm hål i durken och skruva några skruvar i densamma. Kostnad för ett komplett benkit: 127 pengar... rätt överkomligt, då har man förhoppningsvis några kronor kvar att lägga på snygg teak och eleganta lister till skivan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...