Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
Sando

Lefant TF vs. Hempel Silic One

Rekommendera Poster

Är det någon som har erfarenheter av dessa bottenfärger egenskaper?

Min situation är att jag har min hemmahamn i Mälaren. Därmed är det endast tillåtet att måla med biocidfri bottenfärg. Under sommarsemestern slussar vi ut i saltsjön och seglar i Stockholms skärgård och längs ostkusten under ca fyra veckor.

Rykten säger att både Lefant TF och Hempel Silic One ska ha relativt goda egenskaper för att motstå beväxning av havstulpaner. Finns det någon här med egna erfarenheter hur väl dessa färger fungerar längs ostkusten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en hård Lefant-färg för några år sen som jag tror var TF. Båten låg då i skärgården och det blev rejäl beväxning med havstulpaner. Dock målades färgen över gammal VC17 så det kan vara så att färgen släppte pga dåligt underarbete. 

I våras målade jag på Lefant Nautica Copper, också hård men med koppar. Den fungerade utmärkt.

När jag hade båten på Mälarsidan i Stockholm så målade jag inte alls och det gick bra, trots några veckor i skärgården på sommaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beväxning av havstulpaner borde inte vara ett problem, beroende på när ni är ute i Östersjön. Har för mig att larverna sätter sig i slutet av juli/början augusti och det tar sedan några veckor innan skal bildas. De dör i sötvatten, så måla med något hårt och lätt-tvättat. Tror Silic-One är en mjuk färg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. Jag kan dock dementera att det skulle vara problemfritt att ta ut båten i skärgården i fyra veckor på sommaren. Vi har gjort det testet i sommar med skrovren båt och vi fick kraftig beväxning inkl havstulpaner. 

Vi måste alltså byta taktik till kommande säsong. Därför efterlyser jag erfarenheter av de biocidfria färgerna Lefant TF och Hempel Silic One. 

Jag trodde för övrigt att Hempel Silic One betraktades som hård färg (icke smetande). Kan någon med erfarenhet bekräfta eller dementera? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trodde också det var en hård färg, men sökte och hittade ett test (Praktiskt Båtägande?) och där beskrevs den som "polerande"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SilicOne är inte hård, men inte heller mjuk/polerande. Den bildar ett tunt mjukt skikt som havstulpanerna uppfattar som vatten och därför sätter de sig inte på båtbotten.

Jag har fått uppfattningen att det inte är så bra att borsttvätta botten med sådan färg.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...