Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
rafael

Evinrude 15 hk, topplockspackningen börjar läcka.

Rekommendera Poster

Hej aktersnurrevänner !

 

Har en fin Evinrude 15 hk mod. -84. Har kört 3 år med den och den har gått fint.

På sensommare stannade den helt plötsligt. Konstaterade att motorn var utan kompression.

Bytte topplockspackning ( utan att kunna se något fel på den gamla ). Nu gick den fint igen.

Men bara två månader, så var det färdigt igen....utan kompression. Troligen packningen.

Tänkte att den går för varmt, så jag skruvade upp vattenpumpen, men impellern verkade inte ha

något fel, men byter i varje fall.

När den stannat står rök/ ånga omkring den. Verkar som överhettad.

Har någon upplevt liknande. Vad kan felet vara ?

 

   H.   Rafael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att kylkanalerna är igensatta pga rost eller att toppen har slagit sig pga överhettning? Jommer det vatten ur skvallerröret bak på motorn? Om inte kan ju huset som sitter runt impellern vara slitet alternativt var impellern slut första gången du bytte toppackning, har du fått på kylröret som går från impellerhuset upp till blocket, sitter oftast med en gummimuff ?

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt snabba svar !

 

Först, kylvattenstråle har alltid kommit ut bakpå. Därför har jag inte reagrat.

Impellern har jag nu upp för första gången, men bra att du poängterar att ett rör

skall trädas på. Man ser tydliga märken att ett rör varit på. Skall nu byta

impeller men gamla impellern och huset såg bra ut.

Om toppen slagit sig pga. överhetta har jag ej kollat. litet mera arbete att få bort allt.

Den gick i alla fall 2 mån. med ny packning. Då detta hände hade man full gas

på och båten ganska tungt belastad. Ungefär lika förra gången.

Verkar som kylningen inte räcker till. Motorn är gammal (-84) men verkar inte mycket medkörd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du har loss toppen nästa gång så försök så gott det går att rensa dom kylkanaler du kommer år, försök att få ut allt som lossnar med antingen tryckluft eller om motorn är torr och fin med hjälp av damsugare och som sagt se till att få på kyl/vattenröret ordentligt, och som du sa så är en gammal motor känsligare än en nyare, kanske inte skall pina den på fullgas längre stunder, lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du har loss toppen nästa gång så försök så gott det går att rensa dom kylkanaler du kommer år, försök att få ut allt som lossnar med antingen tryckluft eller om motorn är torr och fin med hjälp av damsugare och som sagt se till att få på kyl/vattenröret ordentligt, och som du sa så är en gammal motor känsligare än en nyare, kanske inte skall pina den på fullgas längre stunder, lycka till

 

Tack också för ditt snabba svar.

 

Skall verkligen försöka  putsa och se. Var just ut och kollade kylröret som går upp

och det var inte stort, kanske 10-12 mm. Skall som sagt sätta ny impeller, och

alltid borde den ju ge mera vatten fast den gamla inte såg så sliten ut.  Tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack också för ditt snabba svar. Bra för snart blir det vinter här i Finland !

 

Men termostaten har jag också funderat på och skulle fråga det av

en montör i dag men glömde.

MEN HAR DEN NÅGON TERMOSTAT, en Evinrude  15 hk. mod. -84.

Försökte titta efter men hittade inte någon. Någon som vet  ???

Tack för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar gällande termostaten.

 

Kollade på bilden. Skall troligen köpa nytt termostat. Tack och trevlig Lilla Jul.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar gällande termostaten.

 

Kollade på bilden. Skall troligen köpa nytt termostat. Tack och trevlig Lilla Jul.

Börja med att ta loss termostaten och provkoka den för att se om den öppnar som den ska. Om inte köp en ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar. Bara jag får löst den skall jag verkligen också provkoka den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er alla och tack för er hjälp !

Nu är osaken klar till att min Evinrude 15 hk  -94 gått het och bränt cyl.packningar.

Röret ( 54 ) som leder vattnet upp till motorn slutar med en gummigenomföring ( 39 ).

Se bilden. Och gummigenomföringen var helt ihopatryckt efter 30 år.

Fick tips om detta fel av en reparatör. HAN SADE ATT DETTA ÄR ETT ALLMÄNT FEL
PÅ DESSA MODELLER. Jag brotshade upp gummit sakta mak (måste bytas senare).

Bytte också impeller och nu går den som bara vad. Då jag stannade motorn kunde

man sätta handen på cylindern, ca 45 - 55 C. NU GÅR DEN ! :)

http://www.ishopmarine.com   Blev tyvärr så lång webadress. se  nedan, men

middle section:  http://www.ishopmari...lier-100-005-EJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...