Gäst Stefan Kaaling Postad 8 April , 2005 Jag vill montera en extra generator (växelström) på min Albin O21. Nu behöver jag tipps eller bilder på fästen för en extra generator.Tyvär så tillverkar Albin inte något fäste för detta, men det kann ju finnas någon annan som gör det. Har någon nått tipps om detta skulle jag bli glad. Stefan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
parola 0 Postad 4 Augusti , 2007 Hej Stefan! Jag har monterat in en volvogenerator på min O21. Är du fortfarande intresserad så kan skicka bilder! Hör av dig via forumet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 4 Augusti , 2007 Jag är klart intresserad, funderar på att montera en extra generator på min gamla MD2 för att få lite mer ström än vad dynastarten ger. G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nfrma 0 Postad 5 Augusti , 2007 Jag går också itankar att motera generator på min md 2a. Vet någon om man kan låna ena remmen från Dynastarten (av utrymmesskäl så skulle jag behöva remmen gå från dynan till generatorn). Orkar dynan dra runt motorn vid start på en rem? MVH/Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moose 0 Postad 5 Augusti , 2007 Hej åhoj! Varför montera ytterligare en generator? är det inte enklast att bara byta till en med mer tryck i? Kolla här t.ex. startmotor.se / Hans-Örjan Senast ändrad av Moose | 05 augusti 2007 | 10:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
parola 0 Postad 5 Augusti , 2007 Ok, det var en del hade tänkt att montera en riktig generator (orginal på dynastarten är väl 12 ampere). Jag återkommer med bilder här på forumtråden och ser hur det är löst på min båt! Ser riktigt bra ut! Jag lägger in bilderna ikväll! Jag rekommenderar en Volvo 55 amp då det finns en hel del begagnat och nytt och så är det ju också inbygg laddregulator (men det kanske det är på alla nuförtiden!) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 6 Augusti , 2007 Nja, har du en Dynastart, som det sitter i original på bl. a. många äldre VP- o Albin-motorer så funkar ju den både som startmotor o generator. Tar du bort den för att byta till en större generator så är du utan startmotor. O vad jag vet finns det inget enkelt sätt att montera en riktig startmotor på dessa gamla motorer. Alltså behövs en generator till om man ska få mer ström än till bara startmotor o lanternor. G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
parola 0 Postad 6 Augusti , 2007 Nu äntligen kommer bilderna som jag lovat! Det skall tilläggas att dynastarten är inkopplad men generatorfunktionen är urkopplad till förmån för volvogeneratorn! Här är bilderna. Hör av er om ni vill ha fler bilder: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
parola 0 Postad 6 Augusti , 2007 en till: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
parola 0 Postad 6 Augusti , 2007 en till: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
parola 0 Postad 6 Augusti , 2007 eftersom det är lite platsbrist så fick en hundmatskål sätta livet till, det är alltså bottnen på en hundmatskål man ser på bilden. Detta är gjort av förra ägaren, mycket seriöst gjort! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 7 Augusti , 2007 Hoppas inte hunden blev förbannad och utan mat bara.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 7 Augusti , 2007 När du nu ändå är i farten och skall montera en extra generator så kan du samtidigt skapa två laddbanker med batterierna. Dynastarten laddar startbatteriet och den nya laddar driften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GostaU 0 Postad 7 Augusti , 2007 Det ser snyggt ut. Tack för de bilderna. Några frågor bara: Om jag ser rätt på bilderna så har man tagit ena remmen från Dynastarten o lagt över till den nya generatorn. Är det inte risk för att Dynastartsremmen slirar vid start? Jag ser inte riktigt hur generatorn är fäst i bakänden (det blir väl i akterkanten det? Det måste väl sitta någon slags fäste där också. Eller? G. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
parola 0 Postad 7 Augusti , 2007 Det är helt rätt att man har snott en rem från dynastarten (men det slirar inte, jag lovar!) Angående fästet akterut: så finns det inget fäste där utan det stagas upp av de två främre fästena, funkar kanonbra och stadigt! Dynastartens generator är helt urkopplad i mitt fall, det är ju lite skillnad på laddkapacitet (orginal 12 tror jag det var, mot 55 A på volvogeneratorn) så det räcker till och blir över! I min montering har jag en huvudströmbrytare där jag styr vilket batteri jag ska ladda/förbruka av. Alltså jag har 3 batterien i båten idag, varav det första batteriet (ett startbatteri) och två fritidsbatterier. Så när jag kör så kopplar jag över huvudbrytaren på alla batterier så alla laddas (eller det man prioriterar att ladda) på så vis står jag aldrig utan batteri vid en start av motorn. Vi t.ex. övernattning använder jag fritidsbatterierna för förbrukning! Funkar också jättebra! Om det är någon som vill ha fler bilder, så säg till så fixar jag det! Ps. äntligen kom sommaren...ds Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser