Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
olabalboa

Är Yamaha 40hk 2-takt en bra motor?

Rekommendera Poster

Har möjlighet att köpa en 40hk 2-takt Yamaha utombordare från år 2000 och undrar över era erfarenheter av denna.

Är det bra kvalitet? Hur är driftsäkerhet, förbrukning och ljudnivå på denna motor? Är det lätt att få tag i reservdelar? Är det något speciellt jag ska vara uppmärksam på?

Enligt säljaren är den välservad och vinterkonserverad efter varje säsong och har inte gått "alltför mycket". Vad kan vara ett rimligt pris?

Tacksam för all synpunkter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha 2 takt är de bästa som finns !!!!
Du får ju naturligtvis kolla att motorn inte har blivit misshandlad, inte grundkörd, att oljeinstrprutning funkar (Autolube är ett mycket pålitligt system), att den går bra, etc. 2-takt kräver ju knappt någon större vinterkonservering. Om ägaren inte bytt växelhusolja så kolla om det inte finns något vatten i växelhuset. Kolla efter skador på skäddan och propellern. Kolla ävern PT&T, elstart, elchocke om sånt finns. Kolla impellern, är den inte bytt så är det dags.Kolla skvatterstrålen.

Motorn är ju 15 år gammal så betala inga stora pengar, men välskötta 2 taktare är värdefulla idag.

Tänk på att reservdelar till Yamaha är oftast mycket dyra.

Jag har haft 30 hästars Yama i 15 år och den funkade utmärkt, men jag körde uppemot 100 timmar per år.

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stort tack för utförligt svar. Ska kolla de saker du tipsar om.

Om man letar begagnade motorer på blocket känns det som det begärs mycket pengar även för gamla motorer. Kan 15000 kr vara ett vettigt pris om den är i bra skick. Eller mer? Eller mindre?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En omöjlig fråga att besvara ang priset. Har motorn gått hela livet i sötvatten är den mer värd än om den gått på Västkusten. Ser den välvårdad (inga skador, inga repor, fin i lacken) ut så har den nog vårdats bra och då borde den var värd 15K. Men det är lite av ett lotteri, reservdelar till Yamaha är dyra om man inte får tag på begagnade/renoverade. Å andra sidan var denna motor mycket populär på sin tid.

Om du skall köpa en begagnad 40 hk 10+ år gammal så tror hjag att just denna modell är överlägsen alla andra. Men då skall den vara välvårdad. Sen skall man ha tur att t.ex styboxen håller......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med Janne, ledsen för varje 2t Yamaha som jag någonsin varit tvungen att sälja pga. platsprist eller för att bli av med själva skrovet - dessa motorer hamstras ute i garagen av en anledning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...