callevs 0 Postad 26 November , 2014 Hej! Jag har upptäckt sprickor längs med främre och bakre skottet på styrbords sida under vattenlinjen på min HR26. Sprickan på bilden är ca 40 cm lång. Jag ska slipa rent och åtgärda detta under vintern. Men jag undrar vad som kan ha orsakat detta. Felaktig stöttning? Utifrån syns ingenting. Teorier uppskattas. Tack! Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
callevs 0 Postad 26 November , 2014 Hej! Jag har upptäckt sprickor längs med främre och bakre skottet på styrbords sida under vattenlinjen på min HR26. Sprickan på bilden är ca 40 cm lång. Jag ska slipa rent och åtgärda detta under vintern. Men jag undrar vad som kan ha orsakat detta. Felaktig stöttning? Utifrån syns ingenting. Teorier uppskattas. Tack! Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 26 November , 2014 Är det spricka på baksidan rakt bakom eller rakt genomgående, (sälsynt). eller Är den inte rakt igenom eller bara på ena sidan, då är det olika skikt som släppt i från varandra, vilket tyder på dålig rengöring eller att en senare plastning inte fästat på tidigare lager (mer sannolikt förekommande). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 26 November , 2014 Lite svårt att tolka din bild, men är det inte en fläns som är fäst på skrovet efter att det är färdigt? dåligt slipat innan flänsen plastades fast. Kalle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 November , 2014 (redigerade) Lite svårt att tolka din bild, men är det inte en fläns som är fäst på skrovet efter att det är färdigt? dåligt slipat innan flänsen plastades fast. Kalle Fast jag tycker bilden är solklar. Är helt övertygad om det är den "fläns" som plastats upp för att hålla fast skottet som har släppt från bordläggningen. Jag har sett det förr, på nån av mina egna båtar. Säkert en miss i underarbetet - slipningen. Man skall akta sig för hemmabyggen. Vi Kungshamnsbor är aldrig att lita på http://www.hallberg-rassy.com/se/varvshistoria/ skrolla ner till "Ny lamineringshall 2007" När man tittar lite närmare på bilden ser det lite "tetigt ut" i underkant. Flänsen som plastats fast svänger ut från skottet. Grundstötningsskada!? Redigerad 27 November , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
callevs 0 Postad 27 November , 2014 Jag vet ju att båten har smällt på ordentligt en gång. Kan för lite om båtkonstruktion för att kunna dra egna slutsatser. Men det låter ju vettigt att det skulle vara skottets fläns som släppt. Jag ser väl när jag slipar rent. Om det är så, har ni några tips? Är det bara att plasta fast flänsen med matta och epoxy? Tack! Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 November , 2014 Jag skulle nog kapa av den lösa biten, slipa rent på baksidan av flänsen och på skrovsidan där den ska sitta och plasta fast den, kanske lite mer i linje med skottet i nederkant. polyester eller epoxy, ja det är upp till dig vilket du har bäst tillgång till, epoxy luktar inte, vilket är en fördel. Fota gärna under jobbets gång, då både toaen och jag plus några till går igång på sådana trådar! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 27 November , 2014 Nackdelen med epoxyn är ju arbetstemeraturen som krävs, polyestern är mer förlåtande där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 November , 2014 (redigerade) Nackdelen med epoxyn är ju arbetstemeraturen som krävs, polyestern är mer förlåtande där. Men som Pentax skrev - Epoxyn luktar inte, och det blir starkare infästning till uthärdad polyester. Expoxy har sina risker - men det har polyestern också. Nu är ju jag som jag som jag är. Jag hade köpt en betongtäckningsmatta och hängt över båten på utsidan stället som jag skulle plasta och straffat in den mot skrovet. Kört på med en värmefläkt, så skrovet hade fått skaplig arbetstemperatur för att plasta. Ett dygn före räckte för mig för att få upp temperaturen på laminatet sist jag gjorde nåt liknande. Det var 15 minusgrader ute. Att fuska med såna saker som underarbete/slipning eller rätt temperatur för laminering är inget som ligger för mig. Jag skulle helt enkelt inte klara av att spara på såna grejer ren mentalt sett. De extra kostnader som kan uppstå brukar jag räkna in i vad jobbet kostar. Alternativet är ju att vänta tills våren när temperaturen har stigit tillräckligt. På våren finns det ju så mycket annat att göra. Jobbar man ihärdigt under vinter och det skulle uppstå arbetsbrist på våren så får man väl i värsta fall sjösätta tidigt och ägna tiden man fått över åt segling - men så illa hoppas vi väl inte att det skall gå. Jag har tom satt igen bottengenomförningar på insidan enligt angiven isoleringsmetod, för att kunna göra klart inne i båten under vinter och plastat klart på utsidan strax innan sjösättning. Lycka till. Redigerad 27 November , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Moogmannen 2 Postad 28 November , 2014 Ta kontakt med försäkringsbolaget, och få en besiktning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 84 Postad 28 November , 2014 Kontakta Hallberg Rassy och maila din bild till dem, så får du säkert höra tillverkarens åsikt. De brukar vara väldigt hjälpsamma! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 28 November , 2014 Toaens metod funkar helt klart, och vid ett större jobb - absolut! Men, för den lilla lagningen är arbetet med täckningen större än själva lagningen; jag skulle därför gjort den med polyester och använt mask den timme plastningen tog. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 November , 2014 (redigerade) Toaens metod funkar helt klart, och vid ett större jobb - absolut! Men, för den lilla lagningen är arbetet med täckningen större än själva lagningen; jag skulle därför gjort den med polyester och använt mask den timme plastningen tog. Fast man behöver inte täcka så mycket som jag gjorde på bilden. Renoverade hela förpiken och limmade isoleren både på skrovsidorna och under däcket. Den dan jag började var det 15 minusgrader ute. En isolerskiva på 60x100 och 5 cm tjock stoppad i en sopsäck räcker för det jobbet med plasta fast skottet, oavsett vilken plast man använder. När jag plastade igen några hål efterbottengenomföringar hade jag nog inte mer än skivor på 30 cm i diameter. Det var vid det tillfället 8-10 grader i hallen jag stod och 20 grader inne i båten. Redigerad 28 November , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 November , 2014 (redigerade) Fota gärna under jobbets gång, då både toaen och jag plus några till går igång på sådana trådar! Kalle Jag förstår inte riktigt varför du tror att jag och du och Peter_K m.fl. går igång på en sån här fråga. Det brukar vi väl sällan göra - eller!? Redigerad 28 November , 2014 av toaen 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 28 November , 2014 Jag förstår inte riktigt varför du tror att jag och du och Peter_K m.fl. går igång på en sån här fråga. Det brukar vi väl sällan göra - eller!? *ynf* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 28 November , 2014 Ynf.....? Det var tider det... James Fjong hette han väl? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vegabjorn 18 Postad 28 November , 2014 tror dom gillar att bli höga på lösningsmedel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 November , 2014 (redigerade) tror dom gillar att bli höga på lösningsmedel Nej bara tanken på lukten av styren är jag allergisk mot. Därför använder jag idag nästan uteslutande epoxy - då kan man i alla fall bli allergisk, utan att tänka. Redigerad 28 November , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
callevs 0 Postad 29 November , 2014 Tack för dessa svar. Det här blev ett mer omfattande jobb än vad jag hade hoppats. Att kapa flänsen för att kunna göra ett schysst slipjobb bakom låter avancerat. Jag får slipa rent runt sprickan och se hur stor skadan egentligen är. Skottet sitter ju inte löst vad jag har märkt. Då borde väl hela inredningen börja fara omkring? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 November , 2014 Nej - det är inte alls avanserat. Jag hade tagit min Fein Multimaster och kapat flänsen lite ovanför sprickan http://www.jula.se/search/?query=multiverktyg Sen hade jag slipat rent det gamla laminatet med en Flapdisc. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Flapdisc-19261/ Nu kan man ju inte ha allt och det finns många metoder att göra de olika arbetsmomenten. Kapa flänsen - en massa små hål med en borrmaskin och sen fräsa bort resten med borret är väl den simplaste Sen är det bara att plasta upp en ny fläns. Lätt som en platt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser