Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
callevs

Sprickor?

Rekommendera Poster

Hej! Jag har upptäckt sprickor längs med främre och bakre skottet på styrbords sida under vattenlinjen på min HR26. Sprickan på bilden är ca 40 cm lång. Jag ska slipa rent och åtgärda detta under vintern. Men jag undrar vad som kan ha orsakat detta. Felaktig stöttning? Utifrån syns ingenting. Teorier uppskattas. Tack! Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har upptäckt sprickor längs med främre och bakre skottet på styrbords sida under vattenlinjen på min HR26. Sprickan på bilden är ca 40 cm lång. Jag ska slipa rent och åtgärda detta under vintern. Men jag undrar vad som kan ha orsakat detta. Felaktig stöttning? Utifrån syns ingenting. Teorier uppskattas. Tack! Calle

post-104155-0-69210000-1416991105_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det spricka på baksidan rakt bakom eller rakt genomgående, (sälsynt).

eller

Är den inte rakt igenom eller bara på ena sidan, då är det olika skikt som släppt i från varandra, vilket tyder på dålig rengöring eller att en senare plastning inte fästat på tidigare lager (mer sannolikt förekommande).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att tolka din bild, men är det inte en fläns som är fäst på skrovet efter att det är färdigt?

dåligt slipat innan flänsen plastades fast.

 

 

Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att tolka din bild, men är det inte en fläns som är fäst på skrovet efter att det är färdigt?

dåligt slipat innan flänsen plastades fast.

 

 

Kalle

 

Fast jag tycker bilden är solklar. Är helt övertygad om det är den "fläns" som plastats upp för att hålla fast skottet som har släppt från bordläggningen. Jag har sett det förr, på nån av mina egna båtar.

 

Säkert en miss i underarbetet - slipningen.

 

Man skall akta sig för hemmabyggen.  :ph34r:  Vi Kungshamnsbor är aldrig att lita på  :P

 

http://www.hallberg-rassy.com/se/varvshistoria/  skrolla ner till "Ny lamineringshall 2007"

 

När man tittar lite närmare på bilden ser det lite "tetigt ut" i underkant. Flänsen som plastats fast svänger ut från skottet. Grundstötningsskada!?

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet ju att båten har smällt på ordentligt en gång. Kan för lite om båtkonstruktion för att kunna dra egna slutsatser. Men det låter ju vettigt att det skulle vara skottets fläns som släppt. Jag ser väl när jag slipar rent. Om det är så, har ni några tips? Är det bara att plasta fast flänsen med matta och epoxy? Tack! Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog kapa av den lösa biten, slipa rent på baksidan av flänsen och på skrovsidan där den ska sitta och plasta fast den, kanske lite mer i linje med skottet i nederkant.

 

polyester eller epoxy, ja det är upp till dig vilket du har bäst tillgång till, epoxy luktar inte, vilket är en fördel.

 

Fota gärna under jobbets gång, då både toaen och jag plus några till går igång på sådana trådar!

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med epoxyn är ju arbetstemeraturen som krävs, polyestern är mer förlåtande där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med epoxyn är ju arbetstemeraturen som krävs, polyestern är mer förlåtande där.

 

Men som Pentax skrev - Epoxyn luktar inte, och det blir starkare infästning till uthärdad polyester.

 

Expoxy har sina risker - men det har polyestern också.

 

Nu är ju jag som jag som jag är. Jag hade köpt en betongtäckningsmatta och hängt över båten på utsidan stället som jag skulle plasta och straffat in den mot skrovet.

 

Kört på med en värmefläkt, så skrovet hade fått skaplig arbetstemperatur för att plasta.  Ett dygn före räckte för mig för att få upp temperaturen på laminatet sist jag gjorde nåt liknande. Det var 15 minusgrader ute.

 

post-53310-0-72505300-1417099999_thumb.jpg

 

Att fuska med såna saker som underarbete/slipning eller rätt temperatur för laminering är inget som ligger för mig. Jag skulle helt enkelt inte klara av att spara på såna grejer ren mentalt sett. De extra kostnader som kan uppstå brukar jag räkna in i vad jobbet kostar. Alternativet är ju att vänta tills våren när temperaturen har stigit tillräckligt.

 

På våren finns det ju så mycket annat att göra. Jobbar man ihärdigt under vinter och det skulle uppstå arbetsbrist på våren så får man väl i värsta fall sjösätta tidigt och ägna tiden man fått över åt segling - men så illa hoppas vi väl inte att det skall gå.  ;)

 

Jag har tom satt igen bottengenomförningar på insidan enligt angiven isoleringsmetod, för att kunna göra klart inne i båten under vinter och plastat klart på utsidan strax innan sjösättning.

 

Lycka till.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakta Hallberg Rassy och maila din bild till dem, så får du säkert höra tillverkarens åsikt. De brukar vara väldigt hjälpsamma!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaens metod funkar helt klart, och vid ett större jobb - absolut! Men, för den lilla lagningen är arbetet med täckningen större än själva lagningen; jag skulle därför gjort den med polyester och använt mask den timme plastningen tog.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaens metod funkar helt klart, och vid ett större jobb - absolut! Men, för den lilla lagningen är arbetet med täckningen större än själva lagningen; jag skulle därför gjort den med polyester och använt mask den timme plastningen tog.

 

Fast man behöver inte täcka så mycket som jag gjorde på bilden. Renoverade hela förpiken och limmade isoleren både på skrovsidorna och under däcket. Den dan jag började var det 15 minusgrader ute.

 

En isolerskiva på 60x100 och 5 cm tjock stoppad i en sopsäck räcker för det jobbet med plasta fast skottet, oavsett vilken plast man använder.

 

När jag plastade igen några hål efterbottengenomföringar hade jag nog inte mer än skivor på 30 cm i diameter. Det var vid det tillfället 8-10 grader i hallen jag stod och 20 grader inne i båten.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Fota gärna under jobbets gång, då både toaen och jag plus några till går igång på sådana trådar!

 

 

Kalle

 

Jag förstår inte riktigt varför du tror att jag och du och Peter_K m.fl. går igång på en sån här fråga. Det brukar vi väl sällan göra - eller!?  :unsure:

Redigerad av toaen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag förstår inte riktigt varför du tror att jag och du och Peter_K m.fl. går igång på en sån här fråga. Det brukar vi väl sällan göra - eller!?  :unsure:

 

*ynf*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tror dom gillar att bli höga på lösningsmedel  ;)

 

Nej bara tanken på lukten av styren är jag allergisk mot.

 

Därför använder jag idag nästan uteslutande epoxy - då kan man i alla fall bli allergisk, utan att tänka.  :huh:

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för dessa svar. Det här blev ett mer omfattande jobb än vad jag hade hoppats. Att kapa flänsen för att kunna göra ett schysst slipjobb bakom låter avancerat. Jag får slipa rent runt sprickan och se hur stor skadan egentligen är. Skottet sitter ju inte löst vad jag har märkt. Då borde väl hela inredningen börja fara omkring?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej - det är inte alls  avanserat.

 

Jag hade tagit min Fein Multimaster och kapat flänsen lite ovanför sprickan

 

http://www.jula.se/search/?query=multiverktyg

 

Sen hade jag slipat rent det gamla laminatet med en Flapdisc.

 

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Flapdisc-19261/

 

Nu kan man ju inte ha allt och det finns många metoder att göra de olika arbetsmomenten.

 

Kapa flänsen - en massa små hål med en borrmaskin och sen fräsa bort resten med borret är väl den simplaste

 

Sen är det bara att plasta upp en ny fläns.

 

Lätt som en platt.  ;)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...