Gaidin 298 Postad 26 November , 2014 På båten jag sålde i somras hjälpte jag till lite med vinterkonservering. Vid tillfället var startbatteriet helt slut och kablarna mellan de båda batteriernas pluspoler till skiljereläet från Biltema hade rejält bränd isolering. Det är oklart om startbatteriet har dragits ur på grund av saknad laddning eller om det har dragits ut genom att man kört startmotorn riktigt länge, jag fick inga riktigt klara svar. Generatorn laddar direkt på startbatteriet och ett skiljerelä är kopplat till förbrukningsbanken. Om kablarna brunnit på grund av kraftig urladdning eller kraftigt laddning vet jag inte men generatorn levererar max 35A och kablarna är på 6mm2 så det är nog inte troligt att det är generatorn. När startmotorn går är ju skiljereläet brutet och ingen ström borde kunna gå emellan. Förbrukarbanken är helt laddad och ansluten till en 50w solpanel. Vad kan ha hänt? Kan nya ägaren stängt av "tändningen" på nyckeln medan motorn gått och på så vis förstört generatorns regulator? Det förklarar i så fall att startbatteriet är slut men inte kabelbranden. Kan startbatteriet vara helt kass och sugit kopiösa mängder ström från förbrukarna? Då borde ju inte de vara fulladdade? Idéer, någon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 26 November , 2014 ... Kan startbatteriet vara helt kass och sugit kopiösa mängder ström från förbrukarna? Då borde ju inte de vara fulladdade? Idéer, någon? De flesta som har använt vanliga startkablar för att starta grannens bil med urladdat batteri vet att strömrusning mellan batterier är en myt, eller i alla fall väldigt, väldigt sällsynt. Jag har aldrig smält några startkablar även om jag har haft onödigt klena kablar ibland, de brukar möjligen bli lite ljumna om bilen inte startar direkt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 26 November , 2014 Ett scenario kan ju vara att startströmmen av någon anledning tagits från förbrukarbanken och skiljereläet då inte har varit brutet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 26 November , 2014 Ett scenario kan ju vara att startströmmen av någon anledning tagits från förbrukarbanken och skiljereläet då inte har varit brutet. Den tanken slog mig men det skulle ju kräva att reläet har hängt upp sig slutet och sedan brutit igen, är det sannolikt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 26 November , 2014 Oj, nu såg jag att det var väldigt tunna kablar mellan batterierna, 6 mm2 ==> D=2,8 mm. Då kan det nog vara så att det blir varmt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 26 November , 2014 Jo, varmt om det går startström genom men det borde absolut inte bli så varmt på 35A laddning. 35A ger den ju inte i många minuter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 November , 2014 Har ett BILTEMA´s spänningstyrda "skiljerelä" på min båt. Har också solcellspaneler kopplade på förbrukningsbanken. Ofta när jag ligger i hemmahamnen har jag landströmmen och därmed batteriladdaren ansluten. När jag startar motorn drar det spänningstyrda skiljereläet. När jag stoppar motorn fortsätter skiljereläet att vara draget pga att solcellspanelerna håller upp spänningen. Inte förränsolen går ner ochspänningen sjunker bryter reläet. Om jag då har anslutit landströmmen fortsätter skiljereläet att vara draget. Var kablarnas isolering skadad i hela sin längd eller bara vid anslutningarna!? Är det bara vid anslutningarna kan man ju tänka sig att det är dåligt dragna anslutningar som åstadkommer varmgång över tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 26 November , 2014 Kablarna är brända hela vägen, båda kablarna från skiljereläet till de båda pluspolerna. Det är förtent kabel och jag är ganska säker på att det är rejält draget. De två åren jag har haft reläet inkopplat har allting fungerat perfekt. Det jag funderar över är om något gått sönder eller om den nya ägaren har gjort något som man inte skall. I min lilla värld är det enda som borde kunnat ha hänt att startbatteriet var slut men reläet draget. När man då startar så går startströmmen genom reläet och då är inte 6mm2 rätt dimension. Själv har jag aldrig observerat att reläet drar endast på solpanelen men det är ju inte varje gång man tittar ner under kojen för att kolla statusen på reläet. Nåja, svaret kommer väl vid sjösättning då vi kan börja mäta lite, nu står båten på land och är vinterkonserverad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 26 November , 2014 En snabb googling ger: 35 A kräver minst 10 mm2 kabelarea. 25 A kräver minst 6 mm2 kabelarea. 20 A kräver minst 4 mm2 kabelarea. 16 A kräver minst 2,5 mm2 kabelarea. 0-10 A kräver minst 1,5 mm2 kabelarea. Du kan alltså ha laddat sönder kablarna med generatorn, eller? Tror jag satte 16 mm2 på sklijerelät? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 26 November , 2014 Kablarna är brända hela vägen, båda kablarna från skiljereläet till de båda pluspolerna. Det är förtent kabel och jag är ganska säker på att det är rejält draget. De två åren jag har haft reläet inkopplat har allting fungerat perfekt. Det jag funderar över är om något gått sönder eller om den nya ägaren har gjort något som man inte skall. I min lilla värld är det enda som borde kunnat ha hänt att startbatteriet var slut men reläet draget. När man då startar så går startströmmen genom reläet och då är inte 6mm2 rätt dimension. Själv har jag aldrig observerat att reläet drar endast på solpanelen men det är ju inte varje gång man tittar ner under kojen för att kolla statusen på reläet. Nåja, svaret kommer väl vid sjösättning då vi kan börja mäta lite, nu står båten på land och är vinterkonserverad. Vid osäkerhet kan det ju vara en bra ide att säkra av kabeln med maximala laddströmmen, för att undvika ev brand. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 November , 2014 Själv har jag aldrig observerat att reläet drar endast på solpanelen men det är ju inte varje gång man tittar ner under kojen för att kolla statusen på reläet. Nej - reläet drar inte om solcellspanelerna laddar förbrukningsbanken (förutsätter att allt är rätt kopplat) Men om solcellspanelerna laddar förbrukningsbanken, så ligger ju spänningen lite högre än den spänning där reläet bryter. Startar man då motorn och generatorn laddar så stiger spänningen på startbatteriet och det spänningsstyrda skiljereläet drar. Om då solcellspanelerna eller batteriladdaren laddar förbrukningsbatteriet och därmed även startbatteriet så blir ju spänningen på startbatteriet högre även om generatorn slutar ladda. Då bryter inte det spänningstyrda reläet. Mitt BILTEMA-relä sitter inte helt lättillgängligt heller, men råkade få se att indikeringen lyste vid ett tillfälle den inte borde lysa. Sen kan man ju inte låta bli att kolla tills man kommer på vad det beror på. Det har ju i princip ingen betydelse - eller kanske är det så att detta i princip är helt åt helsike, men inte har nån betydelse i praktiken. Ja ja - det beror ju på vilken läggning man har. För mig är det - skit samma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 26 November , 2014 Du är nog det hela på spåret Tommy! Ett scenario där solen lyser fint och laddar, man startar motorn och stänger sedan av den utan att ha några förbrukare igång som drar ner spänningen, då står ju reläet slutet. Drar man då igång startmotorn och den inte lyckas dra igång motorn direkt, borde ju strömmen plockas 50/50 från var batteri (Om man nu har två, det är tre i detta fallet) och det kan gå riktigt hög ström genom reläet. Men i det läget borde ju spänningsfallet göra att reläet bryter? Nu minns jag inte exakt hur reläet såg ut men jag vill minnas att jag inte skulle kunnat få i större kablar än 6mm2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 November , 2014 (redigerade) Normalt sjunker spänningen så pass mycket vid start att relät skulle släppa. Men är husbanken i gott skick och fulladdad och startbatteriet lite sämre så är det möjligt att strömmen tar fel väg. Säkringar är bra men hinner nog inte lösa ut. Är man orolig, sätt ett relä som bryter "manöverströmmen" till skiljerelät när tändningslåset är avslaget. Redigerad 26 November , 2014 av bhemac 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 26 November , 2014 Jag skulle tro att någon hjälpstartkabel varit inblandad, med kortslutning som följd. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 26 November , 2014 Jag har 25mm2 kablar till mitt Bitemarelä men grövre än så hade blivit väldigt besvärligt att få dit. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 26 November , 2014 Om startbatteriet var inkopplat som 1:a batteriet, dvs kopplat enligt manualen, bör reläet ha brutit om startbatteriet var felaktigt. Fungerar reläet nu eller inte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 26 November , 2014 Spänningen borde definitivt sjunka tillräckligt mycket vid start för att relät ska släppa men frågan är hur snabbt det släpper. Sedan kan man ju tänka sig att strömmen hinner bli så hög innan relät släpper att det inte klarar att bryta. Specen på Biltemarelät säger max 125A. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 26 November , 2014 (redigerade) en orsak kan vara att han lossat kablarna och polvänt dem och sedan kört starten. Då ryker det friskt från pluskabeln.... MEN... på tala felet för ägaren, det är inte din sak att vara båtmekaniker. Var den juste när du sålde är det "förevisat o befintligt skick" som gäller. Redigerad 26 November , 2014 av Marrexxx 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 27 November , 2014 Tar startbatteriet laddning? Om inte så är det slut och vid laddning stiger spänningen direkt till nivån "fulladdat". Om sen solpanelerna håller upp spänningen så släpper inte skiljerelät. Är nu husbatterierna bra så lämnar de ström till startmotorn, kanske sjunker spänningen så mycket att skiljerelät släpper. Kolla status på startbatteriet, är det dåligt så måste det vara husbatterierna som lämnat startströmmen via för tunna kablar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 November , 2014 en orsak kan vara att han lossat kablarna och polvänt dem och sedan kört starten. Då ryker det friskt från pluskabeln.... MEN... på tala felet för ägaren, det är inte din sak att vara båtmekaniker. Var den juste när du sålde är det "förevisat o befintligt skick" som gäller. Om jag hade sålt en båt och det uppstod ett konstigt fel, skulle jag nog inte heller kunna låta bli att fundera. Bhemac´s tanke låter inte orimligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 27 November , 2014 Tack för alla svar! Nu är båten konserverad så det blir inga fler tester i år, det får vänta tills nästa säsong. Jag vet inte om reläet fungerar eller inte. Jag är nog mest nyfiken. När jag sålde båten var det fel på startmotorn, den klickar emellanåt och detta har jag lovat att fixa. De övriga fel som nu har uppstått kommer nya ägaren att lösa själv men nu ligger min gamla båt två båtplatser från min nya så det är inte bara "nya ägaren" det är även en båtgranne och då är det ju självklart att man hjälper till så gott man kan. Dessutom har jag svårt att släppa felsökning när hjärnan väl har börjat arbeta. Att lösa problemet och laga det som är trasigt är inga bekymmer när jag väl har börjat mäta men eftersom jag inte kan det så är jag nyfiken på vilka scenarion som kunnat orsaka detta. Det mest troliga är dåligt startbatteri eller trasig generator, jag tror inte att nya ägaren har kopplat om eller pillat med startkablar. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kapten_cook 16 Postad 2 December , 2014 Du har svaret själv gissar jag på, när du mal på startmotorn tas det ström från båda batterierna. Det är riktigt som du säger att reläet då bryter...eller försöker bryta. Det är inte alls säkert att reläet förmår bryta. Siffran du nämner är ledningsförmåga, brytförmåga är en helt annan sak. Särskilt när du har en induktiv last inkopplad (startmotorn är så induktivt det kan bli). Reläet svetsar då efter att ha lyckats några ggr. Kan reläet fortfarande bryta? (Kablarna är på tok för klena i min värld...säkra av kabeln med lämplig storlek så går nog säkringen vilket hade varit bättre.) mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 650 Postad 3 December , 2014 Stämmer det att ytterdiametern är 2,8mm (uppgivet i inlägg ovan) ? Det är inga 6mm², det är inte mer än 0,75-1,5mm²..... I så fall - redan vid en ström på 20-30A (=laddströmmen) är det snarast troligt att dessa kommer bli otrevligt varma med skadad isolering på sikt som följd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 3 December , 2014 Stämmer det att ytterdiametern är 2,8mm (uppgivet i inlägg ovan) ? Det är inga 6mm², det är inte mer än 0,75-1,5mm²..... I så fall - redan vid en ström på 20-30A (=laddströmmen) är det snarast troligt att dessa kommer bli otrevligt varma med skadad isolering på sikt som följd. Hur räknar du? Arean 6mm2 = 2,765mm i diameter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 3 December , 2014 Du har svaret själv gissar jag på, när du mal på startmotorn tas det ström från båda batterierna. Det är riktigt som du säger att reläet då bryter...eller försöker bryta. Det är inte alls säkert att reläet förmår bryta. Siffran du nämner är ledningsförmåga, brytförmåga är en helt annan sak. Särskilt när du har en induktiv last inkopplad (startmotorn är så induktivt det kan bli). Reläet svetsar då efter att ha lyckats några ggr. Kan reläet fortfarande bryta? (Kablarna är på tok för klena i min värld...säkra av kabeln med lämplig storlek så går nog säkringen vilket hade varit bättre.) mvh Ja, avsäkring av kabeln skall jag rekommendera i samband med att han byter. Ja, det slog mig att reläet kunde smält ihop men nu är reläet brutet. Det säger ju givetvis inget om ifall det inte kunde bryta vid det tillfället då kablarna smälte. Stämmer det att ytterdiametern är 2,8mm (uppgivet i inlägg ovan) ? Det är inga 6mm², det är inte mer än 0,75-1,5mm²..... I så fall - redan vid en ström på 20-30A (=laddströmmen) är det snarast troligt att dessa kommer bli otrevligt varma med skadad isolering på sikt som följd. Jag vet inte varifrån du fick 2,8mm men nej, det är 6 kvadratmillimeter förtent kabel. Röd till färgen och ca 30 cm på var sida om reläet. Tydligt nog? 6mm2 är i underkant för 35A laddström men jag är mycket tveksam till att laddningen har orsakat detta. Hur lång tid på 35A krävs för att kabeln skall bli så varm så den bränns? 6mm2 bör säkras till 25A, jag tror inte de 10A extra smälter kabeln under den korta tid som batterierna vill ha så mycket ström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 December , 2014 35A i en 30 cm 6mm2 kabel utvecklar ca 1,1W - det brinner den inte utav. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 3 December , 2014 "När jag sålde båten var det fel på startmotorn, den klickar emellanåt och detta har jag lovat att fixa." Låter som att här är grundfelet. Idé:Trasigt startbatteri - startmotorn klickar. Vid något tillfälle är reläet draget pga laddning av förbrukningsbatteri. Vid start av motorns tas då startströmmen från förbrukningsbatteriet och kablarna överbelastas.Bara en teori och fundering från min sida. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 3 December , 2014 Jo, reläet torde vara draget, annars vore det ju omöjligt att det skulle gå ström igenom. Det jag missat i min tankebana var att spänningen upprätthålls av solpanelen när alla förbrukare är avstängda. Detta i kombination med ett dåligt startbatteri har gjort att kablarna brunnit. Hur stor startström talar vi om på en Yanmar YSE12? Med draget relä så borde ju ändå en del ström gå genom reläet även om startbatteriet är friskt. Spänningsfallet borde då göra att reläet bryter men tydligen har det inte gjort det i detta fallet och det kan bero på att strömmen genom reläet har varit så hög att det inte orkat bryta. Däremot är det inte ihopsmällt; Det är ju brutet nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 December , 2014 Det blir till att mäta strömmarna till våren med en tångampermeter. Som jag skrivit tidigare kan det handla om ett dåligt startbatteri och olyckliga omständigheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 3 December , 2014 Gissar att startmotorns effekt är ca 1 KW, dvs ett strömuttag på 80-90 ampere går genom ledningarna. Detta är mindre än reläets maxkapacitet på 140 ampere. Det betyder att reläet troligen fungerar fortfarande. Om inte, är nog startströmmen mycket högre, i synnerhet om startmotorn är serielindad, vilket är sannolikt, och då kanske i en kombination att dieselmotorn av någon anledning kärvar i startögonblicket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser