Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Kaliber

Val av plotter

Rekommendera Poster

Hej!

Jag ska köpa en plotter till min motorbåt (Maxum 2000SCL 1998) och har fastnat lite för en Garmin echoMAP 70s, är denna att rekommendera? Har också kikat på Garmin GPSMAP 721.

Jag ska använda plottern fristående och kartfunktioner är viktigare än ekolodsfunktioner, vet inte riktigt vad mer ni behöver veta, så fråga!

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en Garmin 720 (äldre än den där) som jag är helnöjd med.

Generellt ju större bild desto bättre.

Ska jag ha ekolod så tar jag hellre ett instrument ytterligare än att ha ett kombinerat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skriver under på skärmstorlek, så stor som du har råd och plats med, gör allt enklare, både översikt och lagom Zoom för att se bra vid tightare farvatten....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har själv en Garmin 720 (äldre än den där) som jag är helnöjd med.

Generellt ju större bild desto bättre.

Ska jag ha ekolod så tar jag hellre ett instrument ytterligare än att ha ett kombinerat

Beror lite på.....  vi köpte två HDS skärmar, varav den ena är kombinerad ekolod/plotter, multiskärmar båda, går att köra in radar, motorinfo osv.   Gen2 innebär att jag kan köra båda skärmarna från ett sjökort, lod, plotter, delad eller hels skärm precis som man vill.....kan finnas fördel med att ha kombination även om man vill visa på olika skärmar..... men en smaksak givetvis....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

EchoMap modellerna har väl prioriterat just ekolodsfunktionerna före kartor, jag menar att kartdelen är underprioriterad med färre funktioner?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar!

Jag har satt att minst 7 tums skärm som krav och prisklass under 10 000 kr. Jag har i dagsläget en plotter och ett separat ekolod (Hummingbird) som följde med båten, dock så är plottern och ekolodet från 1998, ekolodet är otympligt stort så jag vet inte hur det blir med utrymme om jag också ska ha en ny separat plotter med 7 tums skärm.

Så antingen ersätter jag båda med en ny kombinerad plotter/ekolod eller så behåller jag det gamla ekolodet och fäster en ny plotter bredvid om plats finns.

Jag misstänker att strömkablar och kabel för ekolod måste dras nytt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett ekolod från -98 är ju inte toppmodernt, men fyller kanske sin funktion? Fiskar du med hjälp av lod? För navigation är det säkert fullt dugligt om du får plats?

Det blir ju ofta nån tusenlapp till om du ska ha en kombinerad plotter/ekolod, men man kan ju spara plats.....

Förmodligen nya kablar ja....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är mest djup jag är ute efter och det duger den till, men hade gärna haft ett lite mer modernt ekolod, på dessa nedan antar jag att man kan ha kartan framme och samtidigt se en siffra för djup i någon kant.

På Garmin echoMAP 70s så får jag med ekolod för 7490 Kr:

http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=13804

På Garmin GPSMAP 721 får man ej med någon ekolod för 8990 kr:

http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=13814

Lutar åt 70s då den är billigare och där följer det med akterspegelsgivare så då behöver jag inte köpa nåt extra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du tycker befintligt ekolod är ok så skulle jag rekommendera en ny plotter bara. en 7" skärm är fortfarande för liten om du räknar med att ofta köra splitscreen plotter/ekolod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer nog inte köra splitscreen överhuvudtaget, vill bara ha så man kan se djupet uppe i nåt hörn eller liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nu köpt en plotter/ekolod, det blev en Echomap 70S. Har någon ett förslag på hur jag lättast kan testa att starta igång den med en strömkälla? Har ej tillgång till min båt fören till våren så kan ej montera den än.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska väl matas med 12 volt? har du ett bilbatteri är ju bara att fixa en tillfällig inkoppling med hjälp av de kablar du fått med.

Annars finns det ju olika omvandlare som ger 12 volt ..... cigarettändaruttaget i bilen är ju en källa t.ex. om du ska pilla en stund....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...