Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
tobbo166

GPS till Cobra VHF

Rekommendera Poster

Hej!

 

Cobra Marine VHF Transciever MR F55 EU. Står inte vad för slags NMEA protokoll den stödjer. Den har medföljande GPS kabel med en svart och en röd kabel som ska kopplas ihop med en GPS mottagare. Vill inte köpa plotter utan hitta lösning med GPS mottagare istället.

 

USB GPS puckar funkar inte så hittade:

http://www.ebay.com/itm/Micro-GPS-Module-for-Arduino-PIC-AVR-9-600-bps-Serial-Output-NMEA-0183/231377930689?_trksid=p2060778.c100275.m3474&_trkparms=aid%3D333008%26algo%3DRIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D20140723144412%26meid%3D9c2a16b2e2274b63bde7e5387b922883%26pid%3D100275%26prg%3D20140723144412%26rk%3D2%26rkt%3D4%26sd%3D390813586055#ht_2885wt_1238

 

Kan det gå? Klippa kabeln och koppla in ström + 2 kablar till VHF radion?

 

Står annars på sailguide att denna funkar:

http://www.usglobalsat.com/p-57-br-355.aspx#/images/product/large/57.jpg

 

Ebay varianten skulle jag kunna sätta vid ventilen? Eller går GPS signalen igenom rufftaket (sandwichlaminat)?

 

Koppla så här typ:

http://www.ybw.com/forums/showthread.php?266803-Garmin-551S-to-Cobra-VHF-DSC-Connection

 

 

Är det RX och TX som är signal = till VHF. GND är väl minus och VCC är väl plus. 12 V DC -> 5 V DC omvandlare mellan batteri och GPS puck. Totalt fyra anslutningar, skippa övriga?

 

Funkar?

 

Redigerad av tobbo166

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att vara tvärsäker låter det som Nmea 183 eller vad det heter. Köpte en Cobra billigt, undrar om det inte är den modellen du har också, men då övriga nätverket i båten är NMEA 2000 har jag inte ens försökt att koppla ihop det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade igen på kopplingsschemat på http://www.ebay.com/itm/Micro-GPS-Module-for-Arduino-PIC-AVR-9-600-bps-Serial-Output-NMEA-0183/231377930689?_trksid=p2060778.c100275.m3474&_trkparms=aid%3D333008%26algo%3DRIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D20140723144412%26meid%3D9c2a16b2e2274b63bde7e5387b922883%26pid%3D100275%26prg%3D20140723144412%26rk%3D2%26rkt%3D4%26sd%3D390813586055#ht_2885wt_1238

 

Verkar som TX (transmit) och GND kopplas till Cobran. RX är ju input till GPS pucken. VCC ska väl ha 5 V DC +. Men var ska 5 V DC minus in då? Räcker kanske med svarta till Cobran så är den jordad? Svårt att tro att grunkan i länken ovan inte funkar? Det är väl inte NMEA 2000 i Cobran? Googlade lite men hittade inget tvärsäkert, fick upp nåt om NMEA 0183 alla fall.'

 

Snubben i denna tråd:

http://www.ybw.com/forums/showthread.php?266803-Garmin-551S-to-Cobra-VHF-DSC-Connection

 

Istället för GPS puck har han en Garmin 551S, hittade kopplingsschemat, och Svart är GND/NMEA 0183. Så svart ut på Cobran måste väl kunna kopplas ihop med jorden, dvs koppla ihop svart ut från 5 V DC - med Cobra GPS ut svart med GPS puckens GND? Låter inte klokt men ungefär så skriver tinticker här:

http://www.ybw.com/forums/archive/index.php/t-258816.html

Redigerad av tobbo166

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en puck typ Globalsat med PS2 kontakt. Hittade +5V i VHFn som funkar. Annars får man köpa en DC/DC-omvandlare för någon tia! En skarvkabel till tangentbord drogs ut ur VHFn. Sen borrade jag ur lite i sandwichen och satte en teakplatta under. Nu när man slår på VHFn så har jag position och fungerande DSC på några sekunder!

GPS-modulen för Arduino fungerar säkert men det nog inget för att driva kablar så den bör nog sitt väldigt nära VHFn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att lyfta en gammal tråd, jag har en Cobra Mr-F57 som jag slåss hårt med.

 

Kopplat in min Matsutec HA-102 och min Raymarine Axiom i en QK-A034/B-multiplexer, jag vet att båda skickar GPS in i multiplexern för den skickar vackert ut på WIFI (Navionics Boating verifierar) samt jag ser NMEA-pratet på USB-porten.

Jag ser även att 'out'-lampan på min NMEA 0183-port blinkar så det går ut där också, så vitt jag kan verifiera.

 

Men jag kan för mitt liv inte få min Mr-F57 att ta emot någon position. Den skriker lika ilsket som alltid.

 

2,5mm-plugg med NMEA IN+, IN- samt en tredje 'shield' typ. I min enfald trodde jag plus till plus och minus till minus skulle räcka. Provat vända kablar osv. 

 

Egentligen vill jag ENBART ha tyst på VHFens skrik att den saknar position faktiskt men det går så där.

 

Tips mottages gärna men annars ville jag bara sura av mig lite. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sege:

- - -

2,5mm-plugg med NMEA IN+, IN- samt en tredje 'shield' typ. I min enfald trodde jag plus till plus och minus till minus skulle räcka. Provat vända kablar osv.

- - -

Jag har inte grottat ner mig i dina komponenter men kopplandet av NMEA0183 ska vara så här:

 

Från GPS eller kommunikationsmodulen ska du ansluta NMEA ut + och NMEA ut -

På VHF ska du ansluta NMEA in+ och NMEA in -. Ibland är skärmen gemensam minus (både in- och ut-)

 

Logiken är att ansluta till "ut" på den komponent som lämnar data och "in" på den som tar emot.

Sen kan det ibland strula i NMEA 0183 med vilka strängar som ska sändas/tas emot men ofta fungera det med sammankoppling utan att behöva rota i det.

 

Det är här NMEA 2000 är så bekvämt. Bara att koppla samman kontakterna (finns förvisso lite olika kontaktstandard men det finns adaptrar) å så fungera det. Baksidan - priset....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att AIS-transpondern och plottern kräver hastigheten 38,400 baud medan VHF:en kväver och klarar max 4800 baud, alltså c:a en tiondel av hastigheten.

 

Du har inte en ytterligare NMEA-0183 utgång på plottern som du kan använda och konfigurera till 4800 baud till den?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en multiplexer mellan för att lösa det. AIS pratar 38,4k baud, riktigt. Den levererar fint till min multiplexer. 

 

Sen har jag en 4800 baud -> VHFen på multiplexern, här går det fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Lintott:

Det är här NMEA 2000 är så bekvämt. Bara att koppla samman kontakterna (finns förvisso lite olika kontaktstandard men det finns adaptrar) å så fungera det

Nja, inte alltid. Och när N2k inte fungerar är det ytterst svårt att felsöka med enkla medel, beroende på det sofistikerade protokollet (CAN) och höga hastigheten.

Köpte dyra givare (Wema, Frigus) till min båt, bl.a. septitanken, som skulle prata N2k. Och det gjorde de - oftast - men sannolikt inte som septigivare. Istället fick jag ibland skum kontrainformation om ena bränsletanken när dessa givare var inkopplade. Till sist åkte Frigus/Wema ut till förmån för något som gick att styra/konfigurera själv. Då fungerade plötsligt allt.

 

Plug-and-Play ?  Nja, snarare Plug-and-Pray.

Men mycket fungerar förvånansvärt "kompatibelt" med N2k.

 

-------------------

 

Till TS: Kolla vilka NMEA-strängar som VHF:en vill ha, och kolla att dessa verkligen är påslagna och skickas ut. Kan heta $GGA, $RMC eller liknande.

Sedan har jag upplevt att olika fabrikat kan ha olika många värdesiffror och t.o.m. placera decimalavdelaren lite olika. Oftast hanterar mottagarenheten detta, men det är inte garanterat att alla enheter är 100% kompatibla med varandra bara för att de talar NMEA 0183. Dock bör den kunna fixa en sådan vanlig sak som något av positionsmeddelandena.

 

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, IngemarE said:

Till TS: Kolla vilka NMEA-strängar som VHF:en vill ha, och kolla att dessa verkligen är påslagna och skickas ut. Kan heta $GGA, $RMC eller liknande.

Sedan har jag upplevt att olika fabrikat kan ha olika många värdesiffror och t.o.m. placera decimalavdelaren lite olika. Oftast hanterar mottagarenheten detta, men det är inte garanterat att alla enheter är 100% kompatibla med varandra bara för att de talar NMEA 0183. Dock bör den kunna fixa en sådan vanlig sak som något av positionsmeddelandena.

 

 

Inte så lätt att hitta information, det hela är så fantastiskt rörigt. En ’standard’ som är allt annat än en standard. RS422 vs RS232 osv också, fint. 

 

Jag är också inne på det du skriver ovan att den helt enkelt inte förstår det AISen skickar. Ska försöka hitta vad den vill ha för GPS-kommandon. 

 

AISen är inte så konfigurerbar, kan man säga. Inte VHFen heller.

Redigerad av sege

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev sege:

Inte så lätt att hitta information, det hela är så fantastiskt rörigt. En ’standard’ som är allt annat än en standard. RS422 vs RS232 osv också, fint. 

 

Jag är också inne på det du skriver ovan att den helt enkelt inte förstår det AISen skickar. Ska försöka hitta vad den vill ha för GPS-kommandon. 

 

AISen är inte så konfigurerbar, kan man säga. Inte VHFen heller.

Nu ser vi ju inte hur det är kopplat, men om du har en multiplexer som skickar vidare i 4,800 baud så måste du sålla rätt bland de meddelanden som skickas vidare till VHF:en. Men det kanske du gör? Har du lyssnat och sett vad som verkligen skickas?

 

Vad händer om du kopplar bort AIS:en och konfigurerar plottern att prata 4800 baud? Om plottern har dubbla NMEA-0183 utgångar, vilket min har, så kan du ju till och med koppla VHF:en direkt till den andra utgången från plottern för att se om det fungerar. Får du inte det att fungera så är det nog något fel på dom meddelanden som skickas, vilket Ingemar ovan nämner. Och fungerar det så får du fundera på multiplexern.

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 2/26/2022 at 5:15 PM, ABC said:

Nu ser vi ju inte hur det är kopplat, men om du har en multiplexer som skickar vidare i 4,800 baud så måste du sålla rätt bland de meddelanden som skickas vidare till VHF:en. Men det kanske du gör? Har du lyssnat och sett vad som verkligen skickas?

 

Vad händer om du kopplar bort AIS:en och konfigurerar plottern att prata 4800 baud? Om plottern har dubbla NMEA-0183 utgångar, vilket min har, så kan du ju till och med koppla VHF:en direkt till den andra utgången från plottern för att se om det fungerar. Får du inte det att fungera så är det nog något fel på dom meddelanden som skickas, vilket Ingemar ovan nämner. Och fungerar det så får du fundera på multiplexern.

 

 

Jag har sorterat bort AIS-meddelanden från VHFen men inte hårdare än så, dock blinkar ingen overflow-lampa vilket jag har tolkat som att den gör när output inte räcker. Men jag kan prova sortera hårdare.

 

Min plotter har bara N2k, jag tar GPS-info från AISen (Matsutec HA-102). GPS-info via WIFI från AISen fungerar utmärkt, alla appar jag provat som kan prata GPS via WIFI tar emot infon fint.

 

AISen har tyvärr inte 4800 baud ut som jag förstått det utan pratar 9600 ut som GPS och 38k4 som AIS (med GPS-info). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...