Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Sommarvision

Båtvikt / Hästkrafter

Rekommendera Poster

Har en ombyggd Ockelbo HT19 som väger omkring 1000kg 

med en 1.6l johnson V4 115 hp från -84. Tycker den är helt orkeslös och kommer inte

ens upp i planläge med normal last ca 150kg och lite vind...

Om vi frångår fel stigning på propeller och motorfel...

Vad tror ni om kombinationen 115hp till en 6m båt med det skrovet??

 

Vi åkte hela sommaren och hade det kanon, men nu vill jag försöka få upp orken lite mer.

Antingen går inte motorn mer än på 3 cyl, eller är i dåligt skick har känt av vissa vibrationer på lägre varv...

Läste på något forum att det kan va svårt att "känna om den går på 3 cyl" Den startar ju alltid kanon, och när man fått upp varvet går den som tåget...

Annars kanske propellern har fel stigning, nu sitter det en lite skadad men "till filad" 14x17 på.

När man ger full gas bara bölar det, liksom stannar på 2800rpm... Det går snigel sakta, mellan 15-30 sec upp till planläge. Känns som båten sitter fast i vattnet... Sen går det lite bättre upp till maxfart på ca 25 knop då är rpm ca 4600. Men motorn ska ju varva max 5500rpm enligt manualen... Vart ligger felet tror ni? Hjälper det att byta propeller om motorn visar sig vara ok... ska även montera "Smart Tab" trimplan för att få lite lyfthjälp.

Innan upptagningen tog jag några turer ensam med tömd båt för att köra slut på lite bränsle, och gissa om det blev bättre... Det sitter ju en fast tank i aktern på ca 150l som vi tankat full innan varje tur.

Kanske är det så enkelt att motorn är för klen i förhållande till vad båten väger...

 

Vet att det finns mycket duktigt folk på forumet så jag är tacksam för all hjälp jag kan få, då detta är vår första båt... Skruva å fixa det kan jag själv, men innan det så krävs det annan kunskap och erfarenhet!!!

post-106288-0-01775300-1416853792_thumb.jpg

post-106288-0-26618600-1416853811_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det där var enovanlig HT19?

 

Hade en sådan båt i många år och med en 110 hkr inombordare var det inget problem att få upp den i plan. Ursäkta om jag frågar men är du säker på att det är 115 kusar? Ser lite liten ut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det ska vara 115 hästar, den heter OMC seadrive 1,6l. ska vara exakt samma som Jonson vro 115 bara annan kåpa tydligen... Men jag är bara 99% säker, har sökt info i snart ett år och hittar hela tiden nya tips och uppgifter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan så är Ockelbon lite känslig för belastning. När jag skulle köra vattenskidor efter så drog jag in båten till stranden och bytte propeller. Likadant om jag skulle köra långt, ensam, i bra väder så tog jag en annan propeller för att få ner varvtalet vid lika fart, marchade ca 20.

Det gav bra bränsleekonomi! Sedan gick toppfarten upp med kanske 7 knop och mellan vattenskidproppen och den cuppade "lågvarvsproppen" så skiljde det säkert 17 knop!

 

Så ja, att byta propeller kan nog göra underverk för båtens förmåga att plana upp. Å andra sidan säger du att du kommer upp i 4600 varv? Vilket nog är ok för en gammal motor? Så jag själv skulle nog byta propeller och sikta på en skillnad i ca 400 varv, endast. Lycka till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den motorn skall nog slänga upp den båten i plan utan större besvär. Billigaste testet är att skruva ur tändstiften och kolla om alla ser likadana ut. Om ena stiftet avviker i färg och slitningsgrad så är det endera fel på stiftet eller den cylinderns tändspole. Varken stift eller tändspolar är särskilt dyra så ett byte svider inte och båda är lätta att byta. Om det inte hjälper så fortsätter man med att kolla kompressionen. Köp eller låna en kompressionstester, kostar småslantar på te.x Biltema. Då vet man om man har alla cylindrar i stallet. Om du inte vet hur man gör ett kompressionstest så tar du med någon motorkunnig eller söker lite i detta forum :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen hemma efter lite felsökning på motorn, loggar in här och ser att någon tänker som jag!!! Började med komp test, hade 8,3 på alla burkar med varm motor!

Sedan fick motorn gå på lite gas, drog en tänd hatt i taget 1-3 så bluddrad den rejält men på sista hände inget... Kollade det stiftet lika nytt och fint som i våras.

Efter lite noggran undersöknig så visade det sig att både + & - kablarna var av på flera ställen under gummit, dom har blivit klämda när kåpan tagits av och på tidigare.

Så skönt att hitta ett fel och kunna fixa det under 400:-

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...