J_axl 4 Postad 24 November , 2014 Hej, Har ett litet problem med en lanterna som inte vill fungera. Har testat med en fungerande glödlampa både i armaturen och om man håller kablarna rätt på, inget resultat. Det lustiga är att när man mäter spänningen så är den fullgod, av någon anledning kan det inte drivas fram tillräckligt med ström för att tända lampan. Någon som har erfarenhet av något liknande eller har någon ide om vad det kan vara? En tanke är att kabeln någonstans kan ha blivit skadad av åverkan, korrosion eller kortslutning och därefter bara har en extremt liten area på ett ställe men ändå kontakt. /j Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 24 November , 2014 Mät spänningen när du har lampan på plats. Går spänningen ner har du förmodligen korrosion på kablage/kontakter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 24 November , 2014 Du bör mäta resistansen mellan lanternan och batteriet, den skall vara noll. Ta bort batteriet och koppla ohmmmeter mellan lanternan och minusbatteripolskon och sedan mellan lanternan och pluspolskon. Bägge skall vara noll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 24 November , 2014 Du bör mäta resistansen mellan lanternan och batteriet, den skall vara noll. Ta bort batteriet och koppla ohmmmeter mellan lanternan och minusbatteripolskon och sedan mellan lanternan och pluspolskon. Bägge skall vara noll. Var köper man kablage helt utan resistans..? Låter dyrt. ;-) 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 496 Postad 24 November , 2014 Om man tillåter lite resistans så blir det billigare. Om jag inte tänkt fel så ska 10 m 0,75 mm2 kabal ha en resistans på 0,23 Ohm. Ganska nära noll! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 November , 2014 Enklast mater man mellan batteriplus och de punkter man kommer år längs vägen till lanternan. Lanternan ska vara på. Spänningen ska högst bli några delar av en volt. Är det mer så är det något som är fel. Därefter mäter man på samma sätt från batteriets minuspol. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 496 Postad 25 November , 2014 Enklast mater man mellan batteriplus och de punkter man kommer år längs vägen till lanternan. Lanternan ska vara på. Spänningen ska högst bli några delar av en volt. Är det mer så är det något som är fel. Därefter mäter man på samma sätt från batteriets minuspol. På detta viset kommer man att märka mellan vilka punkter spänningsfallet ökar onormalt mycket och då vet man i vilken del av elsystemet felet ligger. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J_axl 4 Postad 28 November , 2014 Ok , tackar för svar. Gör några försök till att hitta felet, annars får det bli att dra en ny kabel, brukar ju ofta landa där ändå... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 November , 2014 Hittills har jag klarat mig från att dra ny kabel. Sällan den tappar ledningsförmågan. Försök med multimetern istället. Kommer du på knepen med den har du lärt för livet. Man famlar i blindo när man inte har kläm på mätning av ström, spänning och motstånd. Tex: du mäter 12,7V vid lanternans två ledare. Koppla bort en av ledarna till lanternan. Sätt multimetern på motståndsmätning och mät på lanternans två ledare. Visar multimetern oändligt motstånd (borde vara nån Ohm) kolla på samma sätt om glödlampan är ok genom att ta loss den och sätta mätsladdarna direkt på lampans elektrod och gods. Ok dvs nån Ohm indikerar oxid/avbrott i lanternan. Oftast fungerar det när man sätter dit lampan igen när oxid försvunnit av rörelsen. Multimetern håller bra så länge man inte mäter på strömområdet. Kan kallas överkurs men bra att veta att säkringen kan bytas i multimetern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 28 November , 2014 (redigerade) Optisk felsökning kan också fungera, Följ kablarna. Det du letar efter är en skarv där fukt krupit in och orsakat dålig kontakt. Ta isär alla skarvar och gör om dem. Hittar du skruvade skarvar (sockerbitar) så byt ut till klämda kontakter. En bra investering i en bra klämttång med utväxling och som inte lossar förrän man klämt kontakten hela vägen. Typ den här: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Crimptang-71661/ Redigerad 28 November , 2014 av Anders_St Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 November , 2014 Sockerbit av bra kvalitet dvs av mässing är bättre än klämkontakter klämda med leksakstången som följer med satsen man köper då man inte har råd med en proffstång. Sockerbiten har nog fått sitt vanrykte då de är av den vanliga stålmodellen med mässingglans. Billigt men man är lurad. Svårt att handla nuförtiden med alla som ska förbättra sin vinst. I detta fall får man ta fram magneten. Ha den inte i plånboken bara. Risk för radering av kortens magnetremsa. Det finns ju en fördel med sockerbiten om den är av mässing, skruva åt skruvarna hårt med en skarp liten mejsel. Du får garanterat kontakt. Om man ändå känner sig osäker vet man var den dåliga förbindelsen är. Kräver att man har strömbrytaren på och nån som kollar när det börjar lysa. Kan det bli enklare. Men tyvärr har jag mest funnit stålsockerbitar de senaste decennierna i vår båt. Och stålskruv förstås. Då är det bara att byta. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 November , 2014 Det är inget större fel på sockerbitar, inte ens de av stål, bara man inser att stål inte har så stor livslängd ombord. Pressade, isolerade kopplingar är inte så där jättebra, inte ens med utväxlad tång. Det händer ganska ofta att om man drar i kabeln så lossar den. Det riktiga sättet är oisolerade, rullpressade kontakter, det som brukar sitta som original i bilar. Oisolerade flatstift och crimptång finns numera i Biltemas sortiment. Lödning fungerar också om man vet hur man löder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kapten_cook 16 Postad 2 December , 2014 Klämkopplingar fungerar utmärkt, man drar hårt i dem när man har klämt. Lossar de så gör man om bara.... mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 December , 2014 Klämkopplingar fungerar utmärkt, man drar hårt i dem när man har klämt. Lossar de så gör man om bara.... mvh I verkligheten är det ofta så att några kablar släpper när man rycker i någon båts elsystem. Vilket betyder att det blir en del dåliga klämningar. Oisolerade eller lödda sitter bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kapten_cook 16 Postad 3 December , 2014 Jävla käbbel, om man provdrar skrev jag ju...du käbblar om allt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 7 December , 2014 Käbbel? Sicken attityd du har... Tycker du ska läsa vad bhemac skriver så kanske du (också) kan lära dig nåt om hur det funkar i praktiken, inte bara i en ofta icke perfekt värld Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kapten_cook 16 Postad 16 December , 2014 3111 irrelevanta inlägg kröntes med det 3112:e, skaffa ett liv istället för att boosta egot på internetforum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 16 December , 2014 Hahahahahahahahahahahaha. Inte nog med att du har en taskig attityd om någon har åsikter som går emot dina, du har dessutom sinne för humor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser