Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
fenan

Sprickor längs med kölen

Rekommendera Poster

Färgen är på vissa ställen sprucken längs med kölens infästning mot skrovet på min Albin Viggen, är det normalt?

Verkar vara många lager färg, båten har dessutom stått på land de två senaste åren innan jag köpte den.

Försökte ladda upp en bild men det den funktionen verkar inte fungera för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är normalt.

Det är en materialskarv mellan järn och plast.

Bilden är sannolikt för stor, alternativt att du glömt att ange att bilden skall bifogas efter du laddat upp den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack! Kul att det finns så mycket kunskap samlad här!

Kanon för en nybliven ägare till segelbåt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du ska ladda upp bilder får de inte vara för stora. Om du får ner dem till typ 1000 x 600 pixels så borde det inte vara några problem.

Som du säkert redan upptäckt går det att söka information i gamla trådar som varit inaktiva länge, där kan det finnas mycket att läsa och även fråga vidare på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man låta det vara som det är? Hade inte tänkt att bottenmåla då båten ska gå i sötvatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj!

Man kan visst dra åt kölbultarna på en Viggenbåt. Gå med i klubben och köp de tekniska tipsen så kan du se hur man kan göra det. Inte helt jätte enkelt men det går.

Mvh gladius

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känns som ett stort projekt. Vad är alternativen? Åka som det är eller måla över igen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid en 1:a anblick ser det inte så farligt ut (så ser det ut på flera båtar)

Om det inte heller är läckage eller att kölen glappar så tror jag inte du behöver vara orolig för detta.

Om det är skikt av spackel som det blir spricka i skulla jag peta/skrapa bort det mitt för skarven längs efter, och sedan ersätta det dike som då bildas med tätmedel som kan täta utan spricka även om det rör sig några 10-dels milimeter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...