Mange81 1 Postad 23 November , 2014 Jag gillar inte riktigt att motorn bara hänger i skölden, tycker inte det känns bra även om det fungerar. Dessutom så tror jag motorn inte är "rak" mot skölden utan hänger ner lite. Är väl inte så konstigt med tanke på ålder. Men det måste väl innebära att det blir påfrestning på mellanaxeln/lager/knutar i drevet? Jag är i färd med att göra lagningar i golvet så jag tänker att jag vill göra motorfästen på de längsgående spanten. Nån som kan ge exempel på nackdelar med detta? Har ju sett liknande båtar med större motorer som kräver motorfäste i skrovet. Detta skall ju givetvis göras med riktiga motorkuddar för att motverka vibrationer. Känns dessutom som att man kan få vibrationer som det ser ut nu, att det bryter i mellanaxeln? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sauna 2 Postad 23 November , 2014 Jag har ett par motorfästen till aq170 tror det ar samma dom är dina för 200 om du vill.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange81 1 Postad 23 November , 2014 Hemskt gärna! Var finns dom, kan du tänka dig att skicka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 23 November , 2014 Fästena till AQ 170, passar inte på en 130. Försök att få tag i rätt fästen, eller tillverka själv. Om du monterar fämre fästen, ska du byta till mjuka gummiringar i skölden, och en distansbricka mellan klämring och primäraxelkåpa, så att inte gummiringarna inte komprimeras för mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange81 1 Postad 23 November , 2014 Ok! Hade på känn att det inte skulle vara bara... byter man gummit till mjukare för att minska överföring av vibrationer? Jag hade hoppats lite försiktigt att jag skulle slippa ta ur motorn, den har varit ur för inte så längesen nämligen. Men det är ju enkelt i alla fall Då får jag läsa på mer om dessa motorfästen. Kan man inhandla dessa gummiringar samt distans på ex. Drevia? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 24 November , 2014 Varför ?? Så har B20 hängt på otaliga akterspeglar i otaliga år utan problem, helt bortkastat ,, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange81 1 Postad 25 November , 2014 Så är det givetvis sdk780. Jag kanske helt enkelt byter gummit som motorn hänger i till nytt så jag får motor och sköld i linje med varann som det en gång i tiden var Tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 25 November , 2014 Varför ?? Så har B20 hängt på otaliga akterspeglar i otaliga år utan problem, helt bortkastat ,, Helt bortkastat är det ju inte. Om man monterar främre fästen, mjuka gummiringar och distansbrickan, får man en mycket tystare båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange81 1 Postad 26 November , 2014 Det är såklart intressant, det väsnas ju en hel del. Motorn i sig är ju högljudd och det är väl normalt Men jag tar gärna det alternativ med flest uppsidor såklart även om det är mer jobb. Motorn måste ändå ur eftersom den hänger ner och, vad jag förstår det som, då bryter på mellanaxeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser