Mattejao 0 Postad 22 November , 2014 Vilket trä är bäst att använda och hur ska det behandlas innan? Kan jag tex limma ihop 2 st för att få rätt tjocklek? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tollaren 6 Postad 22 November , 2014 Jag använde plyfa, typ björkplywood 27 mm:s när jag gjorde mitt gamla fäste. Du kan lacka eller olja det. Tror det är bäst att lacka några lager. Jag antar att det är till en liten extramotor som du skall ha det till? Hållfastigheten är ju bra på en Plywood. Jag hade inte limmat ihop vanligt trä typ gran, i så fall två plywoodbitar. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 23 November , 2014 (redigerade) Jag har flera gånger använt nåt som heter "formplywood" som skall gälla för att vara vattenfast. Min erfarenhet är dock att den inte är det till 100% ! Sågar man i den så måste alla nya ytor etc oljas eller impregneras rikligt med nåt bra medel, Nackdelen med dessa skivor är ju at tofta behöver man bara en liten bit och de säljs i fullstora skivor. Inte många trävaruhus e beredda att såga ur en liten bit. Såg dock att Beijer sålde mindre bitar. Jag har limmat ihop flera mha epoxy. Funkar jättebra. http://www.beijerbygg.se/store/privat/byggmaterial/byggskivor/plywood/formplywood# Redigerad 23 November , 2014 av Tirill Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 182 Postad 23 November , 2014 En varning kring formplyfa; materialet är gjort för att betongen inte skall fastna. Detsamma gäller lim. Limfogen blir inte på långa vägar lika stark som på annan plyfa då manfår penetration av limmet i materialet, även om det funkar litegrann att få skivorna att sitta ihop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 23 November , 2014 En varning kring formplyfa; materialet är gjort för att betongen inte skall fastna. Detsamma gäller lim. Limfogen blir inte på långa vägar lika stark som på annan plyfa då manfår penetration av limmet i materialet, även om det funkar litegrann att få skivorna att sitta ihop. Värt att tänka på, men drar man några skruvar igenom, eller om den ska bultas fast med genomgående bult så spelar ju det mindre roll, men det är ju bra om limmet fyller upp så att det skyddar från att fukt blir kvar i skarven mellan skivorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 182 Postad 23 November , 2014 Eller så kan man använda en för ändamålet avsedd plyfa..? ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 23 November , 2014 Björkplywood ( helst finsk ) med många lager, därefter borrar man efter limning några genomgående hål som man sedan pluggar med rundstav för att fogen ska hålla ihop bättre. Limmas med PU-lim ( polyuretan ) som härdar med att man fuktar den ena ytan och lim på den andra. Allt ändträ måste förseglas med klar epoxy eller klarlack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 23 November , 2014 (redigerade) Eller så kan man använda en för ändamålet avsedd plyfa..? ;-) Vilken plyfa är avsedd för att göra motorfästen av? Vilken hylla i bygghandeln ligger den på? Formplyfan är enlig min mening och många andras ett alldeles utmärkt material att använda till konstruktioner som skall ha god beständighet mot väder och vind. Men som alla material måste det hanteras på rätt sätt för att få maximal hållfasthet och beständighet mot väta...... Redigerad 23 November , 2014 av Twister550 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 182 Postad 23 November , 2014 Eller så kan man använda en för ändamålet avsedd plyfa..? ;-) Vilken plyfa är avsedd för att göra motorfästen av? Vilken hylla i bygghandeln ligger den på?En som är kokfast och uppbyggd i många tunna lager. Pseudonyms tips är bra. Finns andra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 23 November , 2014 Eller så kan man använda en för ändamålet avsedd plyfa..? ;-)Vilken plyfa är avsedd för att göra motorfästen av? Vilken hylla i bygghandeln ligger den på?En som är kokfast och uppbyggd i många tunna lager. Pseudonyms tips är bra. Finns andra. TS frågar om vilket som är det bästa, Pseudonyms tips är onekligen bra, formplyfa funkar också bra, det är mest frågan om att hantera materialet rätt för ett likvärdigt resultat som jag ser det...... För egen del hade jag nog valt en av skivorna som funnits tillgänglig i garaget, förmodligen en formplyfa och sedan fodrat den med durkplåt eller liknande får att få rätt tjocklek.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser