Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
ContegoUF

Marknadsundersökning

Rekommendera Poster

Hej!
Vi är ett gäng som läser teknikvetenskap på Lindholmens tekniska gymnasium som driver UF-företag.

Vi har kommit på en produkt som ska göra det enklare att lägga till med båten, och vi håller på med marknadsundersökning just nu.

Gå jättegärna in på länken och fyll i formuläret!  :)

Här är länken: http://korta.nu/mark...rsokningbathake

Mvh Felix, Morgan, Olivia, Adam

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, Denna undersökningar har fortfarande en del felaktigheter i utformningen.

 

1. Beskrivningen av produkten är så bristfällig så det går inte att se hur den ska användas och ännu mer svårt att se vilka eventuella fördelar den i så fall kan ge.

 

2. Om jag svarar att jag inte tror mig vara intresserad av en sådan produkt så frågar undersökaren inte varför. Fågan är varför, de tycks vara ointreserade att få reda på det!  Det är väl i detta själva marknadsundersökningen och marknadsföringen borde ha sin kärna, dvs få veta om vi har behovet, om vi förstår hur den ska användas och se om informationen når ut, samt kanske få kunden att inse att han behöver en sådan produkt.

 

3. Om man inte tror sig vara intresserad, känns det då även ganska meningslöst att svara på sista frågan, dvs ange hur mycket man är villig att betala för en produkt man inte vill ha.....Det går inte att lämna denna fråga obsevarad, därför tror jag många väljer att avsluta innan svaret skickas.

Tyvärr  :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vissa båtar kan det vid tillägning vara svårt att tex nå ner till bryggan och få en tamp igenom i en förtöjningsring och tillbaka igen så att det går att sträcka upp

"Bojkrok" är då en lösning och båtsaken "Hock-a-mor" en annan.

 

Här är en film som visar en helt ny lösning på problemet, ( i slutet av filmen). 

* snygg lösning - möjligen,

* dyrt - ja,

* fungerar det -jag är skeptiskt om det klarar en storm tror det blir problem redan vid rätt måttlig vind.

 

http://www.youtube.com/watch?v=QyA2TwjAuz8

 

 

Och så en till då man gör på det traditionella sättet (men här på tid)

 

http://www.youtube.com/watch?v=cXWiMMSg4ZI

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget av dom där sätten var tilltalande för min del. 

 

Den första utrustningen kostar nog mer än mina båtar tillsammans

 

och

 

Den andra metoden bröt mot alla mina käpphästar.

 

Varför va så stressad och jäktad när man skall lägga till - och varför måste man backa in!?

 

En granne till  mig med sjöbod i mycket oskyddat läge (och och som får ett skapligt bidrag för det han gör) har löst sina förtöjningsproblem så här.

 

post-53310-0-46983000-1416607737_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror mig förstå hur produkten fungerar.

Tanken är att man ska kroka i öglan i båtens för.

 

Någon skrev att det ofta är svårt att nå den öglan och det stämmer ju.

 

Vid förtöjning med boj i aktern skulle det kunna funka.

Nackdelen med att använda öglan i fören för förtöjning är att det blir väldigt korta rep till bryggan vilket ger betydligt mindre dämpning än längre rep.

Nästan ingen använder öglan för förtöjning och orsaken tror jag är att det inte är så bra. Om det skulle vara bra ur förtöjningssynpunkt skulle man använda den även om det var lite krångligare.

 

När man förtöjer i Y-bommar går ofta repen i fören bakåt och repen i aktern framåt, så funkar det inte med en krok i fören.

 

 

Mackey

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lillbåtens ögla använder vi för förtöjning, men använder då en kraftig karbinhake som med en fjäder som dämpning sedan går till två förändar. På större båten använder vi pollare på däck till förtöjning men öglan som finns på stäven används till kätting och hänglås.....

 

Jag har svårt att se vilka fördelarna med just den här typen av hake har framför andra på marknaden?   Kanske ytterligare argument från konstruktören kan upplysa mig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nästan ingen använder öglan för förtöjning och orsaken tror jag är att det inte är så bra. Om det skulle vara bra ur förtöjningssynpunkt skulle man använda den även om det var lite krångligare.

 

När man förtöjer i Y-bommar går ofta repen i fören bakåt och repen i aktern framåt, så funkar det inte med en krok i fören.

 

 

Mackey

 

Till min lilla bohusjulle har jag  två förändar som är fäst i bryggan med 45 graders spridning och som sitter ihop i en brandkårshake. Båtshaken krokas i en av "öglorna" i stävbeslaget. Det blir ju på något sätt en liknande lösning fast enklare och billigare.

 

Båten ligger mycket skyddat längst in i min hamn.

 

Till akterförtöjning har jag en boj med en lina med två brandkårshakar. Akterlinan/hakarna är upphängda bojens ten. När jag är ute med båten och skall lägga till tar jag akterlinan och fäster den yttre brandkårshaken i en ögla avsett för skotet. Sätter motorn på tomgång framåt. Då når den nästan fram till bryggan. Bara till att ta förändarna och kroka i brandkårshaken.

 

Svikten i förtöjningen -som är utan ryckdämpare - får jag av de spridda förändarna och av bojen.

 

Det finns ju många som avfärdar brandkårshakar hel för användning vid förtöjning, men man får ju avväga hur det fungerar med tanke på båtens storlek och hur skyddad båtplatsen är.

 

Att använda en slinga runt båten i stället för akterförtöjning - som jag uppfattade TS beskrivning - skulle jag aldrig kunna tänka mig, hur skyddad båt än ligger.

 

 

Redigerad av toaen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brandkårshakar, karbinhakar, eller vad de nu benämns använder jag också, och det är inte alls så ovanligt trots att  vissa avråder från dessa. Jag har aldrig varit med om att de gett upp eller hört om någon där en havererad hake givit problem, oftare har det slarvats med att byta tågvirket i tid så att det sprungit av vid hård belastning och nötning.

Som jag skrev tidigare så använder vi hake till lillbåten, men även till akterförtöjningarna till boj med bägge båtarna.

Det är klart att när båtarna är riktigt tunga kan det vara svårt att hitta tillräckligt stora och kraftfulla hakar men för båtar upp till ett ton i inte alltför utsatt läge duger dessa hakar alldeles utmärkt enligt min erfarenhet.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kanske fortfarande inte fattat... :(

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag uppfattar produkten så är den tänkt att användas vid den här typen av förtöjning.

 

post-104865-0-11474400-1416671445_thumb.jpg

 

post-104865-0-46471300-1416671462_thumb.jpg

 

Någon föreslog att den kanske skulle passa här också.....syns kanske dåligt men jag använder brandkårshake/karbinhake....

 

post-104865-0-73870300-1416671650_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till mina fästen mot Y-bommarna har jag sådana här korkar.

För att lossa så måste jag vrida armen framåt för att spärren ska öppna (vet dock ej vad de kallas, bojkrok kanske)

 

post-97687-0-90914800-1416685259.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hasse din är en Merxhake, som brukar rekommenderas som ett bättre och säkrare alternativ till brandkårshake/karbinhake.  En del av kritiken mot dessa är tydligen att de under svåra förhållanden kan tjuvöppnas något jag aldrig varit med om....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådana hakar - Merexhakar - har jag på flera av mina fasta föröjningslinor på den stora båten. för  infästningen av änden so sitter i tex Y-bommen. Fördelen med Merexhaken är att den måste böjas helt bakåt för att gå att lossna.

 

http://www.hjertmans.se/article/merxhake-rostfri

 

För att förtöja min lilla båt tycker jag att den är allt för komplicerad att handha  då den måste böjas så mycket bakåt både när den skall anbringas och lossas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag uppfattar produkten så är den tänkt att användas vid den här typen av förtöjning.

 

attachicon.gif20141122_150010.jpg

 

attachicon.gif20141122_150035.jpg

 

Någon föreslog att den kanske skulle passa här också.....syns kanske dåligt men jag använder brandkårshake/karbinhake....

 

attachicon.gif20141122_154151.jpg

 

Helt precis! Fjädrarna i dem kan gå sönder va? Och om man använder den vi ska tillverka kommer den hålla väldigt mycket längre. Så det kan vara ett alternativ om man vill ha något som är mer hållbart!  :)

 

MVH Olivia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita

 

Fjädrarna i dem kan gå sönder va?

 

MVH Olivia

 

Ööhh, Va? Vilka fjädrar? De i ryckdämparen?

Er konstruktion är ju en fast sak,,,, Eller fattar jag fel nu igen...  :blink:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ööhh, Va? Vilka fjädrar? De i ryckdämparen?

Er konstruktion är ju en fast sak,,,, Eller fattar jag fel nu igen... :blink:

Tror man menar fjädrarna till spärren i haken på bilden.

Fast jag kan också ha fel nu igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Fjädrarna i dem kan gå sönder va?

 

MVH Olivia

 

Ööhh, Va? Vilka fjädrar? De i ryckdämparen?

Er konstruktion är ju en fast sak,,,, Eller fattar jag fel nu igen...  :blink:

 

DEt är fjädrarna i brandkårshakarna/karbinhakarna som det alltid pratas om att de kan gå sönder. Och visst händer det i de modellerna med en liten fjäder i själva "gångjärnet", om du tänker dig haken som är ganska vanlig till bromsvajern till ett släp, den ger ju upp ganska ofta.

 

Däremot i den modell som jag använder är hela öppningen en fjädrande metalltråd, och den har jag aldrig varit med om att den ger upp.

 

När det gäller konstruktionen som ContegoUF presenterar så ser den ganska klumpig och osmidig ut när det gäller att trä igenom öglan, väl på plats ser den oki ut. Men är den verkligen testad? OM man får en snabb förändring i vattenstånd eller sjögång och får slaklina, finns det inte då en risk att linan rappar ur och haken kan släppa??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Fjädrarna i dem kan gå sönder va?

 

MVH Olivia

 

Ööhh, Va? Vilka fjädrar? De i ryckdämparen?

Er konstruktion är ju en fast sak,,,, Eller fattar jag fel nu igen...  :blink:

 

 

Syftar på sådana!

 

 

post-106259-0-03201400-1416773800_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Fjädrarna i dem kan gå sönder va?

 

MVH Olivia

 

Ööhh, Va? Vilka fjädrar? De i ryckdämparen?

Er konstruktion är ju en fast sak,,,, Eller fattar jag fel nu igen...  :blink:

 

DEt är fjädrarna i brandkårshakarna/karbinhakarna som det alltid pratas om att de kan gå sönder. Och visst händer det i de modellerna med en liten fjäder i själva "gångjärnet", om du tänker dig haken som är ganska vanlig till bromsvajern till ett släp, den ger ju upp ganska ofta.

 

Däremot i den modell som jag använder är hela öppningen en fjädrande metalltråd, och den har jag aldrig varit med om att den ger upp.

 

När det gäller konstruktionen som ContegoUF presenterar så ser den ganska klumpig och osmidig ut när det gäller att trä igenom öglan, väl på plats ser den oki ut. Men är den verkligen testad? OM man får en snabb förändring i vattenstånd eller sjögång och får slaklina, finns det inte då en risk att linan rappar ur och haken kan släppa??

 

 

En i företaget har en morfar som tillverkade en sådan hake för ca 35 år sedan, och den har hållit ända sedan dess. Det krävs väldigt stora krafter för att den ska hoppa loss eftersom tyngden på haken är nedåt. Vi har också tänkt att klä den i gummi för att öka friktionskraften (det minskar risken att den lossar ännu mer) och så att den inte kan skada båten.

 

MVH Olivia  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Fjädrarna i dem kan gå sönder va?

 

MVH Olivia

 

Ööhh, Va? Vilka fjädrar? De i ryckdämparen?

Er konstruktion är ju en fast sak,,,, Eller fattar jag fel nu igen...  :blink:

 

 

Syftar på sådana!

 

Biltemas variant på den haken kostar 60 kr med en brottgräns på 800 kg.

För många små öppna båtar som väger några hundra kilo är det fullt tillräckligt. Det är väl oftast den typen av båtar som använder den öglan för förtöjning, större båtar har väl oftast någon form av knap eller pollare på däck.  Mina hakar är köpta i en järnhandel och marginellt dyrare, det är en rejäl bit rostfritt stål i er produkt, en del bearbetning, och nu pratar ni gummibeläggning? Ska det bli någon vinst på en liten serie sådana hakar är ni uppe i  över 500 kr styck skulle jag gissa på....  Har ni själva räknat på kostnaden för tillverkning?

För egen del är jag inte motiverad att köpa så dyra hakar till en båt som är värd under 10 kkr och dessutom ligger i relativt skyddat läge....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För små båtar kan det kanske funka och även eventuellt vid bojförtöjning.

 

Kan inte ni UF-are bege er ner till sjön, leta reda på en båt, förtöj den med eran manick och ta lite bilder.

 

Fota morfars båt? Har han förtöjt sin båt i 35 år vore det intressant att veta mer om det. Typ av båt, läge etc.

 

Spela in en demofilm kanske och lägg upp på Youtube. Vi vill ha mer info. Spännande.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle det vara problem med att tampen glider ut ur kroken kan man ju göra den som en spiral med ett och ett halvt varv, då får den jobba lite hårdare för att ta sig ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Fjädrarna i dem kan gå sönder va?

 

MVH Olivia

 

Ööhh, Va? Vilka fjädrar? De i ryckdämparen?

Er konstruktion är ju en fast sak,,,, Eller fattar jag fel nu igen...  :blink:

 

 

Fjädrarna i karbinhakarna. Vi har inga fjädrar i vår produkt. /Olivia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är skeptisk till den här grejen!
Det förefaller vara en lite mer komplicerad version av en bojkrok.
Det verkar inte som att båtägarna här på MG ser behovet av den.
De flesta större båtar förtöjs ju med knapar och halkipar på däcket och till småbåtar som oftare använder stävöglan gissar jag att det är enklare att använda en karbinhake, brandhake eller merxhake än att trä igenom den komplicerade böjen.
I det första inlägget som TS publicerade skrev dom att man skulle ha den runt "Räcket i fören" och med det gissar jag att dom menar pullpit. Jag har svårt att se båtägare börja förtöja sina båtar i pullpiten. Jag har aldrig använt pullpit till att förtöja i. Kommer inte heller att göra det!
Sen undrar jag om tanken är att man ska ha den hårt sträckt hela tiden?
Om man har lite slack på förtöjningen kommer ju den där rackaren att hänga där i stävöglan. den ser ju ut att kunna väga en hel del.
Nja!
Generellt tror jag att de flesta skippers har utvecklat ganska bra förtöjningsrutiner.
Tillbaks till ritbordet pojkar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...