ContegoUF 2 Postad 21 November , 2014 Hej!Vi är ett gäng som läser teknikvetenskap på Lindholmens tekniska gymnasium som driver UF-företag. Vi har kommit på en produkt som ska göra det enklare att lägga till med båten, och vi håller på med marknadsundersökning just nu. Gå jättegärna in på länken och fyll i formuläret! Här är länken: http://korta.nu/marknadsundersokningbathake Mvh Felix, Morgan, Olivia, Adam Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 21 November , 2014 Det är fortfarande ett något märkligt dokument man svarar på!? Trots att men inte finner produkten intressant ska man svara på vad man vill betala för den? För egen del ser jag ingen som helst förenkling av mina förtöjningar med er produkt. Men kanske andra ser annorlunda på det. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 21 November , 2014 Vad är det som är nytt med den om man jämför med det som redan finns på marknaden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 513 Postad 22 November , 2014 (redigerade) Det finns många metoder att angripa ett problem, här är ett exempel. Identifiera problemet. Vilket problem ska lösas? Definiera målet. Hur ser slutprodukten ut, dvs. hur ska den förbättra något? Brainstorming (eller annan metod för att hitta lösningar på problem) Hitta så många olika alternativa lösningar som möjligt, både bra och dåliga. Konsekvenser Vad kan resultatet bli av de olika lösningsförslagen? Hur kommer de att funka i verkligheten? Beslut Hur skall man gå vidare? Genomförande Exempelvis tillverka ett testexempalr eller en testserie av produkten. Utvärdering Hur fungerar det? Funkar det praktiskt? Går produkten att sälja? Ett problem är att många börjar vid pkt 6, dvs med en färdig testprodukt eller i alla fall en färdig idé. Mackey Redigerad 22 November , 2014 av Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 22 November , 2014 Varför är denna tråd klistrad? Gränsar även till reklam vilket inte är ok enligt forumreglerna Dubbelpostad då samma sak finns i en annan tråd. (forumregler) Finns admin / moderator eller är det samma som tomten, en del tror han finns, ursäkta, hen finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 November , 2014 Varför är denna tråd klistrad? Gränsar även till reklam vilket inte är ok enligt forumreglerna Dubbelpostad då samma sak finns i en annan tråd. (forumregler) Finns admin / moderator eller är det samma som tomten, en del tror han finns, ursäkta, hen finns. Tråden är inte "klistrad" Tråden handlar ju i alla fall om en intresant båtrelaterad fråga av stort allmänintresse. Finns det inte en del skribenter som skapar tråd efter tråd i samma helt uttömda ämne!? - eller hur Harry Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 23 November , 2014 Toen, är det jag som klistrat eller varför ser det ut så här? (se bild) Visst är det ett intressant ämne och då tycker du marknadsundersökningar här är ok? Tror det var länge sedan jag startade en 0,2 tråd vilket troligen är det du avser, men visst finns det andra som gör så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 23 November , 2014 Så ser det inte ut hos mig Krabbfirren? /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 November , 2014 Toen, är det jag som klistrat eller varför ser det ut så här? (se bild) Visst är det ett intressant ämne och då tycker du marknadsundersökningar här är ok? Tror det var länge sedan jag startade en 0,2 tråd vilket troligen är det du avser, men visst finns det andra som gör så. Vet inte om du har den möjligheten att klistra trådar - borde ju bara va admin som har det. Så har det aldrig sett ut när jag varit inne - och jag är tyvärr inne på MG många gånger under dagen - på förekommen anledning. Nu är det väl mest ungdomar som går i skola som startar de här trådarna. Det är ju många liknade varje år. Dessvärre är ju sällan de som sätter ihop frågorna insatta i ämnet och inte i vilka frågor man borde ställa. Jag tycker det är helt ok, sen hade det kanske varit bättre att ställa frågan i ämnet i tråden än att länka till ett cementerat frågeformulär. Däremot har det ju till och från funnits företag som gjort ren reklam i trådarna - det är naturligtvis inte ok. Å andra sidan är jag personligen inte så känslig ens för det. Däremot är jag känslig för rena dumheter. Nej du kanske inte varit den som startat mest 0,2-trådar, men du har varit duktig att hålla dem vid liv. Ha en bra dag - själv har jag en hård vecka framför mig - och den börjar nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 23 November , 2014 Toen, är det jag som klistrat eller varför ser det ut så här? (se bild) Visst är det ett intressant ämne och då tycker du marknadsundersökningar här är ok? Tror det var länge sedan jag startade en 0,2 tråd vilket troligen är det du avser, men visst finns det andra som gör så. post-83025-0-10949200-1416720167_thumb.png Vet inte om du har den möjligheten att klistra trådar - borde ju bara va admin som har det. Så har det aldrig sett ut när jag varit inne - och jag är tyvärr inne på MG många gånger under dagen - på förekommen anledning. Nu är det väl mest ungdomar som går i skola som startar de här trådarna. Det är ju många liknade varje år. Dessvärre är ju sällan de som sätter ihop frågorna insatta i ämnet och inte i vilka frågor man borde ställa. Jag tycker det är helt ok, sen hade det kanske varit bättre att ställa frågan i ämnet i tråden än att länka till ett cementerat frågeformulär. Däremot har det ju till och från funnits företag som gjort ren reklam i trådarna - det är naturligtvis inte ok. Å andra sidan är jag personligen inte så känslig ens för det. Däremot är jag känslig för rena dumheter. Nej du kanske inte varit den som startat mest 0,2-trådar, men du har varit duktig att hålla dem vid liv. Ha en bra dag - själv har jag en hård vecka framför mig - och den börjar nu. Toaen Ser likadant ut i Internet Explorer (se bild) Nej det är väl bara admin som kan göra det och borde se ut så i alla burkar Kollade med min ipad också, även där klistrad. Nja tycker allt det är reklam. Om man gogglar på ContegoUF så får man fram följande "Hej! Vi är Contego UF. Vi är ett företag som som ser det som vårt kall i arbetslivet, att skydda din och ditt företags iPhone på ett smidigt sätt." http://www.contegouf.n.nu/om-oss Annars finns det fler mad samma namn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 November , 2014 (redigerade) Hej Harry Jag kör normalt Chrome Testade även IE Ingen av dem visade den tråden klistrad på min dator. Sen är väl iden inte speciellt väl genomtänkt. Delar av den fixar man ju själv betydligt enklare och billigare och bättre. Men det är klart att nog skulle man kunna lura ett gäng okunniga. Fast det är klart. Var och jobbade i hamnen i Hasselösund - monterade takrännor på en sjöbod. Bodägaren hade två gamla fiskare till hjälp för att anbringa permanenta förtöjningar för han Smögen 45;a. Till slut klarade jag inte av att se klantigheterna utan la mig i och fixade till det hela så att det fungerade. Det går att krångla till den enklaste sak i världen hur mycket som helst. Redigerad 23 November , 2014 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 23 November , 2014 Hej Harry Jag kör normalt Chrome Testade även IE Ingen av dem visade den tråden klistrad på min dator. Sen är väl iden inte speciellt väl genomtänkt. Delar av den fixar man ju själv betydligt enklare och billigare och bättre. Men det är klart att nog skulle man kunna lura ett gäng okunniga. Fast det är klart. Var och jobbade i hamnen i Hasselösund - monterade takrännor på en sjöbod. Bodägaren hade två gamla fiskare till hjälp för att anbringa permanenta förtöjningar för han Smögen 45;a. Till slut klarade jag inte av att se klantigheterna utan la mig i och fixade till det hela så att det fungerade. Det går att krångla till den enklaste sak i världen hur mycket som helst. Håller med Vilken dåre som helst kan skapa något komplicerat men det krävs ett geni för att skapa något enkelt Tänker inte först på denna tråd utan allt i allmänhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 513 Postad 23 November , 2014 (redigerade) Inte klistrad hos mig på IE och på Android läsplatta. Edit: Jo, den är klistrad när man går in på forumet ...ÖvrigtSnack. Märkligt! Mackey Redigerad 23 November , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst BonusVita Postad 23 November , 2014 Den är klistrad hos mig också. Med chrome som webläsare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 November , 2014 Det går att krångla till den enklaste sak i världen hur mycket som helst. Håller med Vilken dåre som helst kan skapa något komplicerat men det krävs ett geni för att skapa något enkelt Tänker inte först på denna tråd utan allt i allmänhet. Fast där har du nog lite fel. Jag är oerhört duktig på att fixa till enkla, ändamålsenliga och säkra förtöjningar - och jag är definitivt inget geni. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ContegoUF 2 Postad 23 November , 2014 Vad är det som är nytt med den om man jämför med det som redan finns på marknaden? Det som är nytt med denna produkten är att den är gjord i rostfritt stål och håller väldigt länge. Jag är inte den som är mest erfaren inom båtar men det mina kompisar har sagt är att man oftast använder tampar och linor. Denna produkten ska underlätta för folk så att man slipper knyta knopar som kan gå upp, det gör inte vår hake. Hoppas att det gav en förklaring! MVH Olivia Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ContegoUF 2 Postad 23 November , 2014 Det finns många metoder att angripa ett problem, här är ett exempel. Identifiera problemet. Vilket problem ska lösas? Definiera målet. Hur ser slutprodukten ut, dvs. hur ska den förbättra något? Brainstorming (eller annan metod för att hitta lösningar på problem) Hitta så många olika alternativa lösningar som möjligt, både bra och dåliga. Konsekvenser Vad kan resultatet bli av de olika lösningsförslagen? Hur kommer de att funka i verkligheten? Beslut Hur skall man gå vidare? Genomförande Exempelvis tillverka ett testexempalr eller en testserie av produkten. Utvärdering Hur fungerar det? Funkar det praktiskt? Går produkten att sälja? Ett problem är att många börjar vid pkt 6, dvs med en färdig testprodukt eller i alla fall en färdig idé. Mackey Tack för tipset! MVH Olivia Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 237 Postad 23 November , 2014 Angående knopar som går upp; det har faktiskt aldrig hänt mig. Däremot ser det ut som att när (inte om) det blir slack i linan är risken otroligt stor att linan hoppar ur slinget som ligger över kroken enligt bilden i länken. Man har då tappat hela tanken med produkten och har bara en osäkrad hake som hänger i en ögla. Obra. Risken att hela haken hoppar loss är då stor. Min båt ligger i Östersjön och väger närmare tre ton. Vattnet rör sig med vågor och väderförädringar, linor slackar och spänns. Vinden gör att vissa linor slackar och andra spänns i vissa lägen. Slutsats; finns inte en chans att jag använder er produkt. Kanske är den tänkt för någon med annan båt? I så fall; hur tänker ni er kund? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 November , 2014 Vad är det som är nytt med den om man jämför med det som redan finns på marknaden? Det som är nytt med denna produkten är att den är gjord i rostfritt stål och håller väldigt länge. Jag är inte den som är mest erfaren inom båtar men det mina kompisar har sagt är att man oftast använder tampar och linor. Denna produkten ska underlätta för folk så att man slipper knyta knopar som kan gå upp, det gör inte vår hake. Hoppas att det gav en förklaring! MVH Olivia Skall man ha båt måste man lära sig slå vissa knopar och stekar. Brukar säga att i princip behöver man bara kunna att använda dubbelt halvslag i alla dess varianter. Kan man inte de enklaste knoparna och hur de använts kommer man att få problem hela tiden som man har båt. Förtöjer gör man ju dagligen, på olika ställen och under olika förhållanden. På den permanenta båtplatsen splitsar man färdiga anpassade öglor bara att lägga över knaparna. Sen kan man ha enstaka ändar som är utan öglesplits, som man har för att göra det en klara att lägga på alla tamparna. De tamparna som är utan öglesplits lägger man ju i kors över knapen ett par varv och vslutar med ett halvslag. Alla tampar i hemmahamnen sitter permanent fast på respektive ställe och lämnas på bryggan/Y-bommen när man går. Bara att ta med båtshaken och lägga på på respektive knap när man kommer hem efter en timme eller 8 veckor. Enklare kan det inte bli. Skam att säga så har jag mina fasta anpassade öglor slagna med en pålstek. Det blev så när jag bytte båtplats senast - och sen har det inte blivit av att jag splitsat öglan. Fast en splitsad ögla är ju bäst. Den tar mindre plats. Mina med pålstek slagna öglor är ibland lite till hinder när jag skall lägga på springet, men inte värre än get går. På min stora båt sitter de fasta tamparna fast i Y-bommarna med en Merexhake. De finns både i rostfritt och i Galvat. Trotts att jag har båten längst i väster på Västkusten har jag nog mest galvade Merexhakar. Brandkårshakar skall man nog bara använda för småbåtar och de finns ju i rostfritt. Vissa har ju den uppfattningen att det inte är "sjömansmässigt", men jag har använt dem - faktiskt samma hakar för förtöjningen av min lilla bohusjulle i snart 25 år - utan några problem. Det vill nog mycket till för att den produkt ni visar upp skall va enklare och bättre och billigare än det som redan finns att köpa och sen många år är utprovat. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 23 November , 2014 Angående knopar som går upp; det har faktiskt aldrig hänt mig. Däremot ser det ut som att när (inte om) det blir slack i linan är risken otroligt stor att linan hoppar ur slinget som ligger över kroken enligt bilden i länken. Man har då tappat hela tanken med produkten och har bara en osäkrad hake som hänger i en ögla. Obra. Risken att hela haken hoppar loss är då stor. Min båt ligger i Östersjön och väger närmare tre ton. Vattnet rör sig med vågor och väderförädringar, linor slackar och spänns. Vinden gör att vissa linor slackar och andra spänns i vissa lägen. Slutsats; finns inte en chans att jag använder er produkt. Kanske är den tänkt för någon med annan båt? I så fall; hur tänker ni er kund? Jag skrev om just detta i den andra tråden, till lillbåten som väger några hundra kg använder jag brandkårshakar med brottgräns 800 kg. På Biltema koster de 60 kr, mina kommer från en järnhandel och marginellt dyrare. Haken Contego visar skulle jag kanske fixa till som hemmajobb i nån verkstad, men jag skulle nog aldrig betala flera hundra för den ute på marknaden..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser