-PLM- 84 Postad 17 November , 2014 Har en båt med en Volvo Penta 572, v8 5.7 liter. Motorn är en nyrenoverad utbytesmotor med förgasare från 1994 som satt i båten när den köptes i våras.Tomgången är ganska hög, ca 1200varv annars blir den för ojämn om jag sänker. När jag lägger i växel med knappt någon gas dör den gärna. I övrigt går den jättefint och jag tror inte den saknar komp.Tänkte försöka få ordning på detta under vintern.Tar tacksamt emot råd och ideer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 17 November , 2014 Har en båt med en Volvo Penta 572, v8 5.7 liter. Motorn är en nyrenoverad utbytesmotor med förgasare från 1994 som satt i båten när den köptes i våras. Tomgången är ganska hög, ca 1200varv annars blir den för ojämn om jag sänker. När jag lägger i växel med knappt någon gas dör den gärna. I övrigt går den jättefint och jag tror inte den saknar komp. Tänkte försöka få ordning på detta under vintern. Tar tacksamt emot råd och ideer. Utbytesmotor menar du då block, eller komplett motor med förgasare etc? Det enkla att börja med är givetvis kolla förgasar inställningar samt tändning. Sedan bör du ta ett komprov. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Offerdal 0 Postad 17 November , 2014 PLM, Jag hade samma bekymmer med förra båten. Samma maskin som du verkar ha. Det visade sig att mitt problem var smutsigt lågfartsmunstycke. Jag passade på att köpa en renoveringssats till förgasaren när jag ändå var i farten. Efter rengöring och byte av diverse delar och packningar från satsen gick den som en klocka. Ca. 600 rpm. OBS rengöring kan vara svårt och rekommenderat är ultraljudstvätt. Tillgång till tryckluft är ett absolut minimum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 84 Postad 17 November , 2014 (redigerade) Det var ett bra tips! Slipper gärna byta hela tändningsdelen mm om det inte är nödvändigt. Tusenlapparna får lätt fötter... Motorn är ett komplett longblock som nu gått andra säsongen. Förgasare, tändning mm är från den äldre motorn. Jag har sett att det verkar finnas online-manualer till vissa motorer. Känner någon till om det finns till min med hur tändning ska stå, sprängskiss och förgasarinställning mm? Redigerad 17 November , 2014 av -PLM- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 18 November , 2014 (redigerade) Har en båt med en Volvo Penta 572, v8 5.7 liter. Motorn är en nyrenoverad utbytesmotor med förgasare från 1994 som satt i båten när den köptes i våras. Tomgången är ganska hög, ca 1200varv annars blir den för ojämn om jag sänker. När jag lägger i växel med knappt någon gas dör den gärna. I övrigt går den jättefint och jag tror inte den saknar komp. Tänkte försöka få ordning på detta under vintern. Tar tacksamt emot råd och ideer. Nu är jag ingen expert på detta,men jag kollar mycket på youtube.lol Kanske detta skulle kunna vara något. http://www.youtube.com/watch?v=MXiX3EBT9dE Inte gratis...men men iden är cool http://www.fuelairspark.com/fas/ez-efi-2-0r-self-tuning-engine-control-system-base-kithtml/ Kanske inte exakt denna produkt då den är för rätt stora hkr uttag Men istället för att lägga en massa pengar på att renovera en gammal förgasare,kanske denna ful/insprutning kan va något. Jag försökte hitta ett klipp där Freberger(mannen i klippen,Roadkill) pratar om hållbarheten på ny bensin. men fann det ej Ur minnet....ny bensin kristaliseras efter 6 månader(sätter igen munstycken,osv)som PLM redan påpekat... 20 år gammal bensin fungerar fortfarande att köra på...(detta skall vara Frebergers visdomsord) Redigerad 18 November , 2014 av happysix Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser