Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
petter_b

Propelleraxeltätning / packbox

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har köpt en "ny" båt och undrar om propelleraxeltätningen / packboxen (se bild). post-103393-0-01048200-1416214004_thumb.jpg

Vilket underhåll behöver göras?

Jag behöver ändå lossa axlen från flänsen mot backslaget, ska jag passa på att byta tätning då?

/Petter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har köpt en "ny" båt och undrar om propelleraxeltätningen / packboxen (se bild). attachicon.gifAxeltätning.JPG

Vilket underhåll behöver göras?

Jag behöver ändå lossa axlen från flänsen mot backslaget, ska jag passa på att byta tätning då?

/Petter

Bilden är något suddig. Är det två sexkantiga nylon/delrin-muttrar där den främre skruvas in i den aktre? I så fall tror jag att det sitter en talgfläta längst in mellan dem.

Den behöver bytas med jämna mellanrum. Resterna av den gamla kan vara svåra att få ut, använd t ex en kraftig ståltråd med en krok i ändan.

Om du vill byta ut tätningen till något annat: Kolla stävrörets ytterdiameter resp. axelns diameter. Relationen mellan dem kan begränsa urvalet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är två sexkantiga "muttrar" och en saxpinne som låser.

Axeldiametern är 40 mm och jag har i dagsläget inte koll på stävrörets diameter.

Att bara byta en "fläta" ibland verkar enkelt och billigt, jämfört med att byta till en helt annan konstruktion. Ska jag vänta tills det blir problem (läckage ed), eller borde jag byta nu i vinter? (Jag har ingen möjlighet att ta reda på när det gjordes senast.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läcker den inte så behövs det inte göra något, Din tätning är en lite modernare variant av glandtätning med talgfläta.

En sådan som hålls bra justerad och smörjd håller en mansålder!

Det finns åtskilligt skrivit om liknande tätningar här på forumet.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack. Är det något mer än vatten och talgfäta som behövs för smörjningen?

Om jag fattat det hela rätt så ska man se till att det droppar ytterst litet vatten och kolla att de (jag har två) inte blir varma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sådan har jag med.. Troligen installerad 2002. Den droppar lite och när jag kör så kanske det kommer några deciliter i timmen. Har också hört att det ska droppa lite. Vart kan man läsa mer om denna produkt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar som att det ska läcka c:a 1 droppe per sekund för att det ska smörja optimalt. Mina packningar läcker nog inte så mycket, betyder det att jag ska lossa på glanden tills läckaget är c:a en droppe per sekund?

Det står att det motsvarar 0,04 liter / timme vilket betyder c:a 1 liter / dygn, så Gorfus ska nog dra åt glanden litet.

Redigerad av petter_b

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...