petter_b 49 Postad 17 November , 2014 Hej. Jag har köpt en "ny" båt och undrar om propelleraxeltätningen / packboxen (se bild). Vilket underhåll behöver göras? Jag behöver ändå lossa axlen från flänsen mot backslaget, ska jag passa på att byta tätning då? /Petter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 17 November , 2014 Hej. Jag har köpt en "ny" båt och undrar om propelleraxeltätningen / packboxen (se bild). Axeltätning.JPG Vilket underhåll behöver göras? Jag behöver ändå lossa axlen från flänsen mot backslaget, ska jag passa på att byta tätning då? /Petter Bilden är något suddig. Är det två sexkantiga nylon/delrin-muttrar där den främre skruvas in i den aktre? I så fall tror jag att det sitter en talgfläta längst in mellan dem. Den behöver bytas med jämna mellanrum. Resterna av den gamla kan vara svåra att få ut, använd t ex en kraftig ståltråd med en krok i ändan. Om du vill byta ut tätningen till något annat: Kolla stävrörets ytterdiameter resp. axelns diameter. Relationen mellan dem kan begränsa urvalet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 17 November , 2014 Ja det är två sexkantiga "muttrar" och en saxpinne som låser. Axeldiametern är 40 mm och jag har i dagsläget inte koll på stävrörets diameter. Att bara byta en "fläta" ibland verkar enkelt och billigt, jämfört med att byta till en helt annan konstruktion. Ska jag vänta tills det blir problem (läckage ed), eller borde jag byta nu i vinter? (Jag har ingen möjlighet att ta reda på när det gjordes senast.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 17 November , 2014 Läcker den inte så behövs det inte göra något, Din tätning är en lite modernare variant av glandtätning med talgfläta. En sådan som hålls bra justerad och smörjd håller en mansålder! Det finns åtskilligt skrivit om liknande tätningar här på forumet. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 17 November , 2014 Ok, tack. Är det något mer än vatten och talgfäta som behövs för smörjningen? Om jag fattat det hela rätt så ska man se till att det droppar ytterst litet vatten och kolla att de (jag har två) inte blir varma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gorfus 0 Postad 19 November , 2014 En sådan har jag med.. Troligen installerad 2002. Den droppar lite och när jag kör så kanske det kommer några deciliter i timmen. Har också hört att det ska droppa lite. Vart kan man läsa mer om denna produkt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 19 November , 2014 http://www.specmaseals.se/Content.aspx?PageID=211629&PageTypeID=3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gorfus 0 Postad 19 November , 2014 Samma hus som jag jobbar i! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 19 November , 2014 Perfekt ju Samma hus som jag jobbar i! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 19 November , 2014 (redigerade) http://www.specmaseals.se/Content.aspx?PageID=211629&PageTypeID=3 Det verkar som att det ska läcka c:a 1 droppe per sekund för att det ska smörja optimalt. Mina packningar läcker nog inte så mycket, betyder det att jag ska lossa på glanden tills läckaget är c:a en droppe per sekund? Det står att det motsvarar 0,04 liter / timme vilket betyder c:a 1 liter / dygn, så Gorfus ska nog dra åt glanden litet. Redigerad 19 November , 2014 av petter_b Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser