Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Ehrlow

Svårstartad AQ140A, tändspole samt tändfördelare

Rekommendera Poster

Tjena! Jag och brorsan köpte oss en Marieholm Concorde här i slutet av sommaren. Nu har vi tagit upp den på land och börjat pilla på den, då går ju allt sönder.

Kablarna till tändspolen gick av förmodligen när vi höll på att byta en trasig matarpump, så när jag försökte koppla på kablarna igen blev det fel. När vi försökte starta den efter något försök så började ett klickande ljud komma från tändfördelaren och det började ryka. När vi öppnade locket såg det bara ut som att isoleringen på någon kabel hade smält.

Är det stor risk för att tändfördelaren har gjort sitt och gått på lunch? Bör det räcka med att göra en kabelreparation till kablarna på tändspolen med ny skor osv? Kan fördelaren blivit felinställd pga att vi öppnade locket?

MVH Förstgångs-båtägare

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Kablar som smält då har du ingen kontakt till kondingen eller brytaren jordar. Nej tändläget ändrar sig inte om du låter fördelaren sitta kvar i samma läge, något marginelet ändrar det sig med annat brytaravstånd.    ang kablar b+till spolen,  spolens- till fördelaren, när sakerna funkar och du öpnar brytaren och inget mer är anslutet ska en gnista hoppa mellan kontaktytorna, med locket på ska en blå gnista slå mellan t kabel och gjord på ca 2 cm om allt är bra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej okej, så då bör det räcka med att jag byter ut kabeln i fördelaren om det inte är något mer i den som är skadat?

Tack för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...