Mange81 1 Postad 16 November , 2014 Hej! Jag funderar på hur det är gjort i golvet på bilden. Jag misstänker vatten i det skum som finns på respektive sida om tanken. Om nu bilden fungerar så ser man skarvar längs med tanken men inte ut mot sidorna! Har man plastat och nitat ihop det? Båten är en Finmar Sportsman. Måste jag såga längs sidan för att lyfta på "locket" till utrymmet där skummet finns? Tack så länge! /Mange Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange81 1 Postad 17 November , 2014 Vi kan skippa frågan jag ställde! Så såg det ut under och jag skulle tro att skummet vägde runt 60 kilo när det var lagt i säckar. Vet ej hur man återställer detta bäst. Tänkte kanske att jag skulle plasta fast tre spant i varje låda,då får botten rätt bra uppstöttning plus att jag kan se till att få dit något att montera stolsfästena i under golvet. Nu tror jag inte botten skulle ge vika men på detta vis får ju golvet något att vila på utan att man behöver ha nåt skum. Såga eller hylla min ide! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 18 November , 2014 Extra spant är säkert bra även om skummets funktion inte har varit att stötta upp durken. Skummet var tänkt som flytmaterial och i viss mån ljuddämpande. Skall båten uppfylla de krav den ursprungligen är byggd för, alltså att den ska flyta vattenfylld med full last ombord så bör utrymmet egentligen göras lufttätt, men samtidigt kanske man bör kunna dränera det ?? Jag vet faktiskt inte hur de som renoverar båtar brukar tänka och lösa det....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange81 1 Postad 19 November , 2014 Jag tänkte som sagt lägga i ett antal spant för att golvet ska få något att vila på samt att jag då får något att sätta underredet till stolarna i. Låter det finnas en öppning under varje spant så inget eventuellt vatten blir instängt. Gör en öppning i den längsgående spanten bak under motorn på varje sida som jag sätter en dyvika i. Allt tätas noggrant och på så vis så kanske utrymmet blir lufttätt! Detta är en ide bara och jag tycker den låter ok, man kan ju på så vis kontrollera samt dränera eventuellt vatten som ändå hittat in. Vet att jag avviker från konstruktionen på detta vis, men när skummet är vattensjukt påverkas väl flytförmågan mycket negativt? Tack för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 19 November , 2014 Ja det måste man ju utgå ifrån, vattensjukt skum har dålig eller ingen flytförmåga och gör båten tyngre, och dessutom kan det frysa vintertid så att plasten spricker i skrov/durk. Så helt klart är du på rätt spår, ut med skummet precis som du gjort. Dyvikorna och tätningen låter som en vettig ide tycker jag.... På fiskesnack.com finns massor av renoveringstrådar där båtar blir av med sitt vattensjuka skum, men långtifrån alla har klart för sig att det är flytmaterial man tar bort. Ville mest uppmärksamma dig på det förhållandet.....så du inte blir överraskad om båten sedan inte flyter vattenfylld.... men får du till skapligt lufttäta tankar så har du löst det problemet på ett bra sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange81 1 Postad 19 November , 2014 (redigerade) Tack för svar! Nu får gamlingen stå med byggfläkt ett tag. Hoppas jag får möjlighet att börja innan jag måste ställa ut den.. Blir jag väldigt seriös av mig så kanske jag provtrycker utrymmena Redigerad 19 November , 2014 av Mange81 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 20 November , 2014 (redigerade) Fyll utrymmena med PU skum. Man kan köpa 2 komponents PU skum för att mixa själv. Viktigt är att det har slutna celler,då blir det ej vatten sjukt. http://www.danalim.se/produktkatalog/bygg/fogskum/2k-polyurethanskum-596/ Redigerad 20 November , 2014 av happysix Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser