Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Riro

Rengöra segel

Rekommendera Poster

Jag skulle också tvätta först, men med något maskitvättmedel jag tycker är bra.

Tänk på att låta seglet ligga med tvättmedel på båda sidor i minst 15 minuter innan du skrubbar dem, dvs;

skrubba in tvättmedelslösning på ena sidan,

vänd seglet och skrubba in tvättmedelslösning på andra sidan,

fika,

skrubba båfa sidorma rena,

skölj ordentligt i polen,

passa på att behandla ev. rostfläckar eftersom oxalsyralösningen också är vattenbaserad,

sätt på oxalsyran (ska också ligga en stund),

fika,

skölj bort oxalsyran,

häng på tork och

fortsätt med resterande fläckborttagning när seglet torkat.

Om du använder vattenbaserad avfettning kan du sätta på den samtidigt som oxalsyran, men blanda inte dessa båda på seglet

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste vara försiktig så man inte tvättar bort fillern. Såpa gör inte det, jag är osäker på maskintvättmedel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror jag börjar med såpa och ser hur mycket som går bort. Går på med något starkare enl. syversens tips om det behövs. Kan leva med att seglen inte blir kritvita hellre än att förstöra dom.

Att de legat i olja och grillkol var kanske en överdrift. De har flutit omkring i en till hälften vattenfylld båt d.v.s.åtskilliga m3 vatten blandat med det som nomalt finns i en båt.  Tror inte att det varit så stor koncentration av olja eller dyllgt så seglens struktur på något sätt tagit skada utan endast blivit missfärgade.

Poolen skulle vara perfekt att skölja i men då får jag nog bada skumbad ett tag efter.  :)

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gamla är seglen?

Ingen aning, de följde med båten. Tror de har några år på nacken, men inte varit hissade så många gånger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Saxat från gransegels hemsida: Fläckar av vanlig smuts tas bort med ljummet vatten, lite diskmedel och en mjuk borste, medan olja och liknande tas bort med kemiskt ren bensin. Lägg den fläckade delen på ett rent underlag som inte löses upp av bensin, målade ytor är t ex olämpliga, och skrubba ytan med en mjuk trasa fuktad i bensinen. Medel för att ta bort mögel och jordslag finns också. 

Själv tvättade jag bort små mögelprickar med 3% klorin och vatten, eftersom även det rekomenderas på segeltillverkares hemsidor.

Läs skötselråden hos de olika segeltillverkarna så borde det bli rätt (googla). Vissa segelmaterial vill absolut inte ha kontakt med vissa medel vad jag förstår, så det kan vara värt att läsa på lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten är väl en tvåmastad Orion stålbåt?

Vet faktiskt inte vad båttypen heter. Den liknar en Orion 12 men är klinkbyggd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...