Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Riro

Rengöra segel

Rekommendera Poster

Någon som har bra tips på hur man enklast rengör segel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast, lämna in. Annars, plantvätta på en rengjord brygga med såpa eller diskmedel och mjuk borste. Skölj noga, torka noga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OBS Lämna inte in seglen jag har sett många segel som blivit förstörda. Dom har för starka medel

Seglen blir vita och fina men dom har tagit bort det som gjör seglen hårda dom blir som lakan

Du kan tvätta segel själv dom blir inte så vita men dom blir inte förstörda

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tvättade mina segel i badkaret häromåret. Blötla länge i nåt milt tvättmedel. Gnuggade över dem med en diskborste och sköljde dem ett antal gånger.

Vattnet blev väldigt smutsigt och seglen antagligen ganska mycket renare om än inte kritvita.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske skulle ha klargjort lite bättre från början.

När förre ägaren köpte båten låg den i sjön på vintern halvfull med vatten . Seglen låg och flöt inne i båten och hade gjort så en tid. Så vattnet var uppblandat med det som fanns i båten, m.a.o. allt från grillkol, smuts, olja etc.

Båten har tvättats ur, rostskyddsbehandlats, fått motorn bytt, fått ny inredning (nästan klar). Seglen är dock rejält fläckiga. Att seglen blir lakansvita är inte nödvändigt, men jag skulle vilja få bort de värsta fläckarna utan att skada dom. Det är en 40fots motorseglare, så seglen är rätt stora.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är min rekomendation att köra seglen till tippen och sedan köpa nya. De är sannolikt helt förstörda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är min rekomendation att köra seglen till tippen och sedan köpa nya. De är sannolikt helt förstörda.

Varför skulle de vara förstörda, Dacron tål ju vatten och de är inte indränkta i olja och kemikalier utan har fått en del fläckar förmodligen mest svartmögel. Däremot så känns seglen i god kondition och lite använda. Båten är en motorseglare i stål på 17ton och jag tror inte föregående ägare var så intresserad av segling utan gick mest för motor.

Seglen har använts efter att de legat i blöt. Förre ägaren skulle segla båten från Stockholm till Karlskrona i nov-dec 2013. Stormen Sven kom dock i vägen så dom vände mitt i natten då det gick 2,5m sjö och blåste rejält. Så seglen har blivit ordentligt testade efter blötläggningen.

Redigerad av Riro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog försöka göra seglen rena så gott det går.

Grö/gulsåpa (är samma sak) som Peter föreslog är inte så dumt.

Min gummibåt hade blivit ganska skitig efter att ha bogserats hängandes alldeles vid avgasröret. Försökte med Ajax, men det blev inte så mycket bättre. Det kom ett par som hade en ribbåt mittemot och jag frågade dem hur de gjorde rent sin båt. Gulsåpa blev svaret.

Åkte och köpte en flaska i närmaste affär. Det fungerade mycket bättre än Ajax, som var det rengöringsmedel jag först hade till hands.

På en sån båt som din hade det väl inte varit fel med "barkade" segel. Går det inte att färga seglen bruna för att dölja eventuella fläckar - bara en tanke!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyckte du skrev att vattnet de flöt i var uppblandat med grillkol, smuts och olja..? I så fall hade jag kört dem på tipp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyckte du skrev att vattnet de flöt i var uppblandat med grillkol, smuts och olja..? I så fall hade jag kört dem på tipp.

Nu handlar del väl om en 40 fots motorseglare som kanske är mer motorbåt än segelbå!?

Kostnaden för nya segel ligger väl runt 100 000 kr - eller!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns många tips på nätet, här är några.

http://www.msails.se/SEGEL/hantering.php

http://www.se.northsails.com/RADUPLOADS/Sweden/manual_swedish.pdf

http://uksyversen.com/material-design/segelvard/

Om du lämnar seglen för rengöring hos en segelmakare så tror jag absolut att de behandlar dina segel på bästa vis.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu handlar del väl om en 40 fots motorseglare som kanske är mer motorbåt än segelbå!?

Det var väldigt dyra segel det... ett ställ med ett försegel och storsegel borde du klara dig på hälften med om du inte ska ha värsta-värsta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror inte seglen tagit någon skada funktionsmässigt utan det är endast estetiskt. Jag kommer att använda dem med eller utan fläckar, men ska försöka få de så rena det går utan att skada dem eller att lägga ned en mindre förmögenhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske skulle slänga dom i poolen nästa gång man chockklorerar.  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder du klorin är de definitivt förstörda. Dacronfibrerna åldras och blir sköra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder du klorin är de definitivt förstörda. Dacronfibrerna åldras och blir sköra.

Var inte så allvarligt menat (därav smileyn). Vill varken skita ner poolen eller förstöra seglen. Jag kommer att prova med såpa eller liknande och gnugga lite med mjuk borste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En ren och fin träbrygga, en vattenslang, såpa och en levang brukar ge en märkbar förbättring. I brist på brygga fungerar en billig presenning på gräsmattan eller garagegolvet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var väldigt dyra segel det... ett ställ med ett försegel och storsegel borde du klara dig på hälften med om du inte ska ha värsta-värsta.

Menar du att ha bara skall byta ett par av de gamla seglen!?

Vad skall han göra med de andra!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade följande:

http://uksyversen.com/material-design/segelvard/flackborttagning/

Kommentarer?

Är själv lite tveksam :unsure:

Dacron är inget hokus pokus, det är samma material som inom textilindustrin kallas terylen.

Fibern tillverkas av polyesterplasten polyetentereftalat (PET), dvs samma plast som man tillverkar läsk- och vattenflaskor av och även fleecetröjor om jag inte minns fel.

Egenskaper för polyester i klädesplagg.

Tål solljus och de flesta kemikalier. Är mindre känsligt för värme än andra syntetfibrer. Används i alla former av kläder, ofta blandat med bomull eller viskos. Tvättas vid 40°C.

UK är en stor segeltillverkare och så länge du inte tror på konspirationsteorier kan du utgå från att de ger bra råd för att deras segel ska hålla så länge som möjligt.

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De andra..? Det står inte hur många segel det rör sig om, och jag anar att om man kan tänka sig segla med segel som är så förstörda är prestandan kanske inte en faktor som man måste räkna in. Jag tänkte därför mig en enkel sättning; enkel rulle och fock eller genua samt storsegel. Allt i dacron.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De andra..? Det står inte hur många segel det rör sig om, och jag anar att om man kan tänka sig segla med segel som är så förstörda är prestandan kanske inte en faktor som man måste räkna in. Jag tänkte därför mig en enkel sättning; enkel rulle och fock eller genua samt storsegel. Allt i dacron.

Cirkapriser från Boding för dacronsegel utan att veta vad för båt det är.

Storsegel 32 m2, 20 000:- kr

Mesan 16 m2, 10 000:- kr

Rullgenua 60 m2, 30 000:- kr

Fock 40 m2, 20 000:- kr

Alla segel kanske inte behöver bytas efter tvätten.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mackey

Ni sitter helt klart på annan info kring båtens riggning än vad jag gör, så jag får vika ner mig. Ska man köpa fyra segel är det klart mycket dyrare än två.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mackey

Ni sitter helt klart på annan info kring båtens riggning än vad jag gör, så jag får vika ner mig. Ska man köpa fyra segel är det klart mycket dyrare än två.

Jag brukar kolla om skribenten lagt in nån båt i sin sjöbod.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag bara gissade på en lagom stor båt.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mackey

Sjöboden hittar jag inte längre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mackey

Sjöboden hittar jag inte längre

Sjöbodarna finns , men dom är lite svåra att hitta, man får gå till framsidan och till medlemmars sjöbodar.

Båten är en ketch segelgarderoben består av rullgenua, stor och mesan.

Vad är det som ni tror skulle ha skadat seglen så de inte är funktionsdugliga? Att de har fläckar kan jag inte se påverkar funktionen. Sen är ju båten inte den typ man kappseglar med direkt, inte ens kryssar med (om man inte tycker det är hemskt roligt och har gott om tid). Tycker inte det är värt närmare 100.000:- bara för att få renare segel. Seglar mer för att se än att synas.

Tå dacron de kemikalier som Syversen rekomenderar, så går det nog att få seglen skapligt rena.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom jag uppfattat det som om de legat i bl a kol och olja, tänker jag att plasten som seglen är gjorda av tappat sin form. Sömmarna borde också ha tagit stryk. Men - prova dem. Jag hade nog hissat dem först, kollat om formen var OK. Inte värt att lägga jobb på segel som tappat formen.

Sedan kört såpa och borste, den gula (inte gröna, de är som toaen skrev i princip samma, men den gröna är färgad) enligt metodförslag ovan, sedan gått på med trädgårdsslang och spolat av innan tork. De fläckar som var kvar hade jag behandlat enligt UK´s tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...