Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
ChristerN

Boracol på kapell?

Rekommendera Poster

Båtsäsongen 2014 innebar en hel massa jordslag (mögel) på insidan av kapellet som jag inte fått bort trots upprepade behandlingar med diskmedel och kapellrengöring med borste och mycket vatten.

Funderar på om jag kan undvika framtida problem genom att pensla på Boracol på kapellet. Någon som har testat?

Har läst runt lite och på många ställen så tar man direkt avstånd mot produkten Boracol pga dess negativa påverkan både på miljön och på människan. Jag tänker att det kan vara något jag kan stå ut med då det som jag förstått i huvudsak är riskfyllt med produkten i flytande form Har den torkat in i materialet (det står bara om trä) så är risken betydligt mindre för skadlig påverkan.

Men funkar det på tyg?

Blir det några konstiga effekter med färgning av tyget (mitt kapell är grått)?

Vad har forumet för erfarenheter och åsikter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar inte ha mycket jordslag, var nog mest förra hösten med en massa prickar på insidan och en del fågelskit på utsidan . Har alltid använt vanligt Klorin. Brukar blöta kapellet med vatten, därefter häller jag på koncentrerat Klorin och borstar ut det med en golvborste. Väntar en halvtimme och borstar igen. Då brukar det mesta vara borta. Om inte så blir det en omgång till. Till slut sköljer jag det rikligt med vatten. Sen är det lämpligt att impregnera det. Brukar använda Herdins. Miljövänligt eller inte....Kapellet (grått) har iaf. inte tagit skada. Är väl ca tio år och i fullgott skick. Har inte hört talas om Boracol.

/Moltas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har bara testat att blanda det i färgen till huset med gott resultat, men gissningsvis om du spär ut det med vatten typ10% boracol och sprayar kapellet på insidan så borde det fungera!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag målar mitt hus med faluröd slamfärg. De sista åren har de flesta färger av den typen möglat pga att man tagit bort konserveringsmedel. Tillsätter man 1% Borakol i färgen så möglar den inte det de första åren i alla fall. Men man uppnår liknande effekt med 2% Atamon som man konserverar bär med. Jag har det på min vedbod som byggdes och målades 2 ggr för 10 år sen, ser fortfarande bra ut. Atamon är förhoppningsvis inte lika miljöfarligt som Borakol. Allt går att testa. Funkar det inte så kan man tvätta bort det. Ett kapell måste troligen behandlas minst en gång per år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick jordslag på insidan av sprayhooden för ett antal år sedan, skurade och hade mig, och impregnerade därefter duken. Det blev en något mörkare färg på duken, beige färg.

När jag skulle göra ny sprayhood sa kapellmakaren att det inte behövs någon impregnering, duken är tät ändå. Han hade gjort även den första sprayhooden och såg färgförändringen när han skulle malla den nya.

Kolla med något proffs om det behövs på ditt kapell.

Boracol känns väl inte så fräscht, jordslag kommer av att det finns organiskt material på duken, stekfett m.m.

Redigerad av CustomSam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar hitills.

Jag vet att det är organiskt material som "göder" möglet. Blev dock ganska fundersam när de två ställen på ovansidan av kapellet där det var isytt ett tyghandtag inte hade något mögel under sig.

Kanske blir det både målning med Boracol och impregenering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska vara försiktig med Klorin och kanhända också Boracol, Det verkar som att klor har en dålig inverkan på bl.a sytråden i kapellet/sprayhooden. Har varit med om exempel där kapell som visserligen blivit rent och snyggt sedan fullständigt rasat isär nästa säsong. Rådgör gärna med någon kunnig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det var bra råd i den länken. Borde ha förstått att man inte ska impregnera. Är ju samma effekt som mjukgöringsmedel i tvätten.

Funderar dock fortfarande på Boracol. Det har ju inte alls samma effekt som Klorin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skippade Boracol på kapellet i år också. Det blev hemskt!

Trot det var en perfekt sommar för mögel i år. Tom styrpulpetaren (öppen alltså) fick mögel på insidorna och mitt kapell på stora båten blev värre än tidigare år.

Provade ShipShape idag i badkaret. Sprayade på det torra kapellet och väntade några minuter innan jag spolade med vatten. Resultatet blev perfekt!

Visserligen syns det att jag missade några ställen men överlag tog det allt som jag haft såna problem med tidigare år bara det fick tränga in några minuter.

Vad jag dock rekommenderar är att man behandlar med ShipShape utomhus. Flaskan rekommenderar ögonskydd (absolut nödvändigt) och andningsskydd men rekommendationen att göra det utomhus står inget om. Klart rekommendabelt med tanke på den kraftiga lukt som uppstår.

Nu har jag gjort överdelen på kapellet och imorgon, när den första delen torkat, så går jag på de andra delerna, men då utomhus.

Boracol kanske jag testar nästa säsong men när det nu var så enkelt att få bort möglet så kanske jag avstår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst MaxSchmeling

Jag använder Boracol på teakdäcket och det är ett bra preparat. Råkade dock ut för en konstig grej när jag skulle testa Boracol på vårt stora trädäck i sibirisk lärk. Strök en halvmeter och det fick ett helt oönskat resultat, Det blev riktigt grönt, dvs helt omvänt.

Någon som vet varför?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick mögelfläckar på insidan av kapellet under senare delen av säsongen. Dessa dammsög jag bort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick mögelfläckar på insidan av kapellet under senare delen av säsongen. Dessa dammsög jag bort.

Kan bara svara: kul för dig!

Mina mögelfläckar har inte gått att tvätta bort ens med det där diskmedlet som heter ja och som lär vara bäst för att få bort mögel från alla ytor annars.

Boracol är ju toppen på teakdäck men hur funkar det på tyg?

Har bara hört att man ska akta aluminium när man behandlar med Boracol. Sibirisk lärk har jag inte hört något om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...