Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
EsoxDalbo

Båtmässan 2015 - värt att titta på?

Rekommendera Poster

Tiden går fort, snart är det jul och kanske dags att önska sig något bra att ha till båten. Borde väl gå att skjuta på själva inköpet till efter jul :)

Har ni några bra tips att titta på i jan/feb på mässan, dvs vad kan vara värt att titta på/inhandla?

Nya prylar som har dykt upp eller gamla " måste ha" etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nytt för i år är ju toalagen som bekant, så det lär väl finnss en del saker på det ämnet. Annars är det väl mer vad man behöver själv; bottenfärg, segel, värmare, plotter..?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller så kan man gå och tjöta med Ljungbergarn i båtfolkets monter.

;-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast Arne... hur tänkte du nu?

I rubriken efterfrågas saker värda att titta på... ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad man skall titta på och vad man skall köpa beror ju på vad som är aktuellt för var och en. 

Har jag lite större inköpsbehov inför en säsong brukar jag vänta och köpa på julreor eller mässor. Ofta så säljs just de båttillbehören som jag behöver till lite rabatterade priser. Dvs - dom närmar sig nästan sitt rätta värde i förhållande till ordinarie pris.  :P

En sak som jag funderar på är att bygga en panel på rattpedistalen med plats för en ny kompass - den gamla var helt skrot och oläslig och alldeles för stor. Plats för plottern, några instrument vind, logg/lod. Kanske en ny manöverpanel för bogpropellern och kanske också ett nytt toppmonterat motorreglage.

Det gamla sitter på sittbrunnens sida, som jag haft i alla båtar och man har ju genom åren manövrerat med foten. Dessutom börjar det bli lite "mökigt"  och det kan vid tillfälle va svårt att lägga i friläge. Själv är jag ju i samma klass som motorreglaget - gammal och mökig och hittar inte alltid de rätta lägena..

Hade inte varit dumt att bara kunna sträcka ut armen över ratten när man skall backa upp. ;)

Nån annan har kanske andra tokiga idéer och behov av andra prylar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips som jag själv inhandlat på en båtmässa. Ett bättre stege till aktern på båten. Alltså både bad och räddningsstege. En del båtar har livsfarliga konstruktioner. Dels kan man kika på många båtar på mässan och se hur de löst detta samt kika på sortimentet som finns på mässan.

När båtar ligger i vattnet är det svårt att se hur det är löst. Dessutom ligger de oftast med aktern utåt och svårt att se.

Även intressant att se vissa båtar där det nästan är omöjligt att ta sig upp i båten igen om man ramlar i vattnet och är själv.

Även att tänka på hur det är löst om det går lite sjö och man ska upp i båten igen.

Annars är väl mässan lite kul att se lite nya båtar, bara njuta av allt fint och få drömma lite.

Ett tidigt vårtecken, båtmässan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad man skall titta på och vad man skall köpa beror ju på vad som är aktuellt för var och en. 

Har jag lite större inköpsbehov inför en säsong brukar jag vänta och köpa på julreor eller mässor. Ofta så säljs just de båttillbehören som jag behöver till lite rabatterade priser. Dvs - dom närmar sig nästan sitt rätta värde i förhållande till ordinarie pris.  :P

En sak som jag funderar på är att bygga en panel på rattpedistalen med plats för en ny kompass - den gamla var helt skrot och oläslig och alldeles för stor. Plats för plottern, några instrument vind, logg/lod. Kanske en ny manöverpanel för bogpropellern och kanske också ett nytt toppmonterat motorreglage.

Det gamla sitter på sittbrunnens sida, som jag haft i alla båtar och man har ju genom åren manövrerat med foten. Dessutom börjar det bli lite "mökigt"  och det kan vid tillfälle va svårt att lägga i friläge. Själv är jag ju i samma klass som motorreglaget - gammal och mökig och hittar inte alltid de rätta lägena..

Hade inte varit dumt att bara kunna sträcka ut armen över ratten när man skall backa upp. ;)

Nån annan har kanske andra tokiga idéer och behov av andra prylar.

Körde länge med fotkontakt till bogproppen.

Tyckte då att det var bra, för båda händerna var "lediga" för att ratta och slå manöver.

Ibland trampade jag av misstag på fotkontakten och bogen gick i gång.

Då uppstod ett starkt magnetfält som direkt störde autopiloten, med en okontrollerad gir som följd. Kör >90% med autopilotan.

Kom över ett skrotat enspaksreglage med kontakter i "toppen" på spaken för trimplan.

Kopplade om till bogen. Funkar perfekt. Vid "trånga" tilläggningar har jag altid en hand på "spaken", och en på ratten.

post-52966-0-30231400-1416077087.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker mig minnas att det var mera roliga prylar på båtmässorna förr. Nu är det mycket standardprylar, men några guldkorn brukar man hitta trots allt.

• Hittade ett bra skofett för några år sedan och även bra glasögonputs.
  • Några roliga/nyttiga båtspel har vi också köpt.
  • En och annan motor till segelbåten har jag också tittat på för att hålla koll på prisutvecklingen inför ett motorbyte som kommer förr eller senare.
  • Plottrar med Navionicskort kan ju bli en höjdare i vår. Kul att se om de löst problemen.

Sedan är det kul att titta på lite olika båtar för att drömma och för att se smarta lösningar.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En lite trist sak är att inga segelbåtsvarv (utom Najad tror jag det var) ställer ut på vårens båtmässor. Men det finns säkert fina motorbåtar att titta på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trist att många segelbåtssäljare tänker välja att inte ställa ut........

Då blir följden att vi i stället väljer titta på renoverings ideer till nuvarande båten, och glömmer eventuella framtida byte detta och kommande år!

Kollar tex.

• Utbyte av dynor och lämpliga leverantörer av textilier
  • Ny sprayhood och kapell
  • Teakersättning till sittbrunnsytor
  • Däcksutrustning, block och skenor
  • Ankarspel, bogpropellrar med fjärkontroll
  • Instrumentering, vindata, plotter och nätverk
  • Bets och lacksystem för teak och mahogny
  • Vämesystem, värmexäxlare och varmvattenberedare
  • Nya segel, en ny gennacker med peke kanske.

Som sagt alternativ finns alltid. Allt för att gå runt mysa en dag, och kanske ta en öl och känna sommarens drömmar så här i vintertid, känns alltid rätt bra ändå.

För  båtbytartankar det styker vi härmed för överskådlig tid framöver. För det är väl så de önskar att vi gör, de utställare som tydligen har sina orderböcker fulla av beställningar att de inte bemödar sig att ta in fler beställningar eller hur vi nu ska tolka detta geni-drag att inte ställa ut.

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Segelgbåtsvarven var väl de som protesterade när höstmässan inomhus lades ned? Det kan man ju förstå iom de långa ledtiderna från best till lev. Alltförsjön kostar ju bara massa pengar för dem och genererar i bästa fall lite försäljning till året efter.

Tydligen har ju ett antal tillverkare och importörer gått ihop om gemensamma visningshelger samt satsar allt på de flytande mässorna. Vi får väl se om några år om det var rätt beslut.

Nu när iaf motorbåtssidan verkar ha fått upp lite ånga försäljningsmässigt så kanske det dyker upp lite nya roliga modeller om importörerna vågar lite mer. Uddamärken och amerikanare som sällan syns här etc. Alltid kul att titta på men kanske inte något man själv skulle våga köpa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir väl som vanligt, man går dit, öppnar plånboken till försäljarna och säger artigt "ta tills du skäms". Försäljarna skäms inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir väl som vanligt, man går dit, öppnar plånboken till försäljarna och säger artigt "ta tills du skäms". Försäljarna skäms inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

fSåklart att jag skall gå på mässan.
Förra året så var det gratis inträde för gubbar med skepparkrans, kompissen skaffade lösskägg och gick in gratis. icon_wink.gif
Alltid trevligt att prata med kända försäljare av "prylar", och återuppknyta bekantskapen med dom.
Men jag bojkottar: vissa boklådor, skokräm, glasögonputsare, kastrullrengöring, klädförsäljare, damsugarmunstycke, fönsterskrapor, mm. försäljare.
Det är ju BÅTmässa man går på.
Är lite "nördig" i nya prylar, köper inte så mycket men de inspirerar till nya "projekt".
Mässrabatter skall man inte förakta. Behöver ny bogpropp, kan säkert hitta en till fördelaktigt pris då.
Båtar köper jag på annat håll.
I slutet på januari har för det mesta isen lagt sej, så mässan blir starten till nästa säsong.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Nytt för i år är ju toalagen som bekant, så det lär väl finnss en del saker på det ämnet. Annars är det väl mer vad man behöver själv; bottenfärg, segel, värmare, plotter..?

Hej Peter_K Skall vi försöka ses den här här gången?

Se till att hålla "sjukan" borta den dagen i så fall. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Peter_K Skall vi försöka ses den här här gången?

Se till att hålla "sjukan" borta den dagen i så fall. :)

Kan så bli. Beror på om jag har barn eller inte, och "sjukan" var en härlig vinterkräksjuka som jag gärna är utan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hmmm....så du vet inte om du har barn eller inte? :D

(En annan har ett fotbollslag till barnbarn, 11 st. Men fråga mig inte när de är födda, där går gränsen.)

Vi får höras mera längre fram. Vi skall väl avverka en Jul emellan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu skall du va snäll Kalman.

Kom att tänka på en sann historia från Apoteksbolaget.

Nye VD;n för Apoteksbolaget - va katten han nu hette - skickade ut en inbjudan till ett stort möte i Stockholm till apotekspersonalen på samtliga apotek i hela Sverige.

"Jag kommer - kommer ni" skrev han bl.a.

Det blev en mycket stor uppslutning.

Enligt uppgift från en mycket irriterad medarbetare från apoteket i Kungshamn hade VD;n börja med att säga; " Hur har ni tid komma hit som klagar på att ni har så mycket att göra"

Beträffande båtmässa i Stockholm

"Jag kommer - kommer ni" under förutsättning att inget oförutsett inträffar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Har jag varit elak Toaen? Vad skrev jag i så fall? Uttryckt mig fel igen?

Syftar du på Peter_K så vet jag han var sjuk, så misstolka inte mina rader där snälla.

Ah...nu kom jag på det ..... det där med barn? Men det kunde jag bara inte låta bli att skoja om....fattar att Peter_K menar om han skall passa barn-barnbarn eller sånt.

Peter, du förlåter väl?

Törs man dra den där gamla historien om varför man är med i skytteklubben? Jo man får träffa kompisarna.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni får gärna komma och hälsa på i min monter då jag tänkt ställa ut. Alltid kul att få ansikte på namnen här :)

Om jag nu inte säljer webbutiken innan mässan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som funderar på föredragen? Kan ju vara trevlig efter lite trötta fötter och en bira. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni får gärna komma och hälsa på i min monter då jag tänkt ställa ut. Alltid kul att få ansikte på namnen här :)

Om jag nu inte säljer webbutiken innan mässan

Kalman och jag brukar träffas på båtmässan, så hittar vi dig kommer vi säkert att hälsa på. 

Du står i C-hallen förmodar jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någon som funderar på föredragen? Kan ju vara trevlig efter lite trötta fötter och en bira. :)

Kryssarklubben hade förr trevliga föredrag vid sin monter, under hela dagen. Bara att slå sig ner.

Brukade plocka ut ett par som intresserad mig och ta en kopp kaffe på fiket intill och vila mina trötta fötter.

post-53310-0-09500000-1417867865_thumb.jpg

Erik Nyström var nog den föredragshållare som var mest i farten 2011. Han berättade under veckan om de olika kustavsnitten mellan Stockholm och Haparanda. En seglats som verkligen kan rekommenderas.

Tyvärr har SXK slutat med detta sen nåt år.

Sen har det ju varit andra seminarier i lokaler nånstans i mässhuset - senast lyssnade jag på Sven Yrvind.

Det har väl knappast kommit nåt program ännu!?

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är far till två ganska små barn som jag har hand om varannan vecka. Är det en barn-vecka kan jag helt enkelt inte komma; barnen går först. Alltid. Jobbar gör jag också; minst heltid och lite till. Speciellt de veckor jag inte har barn. Båtmässan är ju två helger, den ena är jag barnlös och brukar gå en heldag.

Nej; jag tar inte illa vid mig.

Men. Alla har olika förutsättningar för att få till vardagen.

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtmässan i Göteborg i all ära. En klassisk institution på nåt sätt. Undrar när den första var...?

På 70, 80 och 90 talet handlade det om båtar, MASSOR av båtar, mot slutet mest om båttillbehör.

Idag är det putsdukar för glasögon, kokböcket och batterdrivna borrmaskiner. Långt iifrån allt har ens den minsta anknytning till båtliv.

Att betala 150 spänn + ytterligare 100 kr för parkering för att få komma in på en marknadsplats där allt mer av krimskramset inte har med vare sig båtar eller hav att göra....Ja det känns ju tveksat.

Ungefär som att betala inträde till Kiviks marknad etc....

Redigerad av Tirill

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtmässan i Göteborg i all ära. En klassisk institution på nåt sätt. Undrar när den första var...?

På 70, 80 och 90 talet handlade det om båtar, MASSOR av båtar, mot slutet mest om båttillbehör.

Idag är det putsdukar för glasögon, kokböcket och batterdrivna borrmaskiner. Långt iifrån allt har ens den minsta anknytning till båtliv.

Att betala 150 spänn + ytterligare 100 kr för parkering för att få komma in på en marknadsplats där allt mer av krimskramset inte har med vare sig båtar eller hav att göra....Ja det känns ju tveksat.

Ungefär som att betala inträde till Kiviks marknad etc....

http://www.oppnavarv.nu/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...