moltas 25 Postad 15 November , 2014 För ca ett och ett halvt år sedan köpte jag en helrenoverad dieselmotor av en firma. Montaget av motorn utfördes av ett lokalt varv. Firman som renoverade motorn har inte lyckats att få motorn tät gällande motoroljan. Den läcker i framkant av motorn, förmodligen packboxen vid vevaxeln. Jag har uttryckt mig ganska tydligt att jag vill ha detta åtgärdat innan garantitidens utgång, (ett år) och då har firman föreslagit ett additiv att slå i motoroljan för att packbxen ska svälla. I samband med detta har han förlängt garantin till fem år från inköpsdatum. Detta har dock inte hjälpt utan vederbörande har lovat att åtgärda läckaget. Problemet är, tror jag, att han vill undvika detta. Under sensommaren så lovade han dyrt och heligt att fixa det om några veckor. Detta har inte blivit av utan han har förhalat det flera ggr. med bl. a. anledning av ett verktyg som ska tillverkas. Det är nämligen ganska trångt att göra bytet. Nu har det gått flera månader sen påpekandet och nu svarar han inte i telefon trots jag pratar in på tfn.svarare att kontakta mig. Jag förstår han tycker det är jobbigt, det är över femtio mil att köra samtidigt som det kan vara risk för att lyfta ut motorn. Hur ska man utöva påtryckningar för att han ska fixa detta? /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 15 November , 2014 Snabbast och enklast är nog att lyfta ur motorn och köra ner den till dem. För om du har köpt en lös motor så är nog knappast han tvungen att åka till dig att göra det på plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 15 November , 2014 Dieselpelle: Renoveraren har gett mig ett muntligt löfte vid inköpet att fixa alla ev. garantiåtaganden på plats. Han har en kompanjon på närmare håll som fixat en del andra åtaganden. Det är nog denne som ev. får fixa det. /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 15 November , 2014 Håller med Diesel_Pelle. Du har nog inte så mycket påtryckningsmöjligheter för att tvina säljaren att åtgärda felet, men... Om säljaren inte avhjälper felet inom rimlig tid har du enligt konsumentköplagen rätt att på säljarens bekostnad låta någon annan avhjälpa felet. Kanske kan du komma överens med firman som monterade in motorn att han tar kontakt med säljaren och erbjuder sig att avhjälpa felet och få ersättning av säljaren för detta. Resultatet av en sådan kontakt kan vara tre, antingen får du felet åtgärdat av säljaren eller så får du det åtgärdat av någon annan eller också leder det inte till något och då kan du på säljarens bekostnad låta reparera felet. Om ni kommer överens om att du ska köra motorn till säljaren så har du - som jag bedömer det - enligt konsumentköplagen rätt att få ersättning av säljaren för dina kostnader, dvs demontering av motorn, ev. hyra av släp, 2x2x50 mils körning, återmontering av motorn samt förlorad arbetsinkomst. Se till att du har allt dokumenterat med mail, brev, fax eller vittnen. Fax är bra eftersom du får kvitto på att det kommit fram till mottagaren. Du kan också kolla med kommunens konsumentvägledare om du kan få någon hjälp av dem. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 15 November , 2014 (redigerade) Mackey; Det jag har som referens är att jag helt enkelt får bekosta det själv. Detta är naturligtvis den sämsta lösningen. Jag har ju trots allt beställt en helt felfri motor med garantier på plats och dessutom en utökad skriftlig garanti mot oljeläckaget i fem år. Har alla handlingar som behövs, kvitto, garantihandlingar, mailkonversationer m.m. Samtliga påpekanden har gjorts i rimlig tid. Visst, jag har också läst KKL men frågan är om den är tvingande med lagliga medel och hur "obekvämt" det blir för mig. En ersättning på ca 200 mil, demontering , åtgärd och montering kommer ju att kosta en del vem som än betalar. Frågan är ju då om han ersätter allt detta. Gör han inte det blir säkert kostnaden mindre om jag själv fixar detta lokalt. Sen är ju lösningen med hans kompanjon som har ung. tjugo mil enkel resa. Det som bekymrar mig mest egentligen är att vederbörande inte längre vill ta en diskussion per tfn. Detta brukar inte föra några bra signaler med sig. /Moltas. Redigerad 15 November , 2014 av moltas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 15 November , 2014 Jag tycker att du skall sätta upp en tidsgräns med tydlig kommunikation om hur du avser att agera därrefter. Referera gärna till lagar och regler och att du redan varit i kontakt med jurist för att sondera hur du skall ager. Agerande kan utgöras av går till ARN, att stämma för ekonomiskt skadestånd, att hänga ut leverantören på nätet mm. Men allt i en ton av önskemål om en smidig snar lösninh i st f en tråkig lösning. Men som sagt, utan en tidsgräns så lär det fortsätta p s s som nu. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 16 November , 2014 Jag skulle göra som fredriklindell föreslår. Om det gått att ringa säljaren skulle jag ringt och talat om att jag tycker att tiden har gått ut för vad som kan anses vara en rimlig tid för reparationen. Jag skulle gå igenom de tider, datum, överenskommelser mm ni gjort längs vägen. Jag skulle sedan ändå komma överens med säljaren om att han har till sista januari på sig att utföra reparationen. Du kan ex.vis fråga när han kommer att vara klar, kanske säger han januari, men om han säger något senare så kan du hävda att du inte hinner få felet åtgärdat av någon annan innan sjösättningen om det drar ut längre på tiden. Jag skulle tala om att om felet inte är åtgärdat före den 1 februari så anser jag att jag enligt konsumentköplagen har rätt att låta någon annan utföra reparationen på säljarens bekostnad eftersom säljaren inte åtgärdat felet. Sedan skulle jag skriva ett mail med samma innehåll och maila till säljaren som en bekräftelse på vad ni är överens om och begära ett svar. Får jag intet svar skickar jag mailet i ett rekommenderat brev. (Jag skulle nog skriva mailet först så att jag har fått ner allt på papper.) Om nu inte telefonkontakt funkar skulle jag skriva ett mail med samma innebörd och be om ett svar där säljaren bekräftar att han kommer före den 1 februari. Får jag inget svar på mailet så skulle jag posta det som rekommenderat brev. Förhoppningsvis får ni kontakt med varandra på något vis genom detta förfarande, men om ni inte får kontakt så har du i alla fall dokumentation för att ta ärendet vidare till ARN för att få ersättning för dina kostnader för att låta någon annan reparera motorn. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 16 November , 2014 Mackey: Utan tvekan en sund lösning! Ska ta med mig den eller delar av den under resans gång om inte leverantören hör av sig. Tackar! /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 18 November , 2014 Tag kontakt med kommunens konsumentvägledare. Många här har tankar och idéer, men det du behöver hjälp av är ett proffs.Säljaren har ett påar försök på sig att avhjälpa felet, och om det inte lyckas bör du kunna kräva att häva köpet.Men som sagt ta kontakt med konsumentvägledare! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 November , 2014 Ja, kolla med konsumentvägledaren först. En pessimistisk tolkning är att det handlar om ett distansköp dvs där du ska skicka "varan" till säljaren som då åtgärdar och skickar tillbaka den. Finns det inget särskilt skrivet i köpehandlingen så ingår inte ur och i montering i garantin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 19 November , 2014 Tag kontakt med kommunens konsumentvägledare. Många här har tankar och idéer, men det du behöver hjälp av är ett proffs. Säljaren har ett påar försök på sig att avhjälpa felet, och om det inte lyckas bör du kunna kräva att häva köpet. Men som sagt ta kontakt med konsumentvägledare! Ett bra tips är att kolla på konsumentverkets hemsida kring begreppet reklamationer. http://www.konsumentverket.se/mobil/Din-ratt-som-konsument/Reklamera-och-klaga/ Där finner man följande generella tips, som är bra i största allmänhet här i livet: Reklamation har inget med garantiåtagande att göra. Det förra är reglerat och din rättighet. Det senare är enbart självpåtaget av säljaren. Reklamera formellt, skriftligt, och tala om vad du vill. Se då till att formellt kräva en leverans av felfri vara, eller ett hävt köp om det är ngt som kan hävas. Jag vill minnas att säljaren har upp till tre försök att lösa problemet innan man kan kräva hävt köp mot säljarens vilja. Du skall reklamera inom skälig tid från det att problemet uppstod. Efter sex månader skall du kuynna visa på ursprungligt fel, men före sex månader har säljaren det i princip omöjliga beviskravet på sig. Reklamationsrätten gäller i tre år. Och som sagt, om säljaren börjar tala garanti skall duupplysa denne om att detta har inget som helst med garanti att köra, det gäller en reklamation. Säljaren kan referera bäst denne vill till garantin när vederbörande avhjälper problemet, men rätten till det är en reklamationsfråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 19 November , 2014 (redigerade) Konsumentvägledaren har även jag rekommenderat tidigare, så nu är vi tre. Ta den kontakten snarast.Det finns tidsgränser även för dig som köpare när det gäller att vidta olika åtgärder. Tag kontakt med kommunens konsumentvägledare. Många här har tankar och idéer, men det du behöver hjälp av är ett proffs.Säljaren har ett påar försök på sig att avhjälpa felet, och om det inte lyckas bör du kunna kräva att häva köpet.Men som sagt ta kontakt med konsumentvägledare! Det stämmer att säljaren ett antal försök (tidigare var det två har jag för mig, men jag tror det är ändrat) på sig att avhjälpa felet, men avhjälpandet ska också ske inom skälig tid. I förarbetet likställs skälig tid i stort sett med omgående och utan olägenhet för köparen, men med undantag. Begreppet "skälig tid" ska bedömas från fall till fall. Är det en bil som familjen behöver för att ta sig till arbetet talar vi om dagar för reparation (eller lånebil). Felet ska inte vara till olägenhet för köparen. Gäller det en båt som ska användas först till sommaren 2015 blir ju den bortre tidsgränsen en annan. Mitt förslag att komma överens om att reparationen ska utföras senast under januari månad grundar sig på att köparen sedan ska ha möjlighet att anlita en annan montör för att åtgärda felet före sjösättning. Ja, kolla med konsumentvägledaren först. En pessimistisk tolkning är att det handlar om ett distansköp dvs där du ska skicka "varan" till säljaren som då åtgärdar och skickar tillbaka den.Finns det inget särskilt skrivet i köpehandlingen så ingår inte ur och i montering i garantin. Vad menar du med distansköp? (Jag förstår att du inte menar att det är telefonförsäljning.) Som konsument är ju det vanliga att man köper en vara på plats i en affär. För att få felet avhjälp ska man lämna varan i affären, men man kan då också kräva ersättning (skadestånd) för de kostnader man får. Av den anledningen kan det ibland vara smart av säljaren att istället komma till köparen för att avhjälpa felet. Varför är inte ur- och imontering grund för ekonomiskt skadestånd?Läser man förarbetena så kan det vara så att dessa kostnader ska jämkas även om grundregeln är att avhjälpande skall ske utan kostnad för konsumenten. Tanken är att hålla nere den totala kostnaden för att avhjälpa felet. ... Problemet är, tror jag, att han vill undvika detta. Under sensommaren så lovade han dyrt och heligt att fixa det om några veckor. Detta har inte blivit av utan han har förhalat det flera ggr. med bl. a. anledning av ett verktyg som ska tillverkas. ... /Moltas. Jag tycker ni verkar vara nära en överenskommelse om ni kommit så långt att säljaren talar om att bygga ett specialverktyg för att kunna åtgärda felet på plats. Det är klart att säljaren tycker det är jobbigt att åtgärda problemet och om han inte vill så kan ni ju komma överens om att säljaren anlitar en annan montör och ersätter denne för jobbet. Du kanske har några förslag själv, men du bör inte anlita montören från början, det ska säljaren göra. Om jobbet inte är klart vid den tid ni kommit överens om kan du anlita en egen montör. Vi väntar med spänning på vad konsumentvägledaren råder dig att göra. Mackey Redigerad 19 November , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 November , 2014 Det normala är att man som konsument ska lämna/skicka den felaktiga produkten på egen bekostnad till säljaren. Köper jag en pryl på tex Clas Ohlson som inte fungerar så får jag åka tillbaka till butiken med den och om den repareras, så får jag hämta den där. Ligger närmaste butik i en annan stad - tråkigt för mig. Någon ersättning för mina resor får jag inte. Har jag köpt en pryl som jag monterat så får jag så vackert plocka ner den själv. Det här är ganska rimligt, köper jag en micro och tar med till Spanien så skulle det vara orimligt att begära att säljaren skulle bekosta returfrakten eller reparera på plats. Köper jag däremot en spis inkl montering så får säljaren hämta eller reparera på plats. Om jag, efter överenskommelse, demonterar och transportera spisen till säljaren så har jag rätt till rimlig ersättning. Många postorderföretag är medlemmar i Svensk Distanshandel. Då har de också förbundit sig att betala konsumentens frakt till säljaren vid garanti/reklamation. Hur det är i TS fall beror ju på vad det står i köpekontraktet så rekommendationen är att i första hand kontakta konsumentvägledaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 19 November , 2014 Det normala är att man som konsument ska lämna/skicka den felaktiga produkten på egen bekostnad till säljaren. Köper jag en pryl på tex Clas Ohlson som inte fungerar så får jag åka tillbaka till butiken med den och om den repareras, så får jag hämta den där. Ligger närmaste butik i en annan stad - tråkigt för mig. Någon ersättning för mina resor får jag inte.FEL!, det är just precis det konsumentköplagen säger och även fall i ARN och rättsfall styrker att så är fallet. Köparen ska vara skadeslös, köparen ska inte betala för att säljaren sålt något som inte fungerar. Som säljare har man relativt långt gående skyldigheter, men tyvärr är det många - både säljare och köpare - som inte känner till det. Har jag köpt en pryl som jag monterat så får jag så vackert plocka ner den själv. Det här är ganska rimligt, köper jag en micro och tar med till Spanien så skulle det vara orimligt att begära att säljaren skulle bekosta returfrakten eller reparera på plats. Här talar man om jämkning, just för att det inte ska bli orimligt. Inom samma stad är definitivt ett rimligt leveransavstånd vilken vara det än gäller och då ska säljaren ersätta köparen för alla kostnader för att byta varan. Det kan alltså vara billigare för säljaren att komma till kunden och utföra reparationen än tvärt om. Motorer säljs ju inte i varje stad, så här får säljaren räkna med att det kan kosta en del att ersätta köparen för köparens utlägg. Jämkningen gäller fortfarande, dvs. kostnaderna ska jämkas om de blir orimligt. Köper jag däremot en spis inkl montering så får säljaren hämta eller reparera på plats. Om jag, efter överenskommelse, demonterar och transportera spisen till säljaren så har jag rätt till rimlig ersättning.Det har ingen betydelse om du hämtar vara i en butik eller om du får den installerad. När varan är felaktig ska säljaren ta kostnaderna. Köparen ska inte ta kostnader för en felaktig vara. Många postorderföretag är medlemmar i Svensk Distanshandel. Då har de också förbundit sig att betala konsumentens frakt till säljaren vid garanti/reklamation.Konsumentköplagen gäller, den går inte att avtala bort. Är varan felaktig ska köparen inte drabbas av några ytterligare kostnader. Hur det är i TS fall beror ju på vad det står i köpekontraktet så rekommendationen är att i första hand kontakta konsumentvägledaren.Det går inte att avtala bort konsumentköplagen, så det har inte stor betydelse vad det står i köpekontraktet. Mycket av det som du och andra hänvisar till gäller hur garantireparatioener brukar hanteras, men det är en helt annan sak. Jag tror alla bör läsa lite rättsfall och utslag från ARN när det gäller skadestån pga. felaktig vara eller felaktig leverans. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 November , 2014 Under de 25 år jag jobbade i postorderbranschen har jag aldrig varit med om att vi behövt hämta, urmontera eller reparera på plats. Det har alltid varit kunden som fått montera ur/skicka in grejer på egen bekostnad. När vi blev medlemmar i Svensk Distanshandel så började vi betala kundens fraktkostnader, det är ett krav som Svensk Distanshandel ställer för att man ska få vara medlem. Vi blev heller aldrig fällda av ARN. Jag är varken expert på detta eller skansadvokat så mitt råd är att prata med konsumentrådgivaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 19 November , 2014 Under de 25 år jag jobbade i postorderbranschen har jag aldrig varit med om att vi behövt hämta, urmontera eller reparera på plats. Det har alltid varit kunden som fått montera ur/skicka in grejer på egen bekostnad. När vi blev medlemmar i Svensk Distanshandel så började vi betala kundens fraktkostnader, det är ett krav som Svensk Distanshandel ställer för att man ska få vara medlem. Vi blev heller aldrig fällda av ARN. Jag är varken expert på detta eller skansadvokat så mitt råd är att prata med konsumentrådgivaren. På senare år har jag handlat ganska mycket prylar till huset, båtar, fiske och idrott över nätet. Inte vid något tillfälle har jag stått för kostnaden själv när något varit fel. Till och med kläder där jag beställt fel storlek har skickats ett nytt paket med rätt vara och ett betalt returpaket för den felaktiga varan eller fel storlek..... Så jag tror det hänt den del i distanshandelns också. Skulle jag riskera att stå för fraktkostnader skulle jag aldrig någonsin köpa något på distans..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 November , 2014 På senare år har jag handlat ganska mycket prylar till huset, båtar, fiske och idrott över nätet. Inte vid något tillfälle har jag stått för kostnaden själv när något varit fel. Till och med kläder där jag beställt fel storlek har skickats ett nytt paket med rätt vara och ett betalt returpaket för den felaktiga varan eller fel storlek..... Så jag tror det hänt den del i distanshandelns också. Skulle jag riskera att stå för fraktkostnader skulle jag aldrig någonsin köpa något på distans..... Idag har de flesta den policyn att de betalar kundens fraktkostnad vid garanti/reklamation. Men det är inget som är reglerat i lag utan det är något de gör frivilligt. Samma gäller byten, många betalar returfrakten. (antalet returer är väldigt litet så det är ingen kostnad för säljaren). Postorderhandeln har blivit giftigt bra, snabba, billiga och med generösa villkor. Men köper du ett ekolod från Hjertmans i Sundsvall och det sen visar sig att givaren inte fungerar när du monterat den så tror jag inte du ska räkna med att de kommer, lyfter båten och byter givaren. Det gör nog heller inte den lokale handlaren. Men köper du av ett varv och de monterar så byter de åt dig bara du kommer dit med båten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 19 November , 2014 På senare år har jag handlat ganska mycket prylar till huset, båtar, fiske och idrott över nätet. Inte vid något tillfälle har jag stått för kostnaden själv när något varit fel. Till och med kläder där jag beställt fel storlek har skickats ett nytt paket med rätt vara och ett betalt returpaket för den felaktiga varan eller fel storlek..... Så jag tror det hänt den del i distanshandelns också. Skulle jag riskera att stå för fraktkostnader skulle jag aldrig någonsin köpa något på distans..... Idag har de flesta den policyn att de betalar kundens fraktkostnad vid garanti/reklamation. Men det är inget som är reglerat i lag utan det är något de gör frivilligt. Samma gäller byten, många betalar returfrakten. (antalet returer är väldigt litet så det är ingen kostnad för säljaren). Postorderhandeln har blivit giftigt bra, snabba, billiga och med generösa villkor. Men köper du ett ekolod från Hjertmans i Sundsvall och det sen visar sig att givaren inte fungerar när du monterat den så tror jag inte du ska räkna med att de kommer, lyfter båten och byter givaren. Det gör nog heller inte den lokale handlaren. Men köper du av ett varv och de monterar så byter de åt dig bara du kommer dit med båten! Ungefär så som jag resonerat också.... och därför betalt några tusenlappar extra för elektroniken i båten hos en lokal handlare istället för att köpa från Olssons fiske eller andra med låga priser. Nu kan jag ta båten till min handlare, och få den hjälp jag behöver på studs, istället för att behöva skicka prylar fram och tillbaka med post eller fraktbolag.... fraktkostnaden hade de säkert tagit men det hade blivit drygt och krångligt med demontering packande och väntetid... Däremot idrottskläder, skor, seglarkläder, fiskeutrustning, kompasser etc....... som du skriver, näthandeln är många gånger ruggigt bra, men samtidigt slår den ut de lokala handlarna som inte kan hålla samma priser, så man får tänka var och hur man lägger sina pengar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 19 November , 2014 (redigerade) På senare år har jag handlat ganska mycket prylar till huset, båtar, fiske och idrott över nätet. Inte vid något tillfälle har jag stått för kostnaden själv när något varit fel. Till och med kläder där jag beställt fel storlek har skickats ett nytt paket med rätt vara och ett betalt returpaket för den felaktiga varan eller fel storlek..... Så jag tror det hänt den del i distanshandelns också. Skulle jag riskera att stå för fraktkostnader skulle jag aldrig någonsin köpa något på distans..... Idag har de flesta den policyn att de betalar kundens fraktkostnad vid garanti/reklamation. Men det är inget som är reglerat i lag utan det är något de gör frivilligt. Samma gäller byten, många betalar returfrakten. (antalet returer är väldigt litet så det är ingen kostnad för säljaren). Postorderhandeln har blivit giftigt bra, snabba, billiga och med generösa villkor. Men köper du ett ekolod från Hjertmans i Sundsvall och det sen visar sig att givaren inte fungerar när du monterat den så tror jag inte du ska räkna med att de kommer, lyfter båten och byter givaren. Det gör nog heller inte den lokale handlaren. Men köper du av ett varv och de monterar så byter de åt dig bara du kommer dit med båten! Det är klart Hjermans inte åker hem till dig och byter ekolodet, hela syftet med den delen av Konsumentköplagen som hanterar ekonomiskt skadestånd är ju att det totalt sett billigaste alternativet ska bli mest atraktivt utan att köparen ska stå för kostnader utanför köparens kontroll. Samtidigt ska inte säljaren drabbas av orimliga kostnader. Som köpare har du i ditt fall minst rätt att få ersättning för nödvändiga resor för att demontera det felaktiga ekolodet och sedan montera det nya ekolodet, att få erättning för att lyfta båten om det verkligen behövs, att få ersättning för resa för att posta det felaktiga ekolodet och hämta det hela samt att få ersättning för embalage, porto, telefonsamtal monteringsdetaljer av engångstyp, etc. Ligger båten långt från din bostad så att du måste ta ledigt från arbetet för att kunna demontera och montera ekolodet har du rätt att få ersättning för förlorad arbetsinkomst. Du bör upplysa säljaren om vilka kostnader du förväntas få så att säljaren har möjlighet att välja ett billigare alternativ. Hade det varit en produkt som hindrade fortsatt semester - som ex.vis en tändningsstyrning - så hade du sannolikt fått ersättning för förlorade semesterdagar medan du väntade på en ny styrenhet. Du måste kunna visa att du verkligen har lidit skada. I många fall låter man som köpare udda vara jämt, man skulle ju ändå åka till båten och fixa lite annat så det kostar inget extra att ta med ekolodet och man är dessutom nöjd med säljarens agerande. Mackey Tillägg: Om varvet som monterat ekolodet vill att du kommer till dem har du rätt att få ersättning för resan dit och därifrån. Är det långt, dvs. dyrt, kan säljaren välja det billigare alternativet att låta en lokal firma byta ekolodet eller själv ta bilen till din båt. Än en gång, det får inte bli orimliga kostnader för säljaren, då kan säljaren använda lagens möjlighet till jämkning. Men säg att båten ligger fem mil bort. Det är en timme resrid + 10 l bränsle för säljaren, men två timmars restid med motorbåt + 80 l bränsle för dig + transport ToR hemmet båten + väntetid när felet avhjälps eller en ToR resa mellan varvet och hemmet. Som säljare skulle jag åka till köparen och fixa felet eftersom det blir betydligt billigare. Tillägg till tilägg: Troligen vill säljaren att du kommer med båten en vardag på dagtid, då har du rätt till ersättning för förlorad arbetsinkomst under förutsättning att du skulle ha arbetat den dagen. Redigerad 19 November , 2014 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 November , 2014 Den punkten där varan övergår till säljaren och det ställe säljaren ska leverera varan vid garanti/reklamationsanspråk. Skickas varan så är den punkten säljarens lager där transportören hämtar varan eftersom transporten alltid sker på köparens ansvar. Kolla gärna med Hjertmans, betalar de för att lyfta båten, monter ur, förlorad arbetsförtjänst så tror jag alla kommer att handla av dem! Visa gärna något konkret fall. PS ARN's beslut är bara vägledande, inte tvingand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 20 November , 2014 Man ska inte blanda ihop konsumentköp med köp mellan företag och inte heller blanda ihop garanti med ursprungliga fel. Då kan det bli förvirring... Eftersom du inte räknar ARN som annat än vägledande - vilket de också endast är - så kan jag inte visa på några konkreta fall - dvs. domar - eftersom nästan alla företag följer ARN:s beslut. De allra flesta flesta tvister löses naturligtvis innan de går till ARN så redan hos ARN är "utbudet" klart begränsat Du får ändå några exempel... http://lagen.nu/arn/1998-3276 http://arn.se/Referat-vanliga-fall/Vanliga-fall/Generella-vanliga-fall/Kop/Fel1/Fall-1/Fall-111/ http://lagen.nu/arn/1993-3399 Läs gärna också dessa sidor. http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-vara/ http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Skadestand/ Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 6 December , 2014 Har haft en del annat att göra så ämnet i fråga har legat i träda. Däremot har jag skickat ett ganska vasst mail samt ytterligare tfn.samtal till firmaägaren och klargjort att jag tänker både offentliggöra firman och att jag varit i kontakt med konsumentverket. Det är fortfarande total tystnad från honom. Har redan nämnt namnet på firman i någon community. /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 9 December , 2014 Har pratat med konsumentrådgivare nu. Dom säger, så länge inte firman vägrar att göra garantijobbet så tar dom ingen anmälan. Detta har han inte gjort utan hänvisar entydigt att plocka ur motorn och lämna den på firman och där göra garantiåtgärden. Detta innebär rent praktiskt att jag får fixa det i egen regi. Eftersom det har varit problem tidigare med honom så vet jag inte om denna reparation blir bra och då står jag där till sommaren igen med bekymmer. Så det bästa är att jag löser det själv även om det kostar mig en del. Jag har berättat tidigare att han inte gjort sig nåbar sen september. Skrev ett vasst mail till honom plus en stänkare på hans hemsida nyligen. För första gången på flera månader så ringer han mig. Gissa när? I söndags morse två ggr och telesvar, dvs. 7 dec. kl. 05.20! Är ju en lämplig tid att diskutera ett sådant ärende. Hörde inte telefonen då jag som många andra ligger och sover. Får därefter ett kryptiskt mail att han inte tar reparationen på plats vilket jag svarar på och sen dess har jag inte hört mer. Lite tråkigt att det inte går att lita på näringsidkare där man förväntar sig ett professionellt jobb. Mycket slarv och dåligt ansvarstagande. /Moltas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 9 December , 2014 Det stora jobbet måste ju vara själva motorlyftet, menar man hos konsumentvägledningen att han inte skulle behöva utföra det? Låter ju heltokigt och väldigt surt läge för dig! //Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 10 December , 2014 Har pratat med konsumentrådgivare nu. Dom säger, så länge inte firman vägrar att göra garantijobbet så tar dom ingen anmälan. Detta har han inte gjort utan hänvisar entydigt att plocka ur motorn och lämna den på firman och där göra garantiåtgärden. Detta innebär rent praktiskt att jag får fixa det i egen regi. Eftersom det har varit problem tidigare med honom så vet jag inte om denna reparation blir bra och då står jag där till sommaren igen med bekymmer. Så det bästa är att jag löser det själv även om det kostar mig en del. ... /Moltas. Men då har han ju ändrat sig. Tidigare skrev du att han skulle göra jobbet när motorn satt kvar i båten. Vad har hänt? Vad är det konsumentvägledaren har sagt att du ska betala? Det är ju det som är intressant. Det är ju reparation av av ett ursprungligt fel, inte en garantireparation. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 10 December , 2014 Reklamera. Den anmälan gör inte till konsumentvägledare. Det har inget med garantiåtagande att göra, det är en reglerad rättighet du har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 10 December , 2014 Om TS monterar ur motorn och skickar den till säljaren så borde det vara troligt att den blir reparerad. Säljaren vill nog inte ta kostnaden för urmontering transport och även om man driver detta till ARN så är sannolikheten inte så stor att ARN håller med om att säljaren ska ta den kostnaden. Skulle nu ARN tycka att säljaren ska ta hela eller en del av den kostnaden så kanske inte säljaren följer ARN's beslut. Så det är nog som TS skriver kanske enklare att ta någon som fixar det. Man kan ju alltid försöka driva saken i efterhand hos ARN. Säljaren är säkerligen medveten om detta, förhala så slipper han betala. Man kan tycka att om säljaren hade varit smart så hade han erbjudit sig att betala för reparationskostnaden och saken hade varit ur världen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moltas 25 Postad 10 December , 2014 (redigerade) Han har lyckats med att förhala detta sen jag köpte motorn av honom för ca 1,5 år sedan. Han är medveten om att det är ett besvärligt jobb och ganska säkert lyfta motorn för att byta packboxen. Därför agerar han så. Klart jag blev irriterad då han inte är nåbar och vill ta diskussion om det. I senaste och enda mailkommentaren var att han hade fått för sig att reparationen skulle göras 2015. Har själv aldrig pratat om detta. Han kallade detta att jag inte höll mitt avtal och därför så håller inte han sitt avtal. Jag vill inte vänta så länge av flera skäl och detta är en av olika förklaringar att han vill förhala och slippa det hela. Vid köpet så lovade han muntligt att fixa alla fel som uppstod på plats. Har vittne på detta. Det hjälper dessvärre inte då man inte håller det man lovar. Som jag berättat innan så är detta inte dom enda problemen jag haft med honom. Har en ganska lång lista på felaktiga delar och uteblivna sådana. Däremot så är detta den dyraste åtgärden. Bhemac är inne på just det spår som jag befarade innan och ganska säkert att jag bekostar och tar hand om reparationen själv och det är så han vill ha det. /Moltas. Redigerad 10 December , 2014 av moltas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 526 Postad 10 December , 2014 Ingen i bekantskapskretsen som är advokat? Brukar vara ganska lönsamt om denne ringer eller mailar och presenterar sig som sådan. Dock så är det en sista utväg då ni förmodligen kommer komma på direkt kollisionskurs med varandra efter det. Jag känner en som har en liknande erfarenhet och han gick till ARN. Säljaren ska "skyndsamt åtgärda fel och brister" står det visst någonstans som min kompis åberopade. Där har du ett villkor som inte din säljare uppfyllt. ARN kan sedan döma till din fördel men, som sagt, det finns inget som säger att säljaren åtgärdar felet ändå. ARN tar tid. Kompisens ärende tog visst 6 månader. Till slut återstår advokat. Det kan räcka men risken finns att ni måste gå till tinget vilket du i så fall måste vara beredd på. Alternativt ta det själv som du är inne på. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 10 December , 2014 Stäm honom för ekonomiskt skadestånd i ett s k förenklat tvistemål om cirka 20000 kr. Dela upp stämningen i flera separata delar som var för sig är värda 20000. Bara en liten administrativ avgift och ingen risk för motpartskostnader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser