prestones 0 Postad 13 November , 2014 Hej! Ursäkta mitt långa inlägg men vill förklara hur jag gått tillväga:) Fick problem med att solenoiden/startrelät bara klickade och startmotorn var död. Mätte upp att jag hade 12,4V på startmotorn när jag vred på nyckeln och provade även att koppla batteriet direkt på startmotorn utan att något hände. Bytte därefter kolen i startmotorn. Nu när jag monterade dit startmotorn igen så klickar det bara som tidigare men startmotorn går runt med batteriet direktkopplat. Var ligger felet? Har 12,4V på kontakterna till startmotorn men är det för lite? Tacksam för input. / Nisse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 November , 2014 12V är fullt tillräckligt för startmotorn. Redan 9V räcker oftast för en start. Något tyder på att du har dålig kontakt vid startmotorns poler. Direktkopplat går det bra dock. Kolla om du får motorn att snurra om du direktkopplar på kablarna som går från solenoiden. Kan vara oxid vid polerna på startmotorn så att voltmetern ger full spänning men motorn får inget. Var noga med var du sätter mätpinnarna. Direkt på startmotorns polskruvar är viktigt. På muttern eller kabelskon kan bli stor skillnad om det är oxid som isolerar. Gör flera försök och mätningar. Ibland kan mätningar misslyckas, mätpinnen hamnar fel t.ex. Får motorn för låg spänning för att inte slungas upp ska den ändå snurra. Räcker nog med ett par volt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
prestones 0 Postad 13 November , 2014 Har putsat upp kontaktytorna på startmotorn så jag tycker den borde ha bra kontakt, men får prova mata från kablarna från solenoiden för att kunna utesluta dåligt kontakt då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
prestones 0 Postad 15 November , 2014 Uppdatering: har lyckats få startmotorn att snurra två ggr men helt plötsligt är den död igen. Någon som sitter på ett kopplingsschema till mercury 40 -92/93 årsmodell skulle jag tro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 November , 2014 Hej, har du kollat i manualerna hos BOATINFO:s bibliotek?De tjocka manualerna omfattar ofta många årgångar och motorstorlekar så man får leta litet. Exempelvis HÄR en för 4-takt 30-40 Hp <-1999 och i den kan man också hitta DETTA elschema. (Ofta går man numera på motornummer istället för årsmodeller så kolla ditt och leta sen gärna själv.)Obs att det finns typ 20-40 stycken Mercury-manualer i biblioteket, man har en diskret scrollbar enligt bilden i mitt gamla inlägg #2 här.Menar du med "två gånger" att motorn snurrat på normalt sätt (tändnyckel/startrelä)?(Eller menar du två ggr med direktmatning på motorns poler? För ifall den "alltid" drivs runt okej med direktkopplat batteri så ligger ju felet knappast inuti elmotorn - så distinktionen är väl viktig för fortsatt felsökande.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
prestones 0 Postad 17 November , 2014 Får ta och kolla upp motornumret ikväll när jag skruvar. Ja motorn har snurrat 2 ggr när jag vridit på nyckeln, dock så gnistrade det väldigt mkt i området kring startkransen. Hann tyvärr inte se vad som gnistrade men blir lite konfunderad att det kommer gnistor därifrån. Motorn snurrar alltid med ett batteri kopplat rakt på. Började gå igenom kablarna i lördags och ska fortsätta ikväll med att koppla förbi huvudbrytaren osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 17 November , 2014 Med risk för OT eftersom jag inte läst på i ämnet; men hyfsat utsatt huvudströmbrytare i liten båt har fått mig konfunderad i två båtar när strömmen som gått förbi denna bara fått motorn att klicka men exvis fungerat för nedtrimning. Båda gångerna tog jag bort den trötta rostiga brytaren och bytte till dessa: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Snabbatterikabelskor-351675/ och drog av en klämma vid längre stillastående. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 17 November , 2014 Men det lär väl inte förklara gnistorna - såg jag när jag läste vidare.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser