Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Gaskon

Zink platta ? vad är detta som sitter på båten

Rekommendera Poster

Har en grej som tydligen är en zinkmojäng.

Inne i båten finns det kablar till alla genomförningar i skrovet, även till påfyllningen av vatten och diesel locken.

Kablarna samlas upp till en plint. Från plinten går det kablar till grejen mellan dreven. Om det är något med zink så borde den ju gå att byta, men det verkar inte så. Någon som kan leda mig framåt i min fundering? Förs trodde jag det var en lampa. Ser ut som en lampa i mitten.

post-101984-0-09574300-1415896864_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är jordning och galvaniskt korrosionsskydd. Jag tror att det är relativt vanligt på amerikanska båtar. Om det är nödvändigt råder det delade meningar om, rekomenderas i en del båtböcker som handlar om elinstallation i båtar, mest nytta gör det väl i kombination med landström och tex ansluten vattenberedare etc.

 

Men jag har ingen erfarenhet om det är bra eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet du om zinket som är på bilden förbrukas?

Redigerad av Gaskon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, det är nog som Hasse_O påpekade en "bondad" zinkanod. Detta med bonding av skrovgenomföringar är vanligt i USA men inte här, så den praktiska erfarenheten och detaljkunskapen om just denna kombination kan nog halta litet i forumet.

Hmm... mina egna kunskap om "bonding" är tyvärr klart begränsad, men tydligen kopplar man ihop alla undervattensgenomföringar i ett helt eget nätverk av elledningar där ingen annan strömledning normalt får förekomma. (Detta fokus på just skrovgenomföringarna betingas nog av risken för läckage, att båten plötsligt kan sjunka.)
[A och O vad gäller offeranoder är att de har god elektrisk metallkontakt med sina skyddsobjekt, detta i evighet amen! Här hemma brukar sällan dessa läckagerisk-skrovgenomföringar ha nån offeranod alls, blir väl opraktiskt att koppla/ underhålla/ byta ett flertal sådana små offeranoder till varje enskild genomföring? Alternativet då blir i mina ögon "bonding", alltså att metalliskt koppla ihop alla genomföringarna till enda central och använda en litet större offeranod. (Varje enskild genomföring har liten våt yta, korroderar därmed inte särskilt många gram metall per säsong. Och varenda avrostat/korroderat gram metall motsvarar en viss mängd elektroner (elementar-laddningar) vad gäller offeranod-skydd så offeranoders storlek bör väljas därefter. Finns f.ö. nån gammal kryssarklubbs-artikel där detta litet undanskymda samband med vikt/massa relativt laddning/ström orsakad av korrosion kvantifieras i gram gällande för zink-offeranoder.]

Blev långt, hittade DENNA sajt med hyfsat begripliga sammanfattningar.
Din zinkanod går nog under beteckningen "hull plates" och är en variant på sajtens bild? Det som ser ut som en lampa i din bild kanske bara är nån tidigare ägares påsmetade transparanta siliconlim över fästbulten?? Att din offeranod i västkustvatten (nära Varberg enligt din sjöbod?) inte tycks ätas upp märkbart är nog inte entydigt positivt, kan finnas felkällor som sabbar skyddfunktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Thomas

Hur kommer det sig att detta med bonding är ovanligt i Sverige?, verkar ju ganska smart nu när man hittar information om vad det är som sitter i båten.

Redigerad av Gaskon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...