Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
hummertorsk

Vanliga fel VP MD21

Rekommendera Poster

Hallå!

Går i båt-bytar tankar. Blir en uppgradering till säsongen 2015.

 

Siktat in mig på några modeller i snipfamiljen. Gemensamt för dessa är att det oftast sitter VP MD21 motorer i dessa. Nyfiken på era erfarenheter av dessa och om det finns några välkända svaga punkter som jag skall vara noga med att besikta innan ett ev köp?

 

Tacksam för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå!

Går i båt-bytar tankar. Blir en uppgradering till säsongen 2015.

 

Siktat in mig på några modeller i snipfamiljen. Gemensamt för dessa är att det oftast sitter VP MD21 motorer i dessa. Nyfiken på era erfarenheter av dessa och om det finns några välkända svaga punkter som jag skall vara noga med att besikta innan ett ev köp?

 

Tacksam för tips!

 

 

MD21 är en robust och bra motor men den har i sin barndom 'översålts' som en 75 hr motor vilket den inte i praktiken är. I vanliga DIN hästar håller den mycket länge om man håller sig runt 40-45 hkr och man sköter den. Problemet brukar vara mindre i snipor vars ägare inte brukar ha så bråttom men fråga efter vad de brukar ha för marchvarv. Blir svaret över 2800-3000 rpm är den ganska hårt körd. 

MD21 mår inte bra av att bli för varma vilket är problemet om man kör dem för hårt och eller de inte har friska kylsystem. Problemen yttrar sig med att toppen slår sig och foder sätter sig, i bägge fallen ofta följt av vatten i oljan och dålig kompression.

 

Försök hitta en 21B med den nyare värmeväxlaren som är lätt att renovera , de äldre A modellernas är svår/ibland omöjlig att renovera. Värmeväxlaren är mycket viktig att den är hel. Så kolla noga upp kylssystem och värmeväxlare , skall vara utan läckor det skall se bra ut i expansionkärlet (inga bubblor när motorn går).

Glykolen i expansionkärlet skall se fräsch ut och nivån skall vara stabil. Får absolut inte bli full eller tom under gång. Kolla även oljan så den inte verkar vattenblandad (mjölkaktig) och även i backslaget.

 

Kolla att den är lätt att starta när den är kall och att den går lätt att stänga av med stoppreglaget. Svårstartad kan vara många olika problem och svårstoppad tyder på en sliten insprutningspump med internläckage.

 

Leta även efter en renoverad motor, tänk på att de kan vara från början av 70 talet till mitten av 80 talet och är gamla. Det är annars en förhållandevis billig (i båtsammang) motor att renovera.

 

En ren och snygg motor med bytta filter kan tyda på att den skötts bra och undvik läckande rostklumpar till motorer. Fråga även om toppen efterdragits regelbundet (har ägaren även den specialnyckel som krävs för att göra det lätt) så tyder det på en seriös ägare. Kolla undersidan på avgaskrök och kyllimpa efter tecken på rinnande rostvatten då kan dessa vara upprostade. Kolla även de främre motorfästena , de kan vara avslitna på blocket på äldre motorer med de gamla fästena med bara två bultar.

 

I övrigt är det mycket svårt att avgöra gamla motorers skick genom att titta och lyssna på dem. Men allmänskick , dokumentarade renoveringar och trovärdigt intryck av att den skötts väl är positiva faktorer men långt ifrån någon garanti.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Körde md21 ett antal år.

Bytte packningar i högtrycksrören som plötsligt började läcka på semestertrippen. Bytte även lite o-ringar i locket på högtryckspumpen. Flyttade bränslefiltren från motorn till motorrumsväggen, var ett klipp för åtkomlighet vid byte. Justerade ventiler, rörde aldrig topplocksbultarna. Annars puttrade den på fint på rätt varv, max 3000 om jag inte missminner mig.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...