Gebex 0 Postad 11 November , 2014 Jag har en Ryds 510 GTI FRÅN 2008. Nu märker jag att den ligger lågt i vattnet och misstänker att det komit in vatten mellan dubbelskrovet. Hur gör jag för att tömma vattnet? Det verkar ssom att det finns någon stor skruv (kanske kallas dyvert?) länst ner på aktens utsida som man kanske kan skruva upp. Men en så stor skruvmejsel som man skulle behöva till den tror jag inte finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 12 November , 2014 Jag har en Ryds 510 GTI FRÅN 2008. Nu märker jag att den ligger lågt i vattnet och misstänker att det komit in vatten mellan dubbelskrovet. Hur gör jag för att tömma vattnet? Det verkar ssom att det finns någon stor skruv (kanske kallas dyvert?) länst ner på aktens utsida som man kanske kan skruva upp. Men en så stor skruvmejsel som man skulle behöva till den tror jag inte finns. Hej. Det är dyvikan du måste lossa för att få ut vattnet. Har du ingen så stor mejsel, så är det bara att åka och handla. Det är välinvesterade pengar, då du måste lossa den varje år. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 152 Postad 12 November , 2014 Gissar jag rätt så är den större än de flesta mejslar. Man kan använda en stor bricka eller ett mynt tillsammans med en polygrip, det kan fungera. Denna dyvika kan man lämna öppen under vintern så rinner eventuellt vatten ut ur båten. Bara man kommer ihåg att sätta tillbaka den... //Nils Nobbing Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 November , 2014 Kolla i knivlådan hemma eller i skrotlådan. Det är inte så stort moment och spåret är stort vilket innebär att en tjock plåtbit och en tång eller skiftnyckel kan funka. Krävs nog inte härdat stål. En gammal peng som filats till kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stockankare 0 Postad 12 November , 2014 En liten kofot gör jobbet, den raka ändan vill säga. Använder en sån till dieseltankens lock på min segelbåt, troligen ungefär lika stor "skruv" som din dyvika Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 12 November , 2014 En huggmejsel i lagom storlek borde också fungera....... bara att slipa till en som passar för ändamålet och förvara på säker plats då du behöver en två gånger om året, vid sjösättning och upptagning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gebex 0 Postad 12 November , 2014 Tack för alla svar! Jag har fått en hel del alternativ att testa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 12 November , 2014 Har de senaste åren alltid bytt från plugg med spårfattning till denna för skiftnyckel på mina båtar för att slippa slita med stormejseln: http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=4624 - om man nu har en sån mässingdyvika dvs. Sen är det ju läskigt med Ryds då de traditionellt sett, men dessvärre även i nutid envisas med att spruta skum mellan skroven. Hoppas det hållit sig torrt... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 12 November , 2014 Duger med en vanlig renspropp för en tia, har gjort så sen 20 år tillbaka. Billigt och problemfritt. Har RYDS 480S. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gebex 0 Postad 12 November , 2014 Duger med en vanlig renspropp för en tia, har gjort så sen 20 år tillbaka. Billigt och problemfritt. Har RYDS 480S. Vad är en renspropp? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chrille_82 5 Postad 12 November , 2014 En rörmokeripryl som proppar rören helt enkelt, ser ut som den som är länkad ovan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser