Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
sola454

Tips på "snabb" familjebåt med toalett

Rekommendera Poster

Hej,

Jag behöver tips på ny båt.

Jag har idag en Galeon 280, som jag kommer tvingas sälja pga skilsmässa, men jag ägrat bli utan båt...

Jag vill ha något lite mindre och billigare.

Båten ska helst ha utombordare, toalett, kapell, kök och kunna marscha 25 knop.

-Själv lyckas jag inte komma på något alternativ....

Finns det någon som har något tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första frågan får ju bli vad det får kosta? Även om det ska vara nytt eller beg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur många sovplatser vill du ha?

Med inombordare hade jag föreslagit:

Aquador 23

Askeladden 705

Windy 23 FC eller 7800

Windy 8000

Nimbus 26 Nova

Nimbus 250

Nimbus 26 DC

Ovanstående är ju båtar mellan 7-8 meter i prisklass 130-500.

Med utombordare hade jag tittat på:

Finnmaster T8

Uttern D77

Men detta är samtliga mer eller mindre helt nya båtar med en prislapp från 750 och uppåt.

Finns inte många äldre båtar med utombordare som uppfyller din kravspec enligt mig iaf.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En mycket äldre båt och mycket billigare och som Med nöd och näppa kanske kan möta dina krav är en Uttern 690. Svårt att ge idéer om du inte anger prisspannet. Både Jeanneau och Beneteau har lancerat de senaste åre nya båtar i flera storlekar med utombordmoterer som bör uppfylla dina krav, men till helt andra pengar. Tex denna som i mina ögon efter att varit och sett den på en mässa en fin båt till rätt pengar. http://www.blocket.se/stockholm/Beneteau_Antares_7_50__2_ars_Garanti__53067004.htm?ca=11&w=3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yamarin 76 DC med efterföljare har ju funnits några år nu och finns till hyggliga priser. Ett kvalitetsbygge som dock kanske känns lite äldre i designen än de nya Uttern, Finnmaster mm som nämns. Dock billigare om det är ok att den är några år gammal.

Fransoserna tycker jag personligen ofta känns rätt enkla och inte så roliga. Men det finns kanske undantag.

Är inombordare ett alternativ så tycker jag man kan lägga till Forbina 850 till listan. En trevligt båt med möjlighet till 4 sovplatser och ett hyggligt toautrymme etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

DEt hela är förstås en prisfråga, som flera tidigare skrivit, vad får det kosta? Vilket utrymme har du kvar när ni delat upp ekonomin?

Ska du ner i de lägsta prisklasserna så dyker gamla flipper båtar upp i min skalle, de hade väl toautrymme från 700 modellen tror jag, finns väl även en del uttern modeller med toautrymme också? Sedan handlar det om att hitta rätt, för långtifrån alla av de är väl motoriserade för att marscha 25 knop men fler kanske klarar runt 20??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Uttern 7000 med 140 hk bör kunna prestera 27-28 knop på topp med ekofart på 23.

Här kan man snack om toalett och kök! Trailerbar. Bra ex runt 200.000 kr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En ryds kanske om den inte blir för dyr??

http://www.blocket.se/varmland/Ryds_695_Family_56447011.htm?ca=11&w=3

Uttern 7000 verkar va mycket båt för pengarna, men just detta ex kanske lite långsamt? Vet inte hur stor motor de får ha eller vilken fart man kan få med största motor??

http://www.blocket.se/stockholm/Uttern_7000__Hostpris__56210426.htm?ca=11&w=3

Redigerad av Twister550

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla intressanta tips :)

Jag tänker mig ett takpris på ca 300kkr

Toaletten ska med fördel finnas i ett eget toalett utrymme.

- Uttern 7000 verkar verkligen vara mycket båt!

- Yamarin 76 DC är jätteläcker, men jag skulle vilja få loss mer pengar från gammbåten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du tänka dig en inombordare så går det säkert att hitta en flipper 760 som skulle funka också. Då slipper du kapellet för att stänga båten, men smaken är ju olika förstås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Marchar man 25 knop med en 760? Spec om det är lite sjö..?

Tänkte mest eftersom det var ett av grundkraven. Kan man bortse från det så borde 760 vara ett hyggligt alternativ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade en Uttern med 100 hk Selva 4-t (Yamaha). Den toppade 24,5 och march 21 knop.

Tror att den är godkänd för 120 hk men såldes ny med 115-140 hk Yamaha V4, så det är inte ovanligt med 140 hk på Uttern 7000. Har även sett några som har nya 140 hk Suzuki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tveksamt om varken Uttern eller Flipper marschar 25 i lite grövre sjö, det blir ju upp till TS att hitta en kompromiss som stämmer med kraven givetvis. 300 kkr 25 knop marsch stängt toautrymme finns ju inte hur mycket som helst att välja på så det gäller ju att jämföra och hitta det som blir bäst.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Windy 8000 får du för 300´

Nimbus 26 Nova går ibland att hitta för 300´

Nimbus 26 DC får du också för 300´

Windy 23 FC eller 7800 är också ur min synvinkel prisvärd, ligger väl i spannet 120-250

Alla är iofs inombordare men relativt lättskötta om jag får säga min mening. Windy går ju sanslöst bra även i lite sjö. Alla ovanstående funkar bra att köra med bensinare om än att de då kräver V8:or. Gemensamt för alla dessa är att de har separata toalettutrymmen och helt ok bomöjligheter för några nätter. Visst 23 FC och 7800 något mindre men ändå funkis.

Kom på en till båt som jag tycker är smart och det är Fjord 815.

Jag hade nog lätt valt en Windy elelr Fjord framför en äldre flipper då sjöegenskaperna är bättre och jag inbillar mig att Fjord och Windy är byggda lite robustare. Men det är bara min åsikt. :)

Därmed inte sagt att Flipper är dåliga, absolut inte.

Uttern 7000 kände jag inte till men en snabb koll på denna visar att det verkar vara en finurlig liten båt.

Min fråga, varför så viktigt med utombordare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det bara jag som tycker Uttern verkar väldigt törstig med tanke på modern 100 hk 4t?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det bara jag som tycker Uttern verkar väldigt törstig med tanke på modern 100 hk 4t?

Rent spontant tänker jag att Uttern inte är den mest strömlinjeformade båten, det är ett skapligt luftmotstånd och 100 hk kanske är i underkant vad båten behöver. Förmodligen inte så mycket törstigare med en större maskin? Men bara en tanke utan erfarenhet av båten......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den väger en bit över 2 ton med motor, bränsle packning och ett par pers.
150 L soppa 110 L vatten gasol mm. :P

1500 kg helt tom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad motorn drar / timme går inte att göra så mycket åt. Det gäller bara att med trim och fingertoppkänsla få upp det 2 ton tunga ekipaget i så hög hastighet som möjligt med givet varv/timförbrukning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. då kanske förbrukningen är försvarbar. Kan dock tro att den specifika förbrukningen kan sjunka något med en större motor, eller så är skrovet helt enkelt ritat för lägre farter.

Tänker att en Yamarin 76 DC med 300hk och liknande vikt drar 34 liter i timmen i 28.5 knop och Uttern drar 35 liter i nästan toppfart 23 knop. Verkar som utvecklingen gått framåt helt klart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Wellcraft 26a aft cabin med volvo penta kad 42 och 290 dp. Mkt bytt nytt. 2013. Säljer min.. Drar ca 1,4 L distansen. Marchar 22-23 toppar 28. Pm om intresse finns. Ca 250 000kr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...