bhemac 2 859 Postad 12 November , 2014 "Om man ändrar i det ursprungliga elsystemet och elutrustningen ikläder man sig ett ansvar som tillverkare. Normala reparations- och underhållsåtgärder får dock utföras av den som har nödvändig kunskap. Kraven på elsystemet, el-utrustningen och anslutningsdonet ska dock alltid vara uppfyllda." Alltså, den installerar eller ändrar i systemet har ett ansvar, även om båten säljs vidare i flera led. Man kan ha en skarvkabel till tex en batteriladdare, det är ingen fast installation. Men är skarvkabeln kopplat till ett enda fastskruvat uttag ombord så är det en fast installation som då ska uppfylla kraven. Gör man förändringar i ett befintligt system så ska hela anläggningen uppfylla gällande krav. Den kamomkopplare från Bluesen som länkades till tidigare är inte CE-märkt och får inte användas (men det finns CE-märkta sådana). Anläggningen ska alltså enligt lag uppfylla kraven. Bryter man mot lagen kan försäkringsbolagen reducera/neka ersättning vid skada. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yachtolivia 13 Postad 12 November , 2014 Brytaren från Bluesea är CE-märkt https://dh778tpvmt77t.cloudfront.net/images/products/9019.jpg /m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 12 November , 2014 Livsfarligt!!!! Ta hjälp av en elektriker, tänk inte ens tanken brytare för att välja intag, den kommer förr eller senare stå i fel läge! Lite ot, skulle åka med en granne, bilen var kopplad till motorvärmare, jag skulle hoppa in i bilen, grannes stoppa mig och sa "rör inte bilen förren jag dragit ut sladden till motorvärmaren". Jag ringde företagets elektriker som jobbade i två dagar med att iordningställa elen i husets källare som grannen kopplat själv. Motorvärmaren fixade jag till åt honom samma kväll. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 12 November , 2014 (redigerade) Det finns ju en hel del båtar som har ett extra landströmsuttag antingen som standard eller fabrikstillval. Tex Nimbus har extra förligt landströmsuttag i tillvalslistan. Hur löser de problemet? Kan ju knappast vara någon gissa och chansa installation från fabrik. Det finns ju även vissa större båtar som har dubbla uttag även gjorda för att användas samtidigt ifall spänningen som man får i den ena ändan inte räcker för det som båten vill ha, så kan man även koppla in uttag nr 2 från en annan stolpe på bryggan etc. Har själv landströmsuttaget mitt i båten vid förarplatsen. Vid första tanken är det kanske en konstig placering. Men nu tycker jag det är rätt bra. Lika långt att dra kabeln vare sig man backar eller kör in till bryggan. Samt att man aldrig kommer försöka åka från bryggan utan att ha kopplat ur kabeln (något som faktiskt händer att folk glömmer). Redigerad 12 November , 2014 av thundergod Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 12 November , 2014 Fel läge, hur tänkte du nu? Antingen står en korrekt installerad väljare i rätt läge och då får man spänning in från avsett håll men inte vidare ut i det andra intaget eller så står den fel och då får man inte spänning mer ön till brytaren. Detta med dubbla ingångar är inget hokus pokus och förekommer på många ställen, dom flesta lok har 230 och/eller 400V in från bägge sidor och intag väljs med brytare eller med dubbla brytare vid bägge intagen och som är föreglade över varandra. Nackdelen är att man behöver dubbla jordfelsbrytare/säkringar direkt på respektive ingång men att direkt skrika att det är livsfarligt visar bara att man inte förstår sig på detta med el så bra som man trodde Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 12 November , 2014 Tyvärr är det så i verkligheten att det är för många som tror sig förstå det här med el! Kalle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 12 November , 2014 Du har så rätt i det, Pentax! En kommentar bara, lite OT till bhemac ( vi har snackat om detta nu i 4-5 trådar tror jag? ) Du skriver: "Om man ändrar i det ursprungliga elsystemet och elutrustningen ikläder man sig ett ansvar som tillverkare. Normala reparations- och underhållsåtgärder får dock utföras av den som har nödvändig kunskap. Kraven på elsystemet, el-utrustningen och anslutningsdonet ska dock alltid vara uppfyllda." Jag bedömer att texten är i första hand tänkt för importörer. Dvs tänk en ny båt som tas till Sverige och där modifieras till svenska förhållanden? Tex en importör av en amerikansk båt där man byter från 110V till 230V förbrukare. Har träffat en seriös sådan importör och de hade utan tvekan klart för sig att de övertar tillverkaransvar för denna del ( Hela båten ska ju fö CE märkas så självklart kollar man el-installationen också vid kontrollen ) Det ansvar som en vanlig båtägare har i sin begagnade båt är dock tydligt - det är ett anläggningsansvar. Man kan inte ta ett tillverkaransvar, båten är redan tillverkad och det finns ingen officiell instans som kan kontrollera och godkänna, utfärda certifikat så att säga på en "omtillverkad båt". Det blir alldeles för otydligt att göra så, legalt. Men ansvaret för el-personsäkerheten finns. Du ansvarar för att det är säkert.Byt ordet tillverkare till ägare / redare kanske? Sedan skriver du att om man gör förändringar i ett befintligt system så ska hela anläggningen uppfylla krav som om allt vore nytt? Fast du har ett citat där det står "Normala reparations- och underhållsåtgärder får dock utföras av den som har nödvändig kunskap." Det blir en gråzon det hela och mitt råd till alla, som inte är 100% redo att ta ansvar för el-säkerheten för personer som vistas i sin båt, det är att kontakta en elektriker - de är ju behöriga att avgöra vad som är en säker installation och övertar stora delar av ansvaret. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 November , 2014 Funkis: Hela CE-systemet bygger på ett tillverkaransvar men, den som gör väsentliga ändringar i systemet ikläder sig tillverkaransvaret. Att byta ett trasigt uttag är ingen väsentlig förändring men en omkopplare för att växla mellan dubbla intag är definitivt det. Samma tankar gäller allt som är CE-märkt. Det är sällan någon gråzon. Skulle det i framtiden behövas avgöras om det är gjort enligt reglerna så kan detta avgöras i domstol, kan bli ganska kostsamt. Gör man en väsentlig förändring så ska det dokumenteras, hela anläggning ska isolationsprovas. Man bör också kunna visa att den gör förändringen har tillräckliga kunskaper. Det är egentligen ganska enkelt och har man gjort det så klarar man sig undan framtida obehagligheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 12 November , 2014 Ehhh, varför hamnar citatet i ett eget inlägg och mitt svar utan citat i eget inlägg ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 November , 2014 Brytaren från Bluesea är CE-märkt https://dh778tpvmt77t.cloudfront.net/images/products/9019.jpg /m Sorry, det missade jag, läste bara texten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 November , 2014 Det finns ju en hel del båtar som har ett extra landströmsuttag antingen som standard eller fabrikstillval. Tex Nimbus har extra förligt landströmsuttag i tillvalslistan. Hur löser de problemet? Kan ju knappast vara någon gissa och chansa installation från fabrik. Det finns ju även vissa större båtar som har dubbla uttag även gjorda för att användas samtidigt ifall spänningen som man får i den ena ändan inte räcker för det som båten vill ha, så kan man även koppla in uttag nr 2 från en annan stolpe på bryggan etc. Det är inget konstigt med dubbla intag men det måste rätt gjort och med riktiga grejer. Ev kan det vara så att det ska sitta jordfelsbrytare/säkring vid varje intag, det bör man kolla upp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 12 November , 2014 Det finns ju en hel del båtar som har ett extra landströmsuttag antingen som standard eller fabrikstillval. Tex Nimbus har extra förligt landströmsuttag i tillvalslistan. Hur löser de problemet? Kan ju knappast vara någon gissa och chansa installation från fabrik. Det finns ju även vissa större båtar som har dubbla uttag även gjorda för att användas samtidigt ifall spänningen som man får i den ena ändan inte räcker för det som båten vill ha, så kan man även koppla in uttag nr 2 från en annan stolpe på bryggan etc. Det är inget konstigt med dubbla intag men det måste rätt gjort och med riktiga grejer. Ev kan det vara så att det ska sitta jordfelsbrytare/säkring vid varje intag, det bör man kolla upp! Ser att de tar 8400:- för det förliga uttaget, så det lär ju tillkomma en del extra material och arbete för att få till detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 12 November , 2014 Håller med bhemac om att om man bygger om eller nyinstallerar ett 230V-system så ska man dokumentera. Gärna isolationsprova om man har den utrustningen eller kunskapen. Det jag inte håller med om är att du många gånger antyder att kraven är som om det vore en CE-märkning, dvs som ett komplett underlag för certifiering. I min värld uppkommer inte behov av en omcertifiering förrän man väsentligt ändrar användningen. En båt används som båt och även om ett helt nytt 230V-system installeras så kommer huvudsakliga användningen fortfarande att vara som båt. Certifiering behövs ej då, båtägaren har ej påtagit sig något som helst ansvar som en tillverkare av något. Att det finns regler för installation av landström är vi helt överens om. Att det finns ett stort ansvar för båtägaren för personsäkerhet är vi säkert överens om. Men att varje båtägare ska dokumentera som om det vore för en certifiering är vi inte ense om. Jag jobbar understundom med sjukhusgrejer, allt CE märkt kan man tro?Nej. Jag rör mig i ständig gråzon och i dimman. Och då snackar jag med leverantörerna. Att tro att en genomsnittlig båtägare ska göra fullständig dokumentation är inte realistiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 November , 2014 Nej det krävs inte någon omcertifiering, det som krävs vid "väsentliga förändringar" är att anläggningens alla delar uppfyller CE-kraven. Och att isolationsmätning ska göras. Det som ska dokumenteras är "förändringen", det är för att skydda den gjort installationen. Det är alltså inte något komplicerat egentligen, det handlar mest om att skydda sig mot otrevliga överraskningar i framtiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 14 November , 2014 Tråden har övergått att diskutera certifikat hit å dit. Kör du med din skarvsladd så är problemet ur världen å lyssna inte på "Trygghetsnarkomaner". Skulle aldrig livet ge 8400:- för en brytare, övrigt inte medräknat, när jag kan fixa en skarvsladd för ett par hundringar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 384 Postad 15 November , 2014 Referensen till standarden ISO 13297:2012 leder till en vrsion av standarden som är inaktuell och innehåller åstkilliga stolligheter. Den är numera ersatt av en "nödversion". Dessutom skall denna och motsvarande standard för likström ersättas av en ny, gemensam, där bl.a. sammelsuriet av likartade men olika definitioner av jord, båtjord, skyddsjord från land, skyddsjord ombord osv. skall homogeniseras Exempel på stolligheter i 13297:2012 är följande typschema som visar den grad av okunskap som legat bakom den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 15 November , 2014 Tråden har övergått att diskutera certifikat hit å dit. Kör du med din skarvsladd så är problemet ur världen å lyssna inte på "Trygghetsnarkomaner". Skulle aldrig livet ge 8400:- för en brytare, övrigt inte medräknat, när jag kan fixa en skarvsladd för ett par hundringar. Tänkte bara förtydliga att 8400:- som jag skrev är extra förligt uttag monterat och klart som extrautrustning vid nybeställning av båt. Inga lösa delar. Själv skulle jag nog vara beredd att betala den summan om jag beställde nytt, istället för att meka själv senare. Antar att kostnaden för eftermontering på ett varv borde hamna i närheten av samma pengar? Är man inte stensäker på att man gör rätt så skulle iaf jag låta ett varv göra installationen 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser