Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Abrahamsson27

Försäkring

Rekommendera Poster

Tips för den som haft båten länge.

 

Troligen finns pengar att tjäna. Kolla vad liknande beg båt är värd och ändra försäkringsvärdet. Vi har haft båten i ett dussin år och värdet är knappt hälften av vad det var för tolv år sen. Ingen större vits att ha överförsäkrat utom möjligen Panteaneus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenska Sjö är ofta billiga o har du nautiskkompetens o är med i båtklubb får du rabatt.

Tänk också på att inte övervärdera din båt, i dag är knappast båtpriser stabila. De verkliga priset på båtar är nog ofta mycket lägre än man tror o många båtar försäkrade till för högt belopp-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenska Sjö är ofta billiga o har du nautiskkompetens o är med i båtklubb får du rabatt.

Tänk också på att inte övervärdera din båt, i dag är knappast båtpriser stabila. De verkliga priset på båtar är nog ofta mycket lägre än man tror o många båtar försäkrade till för högt belopp-

 

Men har du ett bolag som tillämpar åldersavdrag så bör man nog övervärdera. En båt som på marknaden idag kostar tex 200 tkr och försäkras för 200 tkr kanske ger 100 tkr i ersättning vid en totalförlust. Hos Panteanius kan samma båt försäkras för 100 tkr eftersom det är den ersättning de ger. Genom att man kan sätta försäkringsvärdet lägre hos Panteanius blir de oftast billigare.

 

Rabatt för nautisk kompetens ger väl de flesta bolag? Påstå inte att du har en nautisk kompetens om du inte verkligen har det, felaktiga uppgifter kan ge en reducerad ersättning vid skada. Fungerar precis som med att ange fel körsträcka för en bil.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hjälper inte alls att övervärdera båten, det enda som händer är att man får en högre försäkringspremie.

Vid skaderegleringen bestämmer försäkringsbolaget det aktuella marknadsvärdet.

 

Hos Pantaenius kommer du och bolaget överens om ett aktuellt marknadsvärde på din båt och det är den summan du får vid en totalskada. Har ni övervärderat så har du betalt för hög premie, men och andra sidan får du också för mycket betalt för din båt vid totalskada.

 

Man kan sänka försäkringspremien genom att välja en högre självrisk. Jag tänker som så att småskador på 10 000:- kr klarar jag ekonomiskt så jag har valt en självrisk på 10 000:- kr.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte från Svenska sjö - som jag haft sen urminnes tider - till Pantaenius, just pga reglerna kring att ha båten i sjön hela året.

 

Haft två skador som jag anmält till försäkringsbolaget.

 

Ett totalhaveri på en ny båt efter höststormen 1969. Hade då ett lokalt försäkringsbolag - "Strandlägenas" fick ut hela försäkringsumman (minus självrisk)utan nåt besvär.

 

Nån gång i början på 1980-talet hade nån förtöjt en eka slarvigt eller nästan inte alls på utsidan min med tvåkomponentsfärg nymålade plastbåt. Skador på ca  1m2 på styrbords bog. Svenska sjös lokale besiktingman bedömde att skadan ej var reglerbar av försäkringen då plastbåten var målad med tvåkomponentsfärg av mig själv.

 

Det var besiktningsmannen i fråga som lånat och "förtöjt"  ekanslarvigt, eller nästan inte alls, på utsidan min båt.

 

Besiktningsmannen i fråga hade en firma som målade om båtar med tvåkomponentsfärger.  :wacko: 

 

Då var jag en smula irriterad.

 

 

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...

Nån gång i början på 1980-talet hade nån förtöjt en eka slarvigt eller nästan inte alls på utsidan min med tvåkomponentsfärg nymålade plastbåt. Skador på ca  1m2 på styrbords bog. Svenska sjös lokale besiktingman bedömde att skadan ej var reglerbar av försäkringen då plastbåten var målad med tvåkomponentsfärg av mig själv.

 

Det var besiktningsmannen i fråga som lånat och "förtöjt"  ekan slarvigt, eller nästan inte alls, på utsidan min båt.

 

Besiktningsmannen i fråga hade en firma som målade om båtar med tvåkomponentsfärger.  :wacko: 

 

Då var jag en smula irriterad.

Det kan man förstå.  :angry:

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lät ju inte så bra med Atlantica då. Har varit kund hos dem i 14 år, men har aldrig haft någon skada, så vet inte hur de haneterar ev. skador.

 

Pantaenius låter som ett bra alternativ när det är dags att förnya försäkringen!

 

Har även hört talas om något nytt bolag som heter Svedea eller liknande. Någon som har erfarenhet av dem?

Atlantica och Svedea var både dyrare och hade sämre villkor för min styrpulpetare än Folksam och länsförsäkringar. Men sedan vet man ju inte hur det fungerar vid skada.........

 

Pratade med en säljare/handläggare på Svedea, fick intrycket att de mest var intresserade av mängden av "vanliga" båtar. Det blev krångligt och svårt direkt när jag ville ha båten i året runt........så de gick fetbort som kidsen säger...men de kan ju vara bra ändå, vad vet jag?

 

 

Jag har Svedea XL och den gäller året runt som standard. Behövde hjälp med bogsering under midsommarhelgen och det löstes väldigt smidigt. Har tidigare haft Atlantica och Svenska Sjö men aldrig behövt utnyttja dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Lät ju inte så bra med Atlantica då. Har varit kund hos dem i 14 år, men har aldrig haft någon skada, så vet inte hur de haneterar ev. skador.

 

Pantaenius låter som ett bra alternativ när det är dags att förnya försäkringen!

 

Har även hört talas om något nytt bolag som heter Svedea eller liknande. Någon som har erfarenhet av dem?

Atlantica och Svedea var både dyrare och hade sämre villkor för min styrpulpetare än Folksam och länsförsäkringar. Men sedan vet man ju inte hur det fungerar vid skada.........

 

Pratade med en säljare/handläggare på Svedea, fick intrycket att de mest var intresserade av mängden av "vanliga" båtar. Det blev krångligt och svårt direkt när jag ville ha båten i året runt........så de gick fetbort som kidsen säger...men de kan ju vara bra ändå, vad vet jag?

 

 

Jag har Svedea XL och den gäller året runt som standard. Behövde hjälp med bogsering under midsommarhelgen och det löstes väldigt smidigt. Har tidigare haft Atlantica och Svenska Sjö men aldrig behövt utnyttja dessa.

 

Det var ju faktiskt intressant, då var säljaren som jag pratade med inte påläst på sina försäkringar....eller dålig kunskap om båtar och båtliv över huvud taget. Jag förmedlade att vi hade köpt en båt av yrkeskaraktär som var avsedd att användas även vintertid så länge vi kan bryta oss ut genom eventuell is....  då pratade han bara om skydd mot frysning, smältvatten , frost etc. och kunde inte tänka sig att det var kompatibelt med vårt användande.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svedea, deras premie var överlägset billigast när jag köpte båt hösten 2012. Jag försäkrade då båt för ca 100´ samt trailer för ca 10´ och har 2000 eller 5000 i självrisk (kommer inte ihåg vilket) och men premie ligger på ca 1950:- per år. Alla andra bolag jag kollade med då låg premien på iaf 4000, minst.

 

Sen vet jag ju inte om mina villkor är kass för jag har faktiskt inte lusläst villkoren.

 

Kanske borde göra detta.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår båt är försäkrad för 250 kkr, inköpsvärdet på båt, motor, elektronik och fast utrustning. Svedea var inte billigast, och villkoren verkar det nu i efterhand som säljaren inte riktigt hade koll på....

Länsförsäkringar tillhörde bland de billigaste för vår båt, med skapliga villkor och framförallt kunskap om hur båtlivet ser ut här nere på sydkusten, hade en vettig diskussion med en handläggare om året runt användning och fick bra förtroende.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en äldre motor och vad jag förstår så ingår maskinskada hos Pantaenius även på äldre motorer, har jag rätt? Om detta stämmer så gör detta tillsammans med inget åldersavdrag att jag byter från nuvarande bolag som är Svedea. Visserligen stiger premien men känns ändå rätt.

Redigerad av Chha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla försäkringsbolag är bra så länge ingen skada inträffar!

- Om man nu nöjer sig med det.

 

De allra flesta ersätter ganska lika om det är en ny båt, det kan dock skilja om du har instrumentering monterat i båten som blir stulen eller blir förstörd.

Vissa bolag drar då av (åldersavdrag) för elektronik som är äldre än bara något år eller menar att du inte ska lämna tex GPS fast monterat för att det anses som stöldbegärligt. (kolla alla sådana villkor noga)

 

Jag ställde tydliga frågor till alla bolag innan jag valde

Det kan även skilja väldigt mycket på hela båten med åldersavdrag om båten är mer än 15 år.  När jag försäkrade min båt så ställde jag samma fråga till alla bolag...- Vad händer om jag får ett masthaveri, båten är 25 år och ny mast kostar 100000 kr. Alla drar naturligtvis självrisk men sedan skiljer det väldigt mycket.

 

3.   Sämst var ett lågprisbolag som drog av 80%, citat "för en så gammal aluminium-mast"

(dvs. jag får 20000 minus självrisk att köpa ny mast för)

 

2.   Alla andra drog av 50% på olika sätt, olika vad som räknades skulle ersättas och inte.

(dvs jag får 50% av mastämnet eller 50% av mast inkl. vajer och arbete att bygga en ny, minus självrisk)

(citat "det förstår du väl, en gammal mast är sliten och det vi betalar är vad en begagnad mast är värd")

 

1.   Ett bolag var tydligt bättre, citat "går det inte att reparera till minst så bra som det var innan så ersätter vi gammalt med nytt". Gissa vilket bolag!

(dvs "tappar jag masten i en storm eller från mastkranen, kostar det mig självrisken + en förstörd seglingssommar, inte mer)

 

Vad hände sedan i verkligheten

Tyvärr drabbades jag av en sjöskada samma år, i hårt väder inte särskilt lustigt alls. Men bolaget (1 ovan) gav mig full ersättning och det kändes genast tryggt när jag tog kontakt med dem och frågade hur jag skulle göra. De var även mycket angelägna att jag inte hade några andra följdskador på båten som skulle visa sig senare. Ett mycket gediget och seriöst bemötande.

Deras premie är möjligen några procent högre än andra och att de kanske är inriktade mot medelstora och större båtar. Jag har därför valt lite högre självrisk, för jag har ju även eget intresse att iaktta aktsamhet.

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en äldre motor och vad jag förstår så ingår maskinskada hos Pantaenius även på äldre motorer, har jag rätt? Om detta stämmer så gör detta tillsammans med inget åldersavdrag att jag byter från nuvarande bolag som är Svedea. Visserligen stiger premien men känns ändå rätt.

Jag tror inte Pantaenius ersätter för masinskada på äldre motorer, men om motorn blir helt förstörd vid ex.vis grundstötning eller brand får du en sprillans ny motor.

 

Du får kolla det där med maskinskada med dem.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...