Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
Kronvik

Välja lack till båten, billigt eller dyrt

Rekommendera Poster

Jag undrar om någon har erfarenhet av olika lacker i och på båten.

Min båt har varit lackad med Epifanes i inredningen som består mest av mahogny. Jag har inte fått tag på samma märke och köpte ett riktigt billigt båt/parkett lack (140kr/0,75 liter) istället för det som killen i båtlacksbutiken rekommenderade som kostade flera gånger mer.

Det jag har lackat med det billiga lacket ser bra ut, så jag undrar vad som skall locka mig att köpa det "bättre" lacket istället.

Någon som har erfarenhet av Biltemas oljelack på ett teakdäck?

lack.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske fattar fel, men den produkten som är på din bild kan inte jämföras med epifanes, då det är två helt olika metoder att ytbehandla.

 

Jag fattar inte varför man ska "lacka" ett teakdäck.

 

Har använt BTs båtlack, villket var en positiv upplevelse

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Billigt eller dyrt? Jag brukar ställa mina inköp i relation till vad en tank bensin kostar. Allt som kostar mindre än en tank bensin är billigt.

Vill minnas att den båten är omskött med fina material, jag tycker du skall hålla den linjen. I synnerhet med tanke på att jag bokat första tjing på den om den blir till salu :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hempel Classic Varnish är den bästa fernissan enligt han som har den finaste träbåten i Sverige

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta lilla missförståndet. Inredningen i min båt har varit lackad med Epifanes. Denna får jag inte tag på, och experimenterar med billigare varianter.  Det jag nu använt är National super båtlack, som efter två strykningar på yta tidigare lackad med Epifanes ser riktigt bra ut.

 

Däcket har varit lackat med Respect Top coat från Norge, och det var en jag undrade om man kunde ersätta med Biltemas variant. Vid närmare eftertanke vill jag inte byta sort, däcket är faktiskt aldrig halt med denna top coat, och det är ett stort plus.

respect.jpg

Orsaken att lacka ett däck är väl utseendet, det är ju så vackert, här är vårat däck, struket med Respect. Nu gäller det bara att hitta nån som säljer denna produkt.

pd.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också använt respects produkter på utvändigt trä med bra resultat. Vet att bl.a. seasea säljer den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag bor i Finland hjälper det inte så mycket. Det blir väl att söka en finländsk grossist alternativt beställa från Sverige eller direkt från tillverkaren i Norge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt fernissa utomlands, dvs via webshop. Det är nästan sjukt att en färgburk/lackburk +frakt kostar mindre än hemma i butiken. En burk le Tonkinois 1000 ml kostar 24,90 € hos www.svb.de, på Hjertmans 340 kr! Köper man lite mer grejer samtidigt sparar man snabbt 100-lappar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... själv har jag en plastbåt med bara smärre teak-trädetaljer och borde kanske inte yttra mig.
Men likväl har jag genom åren identifierat olika faktorer som kan påverka valet av lack/fernissa. (Eller i fallet teak eventuellt bara besluta att olja in respektive rent av låta det gråna obehandlat).


Testar mina "fördomar" nedan i form av numrerade påståenden helt utan särskild prioritetsordning...
1. Solens uv-strålar fördärvar all lack/ fernissa redigt snabbt, lacker avsedda för solutsatta ställen klassas därför med hänsyn till detta. (Klarlacker sägs innehålla reflekterande tillsatser som utan att vare sig synas eller störa träets djuplyster ändå ger spegelblank yta??)
2. Teak är i sig självt jäkligt tåligt, ruttnar knappast. Dess naturligt inbyggda vaxer i kombination med avsaknad av årsringar ger dessa goda egenskaper. (I tropikerna finns inga riktiga uttalade årstider, årsringarna blir därmed litet diffusare än hos våra nordliga träslag?)
3. Horisontella däcksytor kräver kanske också bättre slitagetålighet - eftersom man måhända klampar runt med sandiga skor - jämfört med skrovsidor eller prydnadsdetaljer. (I fallet gamla plastbåtar tycks man därför ofta välja tvåkomponentfärg på däck och mjukare enkomponent för skrovsidor?)
4. Mahogny är ju också ett tropiskt "årsringslöst" träslag men är ändå ganska olikt teak. Inte lika fett/vaxartat som teak kan jag tycka? (Alla klarlacker får väl därmed i jämförelse bättre förutsättning att fastna mot själva träytan och stanna kvar varaktigt även om uvskyddande färgpigment saknas.)
5. Svårigheten att få lack/fernissa att varaktigt hålla flera säsonger verkar därför bli betydligt större vad gäller fet/vaxartad teak relativt nästan alla andra träslag, även mahogny - allt annat lika. Ofta omnämns "kinesisk träolja" som en nästintill nödvändig komponent för teaklack? Jämte starkt uv-skydd.
6. Stora tydliga årsringar försvagar trävirke rent mekaniskt styrkemässigt, och viceversa? Har dålig koll på "lignin" och fiberriktningar etc men tänker att just kraftiga årsringar även inbjuder till snabbare förruttnelse genom inläckage mellan ringarna?? 
    
Ha gärna synpunkter på dessa mina ansamlade och rätt spretiga fördomar hittills genom åren, är jag månne fel ute och i så fall var nånstans mer exakt??

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns två bra orsaker att lacka ett teakdäck :

#1 Det är så vackert

#2 Det har varit lackat tidigare

Första orsaken är en smaksak, men i praktiken ovidkommande. Har däcket en gång varit lackat, så är det nog ett hopplöst arbete att göra olackat igen.

 

Lacken blir nog sliten och förstörd på en sommar, så man får nog slipa och bättra på med några varv lack varje år.

 

Om någon har tips på en webshop som säljer Respect Top Coat Nr2, så hör av er, det vill jag ha på däcket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Idag kom det fyra liter Respect Top Coat från Dogger, så nu kommer däcket att bli fint till sommaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...