Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
crabfish

Kustbevakningen läggs ned

Rekommendera Poster

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt Harry att du fått en ny ingång att driva dina hatinlägg mot myndigheter och offentliga personer.

Tråkigt att du, som har kunskap och alla de rätta åsikterna, inte synes engagerar dig politiskt och ställer allt tillrätta i Sverige.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trevligt Harry att du fått en ny ingång att driva dina hatinlägg mot myndigheter och offentliga personer.

Tråkigt att du, som har kunskap och alla de rätta åsikterna, inte synes engagerar dig politiskt och ställer allt tillrätta i Sverige.

:)

Prova att le någon gång.

Trodde att mitt inlägg var så uppenbart galet att även du skulle dra på smilbanden.

Politiker tycker jag du ska skicka tipset till Bert Karlsson, att ni behöver sådan i Sotenäs. Han kan säkert starta några flyktingförläggningar där eller göra om det till ett nytt Sommarland.

Ha en bra kväll på dig. :)

Always Look on the Bright Side of Life

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är andra gången på kort tid som du startar en tråd där du gör dig lustig över andra människors död och olycka Crabfish. Den skolgårdsmoral du bräker om i andra sammanhang tycks du inte besitta. Uselt.

Sen, om man får skoja lite, så är det andra gången i dag man får anledning att skriva:

Crabfish for president!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hoppas ärligt att du Crabfish aldrig hamnar i ett sånt läge att du skulle nödsakas till att få hjälp från kustbevakningen för det vore slöseri med skattemedel. Att du ideligen kastar skit på en myndighet som har regeringens mandat att utföra ett arbete som i dina ögon sticker går utanför moralens ramar.

/Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova att le någon gång.

Trodde att mitt inlägg var så uppenbart galet att även du skulle dra på smilbanden.

Politiker tycker jag du ska skicka tipset till Bert Karlsson, att ni behöver sådan i Sotenäs. Han kan säkert starta några flyktingförläggningar där eller göra om det till ett nytt Sommarland.

Harry

Det är inte så lätt att förstå när du skämtar. Mycket av det du skriver är ju uppenbart galet.  ;) Man vet inte om man skall skratta eller gråta.

Nu vet jag inte hur väl du känner till Sotenäs. Troligtvis är din kunskap ganska begränsad. :P

Just i fallet med flyktingförläggningar behöver vi nog inte nåt initiativ från Bert Karlsson 

Vi har ju Hans-Erik Lundin på Lyckan.

Grisbonden som även driver jordgubbsodlingen  "Rödgubben".

För att få folk till jordgubbsplockning anlitade han polska bärplockare.

De behövde ju någon stans att bo så han byggde ett antal baracker som bostad under sommartiden för polackerna.

Möjligtvis var det där han fick iden till att sluta med  grisuppfödningen och bygga om grisstallarna till vandrarhem.

Just nu driver han en flyktingförläggning i vandrarhemmet enligt uppgift.

http://www.rodsgubben.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova att le någon gång.

Harry

Det är inte så lätt att förstå när du skämtar. Mycket av det du skriver är ju uppenbart galet.  ;) Man vet inte om man skall skratta eller gråta.

Nu vet jag inte hur väl du känner till Sotenäs. Troligtvis är din kunskap ganska begränsad. :P

Just i fallet med flyktingförläggningar behöver vi nog inte nåt initiativ från Bert Karlsson 

Vi har ju Hans-Erik Lundin på Lyckan.

Grisbonden som även driver jordgubbsodlingen  "Rödgubben".

För att få folk till jordgubbsplockning anlitade han polska bärplockare.

De behövde ju någon stans att bo så han byggde ett antal baracker som bostad under sommartiden för polackerna.

Möjligtvis var det där han fick iden till att sluta med  grisuppfödningen och bygga om grisstallarna till vandrarhem.

Just nu driver han en flyktingförläggning i vandrarhemmet enligt uppgift.

http://www.rodsgubben.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara flika in...

Tycker du ska fortsätta med dina inlägg Crabfish. Du lyckas inte alltid skriva bra, intressanta eller roliga inlägg, men man kan inte lyckas jämnt  :P

Du lyckas i alla fall bättre än vissa som bara lyckas låta gnälliga över saker de bara kunde låta bli att läsa, bry sig om eller engagera sig i.

Artikeln är så jäkla sorglig och man kan vara glad att vårat samhälle (än så länge) inte låter drevet gå så långt när katastrofer händer att man lägger ner hela myndigheter och dödsstraffar en som gjort bort sig.

/Jocke

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade inte kunnat sagt det bättre själv slowrider!!:-) Ett forum behöver livas upp ibland!!;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara flika in...

Tycker du ska fortsätta med dina inlägg Crabfish. Du lyckas inte alltid skriva bra, intressanta eller roliga inlägg, men man kan inte lyckas jämnt :P

Du lyckas i alla fall bättre än vissa som bara lyckas låta gnälliga över saker de bara kunde låta bli att läsa, bry sig om eller engagera sig i.

Artikeln är så jäkla sorglig och man kan vara glad att vårat samhälle (än så länge) inte låter drevet gå så långt när katastrofer händer att man lägger ner hela myndigheter och dödsstraffar en som gjort bort sig.

/Jocke

Kan så vara, men då jag har en nära vän som är kustbevakare vill jag gärna försvara vad de gör.

Att de sedan har till uppgift att ta sållningsprov på onykterhet till sjöss är ju inte deras fel. Regeringen stiftar lagar och svenska folket väljer ju de som ska bestämma. Kustbevakningen gör ju bara sitt jobb, de gör det ju inte för att jävlas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr har ju många kustbevakare en attityd under all kritik så jag förstår att de inte är speciellt omtyckta av många! Finns naturligtvis många bra också, men de gånger jag varit i kontakt med dom blir man ju inte speciellt glad pga deras attityd. självklart ska de kolla nykterhet o hastighet mm vilket är deras jobb men varför inte göra det med lite känsla?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr har ju många kustbevakare en attityd under all kritik så jag förstår att de inte är speciellt omtyckta av många! Finns naturligtvis många bra också, men de gånger jag varit i kontakt med dom blir man ju inte speciellt glad pga deras attityd. självklart ska de kolla nykterhet o hastighet mm vilket är deras jobb men varför inte göra det med lite känsla?!

Dela gärna med dig om du har konkreta erfarenheter. Jag har de få gånger jag haft med KBV att göra bara blivit trevligt bemött och behandlad. Kan ha fel, men jag upplever det som att allt KBV-gnäll började när 02-gränsen och sållningsproven infördes.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dela gärna med dig om du har konkreta erfarenheter. Jag har de få gånger jag haft med KBV att göra bara blivit trevligt bemött och behandlad. Kan ha fel, men jag upplever det som att allt KBV-gnäll började när 02-gränsen och sållningsproven infördes.

Nja, gnället började väl med TV-serien, där några deltagare inte förstod vad de egentligen ställde upp på och heller inte förstod vilken genomslagskraft ett TV-program kan få och därför överspelade lite. Det kommer alltid att finnas människor som inte fattar att det mesta man ser i TV är regisserat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, gnället började väl med TV-serien, där några deltagare inte förstod vad de egentligen ställde upp på och heller inte förstod vilken genomslagskraft ett TV-program kan få och därför överspelade lite. Det kommer alltid att finnas människor som inte fattar att det mesta man ser i TV är regisserat.

He he...jag var faktiskt med i samtliga avsnitt av Böda Camping säsong 2...det var en ren dokumentär det....;-)

Kustbevakarserien såg jag aldrig. Tittar bara på skogskanalerna. Men kan tänka mig att de stackare som bildar uppfattning baserat på en dokusåpa har mycket att lära sig om hur världen fungerar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag säger inte att de gör ett dåligt jobb på nåt sätt,de måste ju finnas. Men man märker ju i hamnar att många inte vill ha med dom att göra.

De gånger jag själv har stött ihop med dom är under poker run. Visst,kan förstå att det många gånger kanske är mycket jobb just då men man kan faktiskt vara trevlig och göra sitt jobb samtidigt.

Och som jag skrev tidigare finns det ju naturligtvis många bra och omtyckta också,har kanske bara haft otur o stött på de mindre bra.

//Jari

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan tycka att KBV gör ett bra eller dåligt jobb, i vissa fall tycker jag det blir lite skumt när flera myndigheter delar samma uppdrag, samtidigt kanske det är onödigt at utrusta polisen med dyra båtar för att sköta ett uppdrag under ett par intensiva månader som KBV med sin befintliga flotta kan sköta istället.

Senast i går bevittnade jag när KBV 003 Amifitrite genomförde fiskekontroll i Hanöbukten. Vad jag kunde höra på VHF:en så fanns en respekt och ödmjukhet inför uppgiften från personalens sida. Hur det sköttes väl ombord på fiskefartyget kan jag inte uttala mig om men de har ett viktigt jobb att göra så ser ingen anledning att hacka på organisationen som helhet för att det finns några tokdårar som spelar över.

Det finns dåliga poliser och läkare också, ropar vi högt för en nedläggning av hela polisväsendet och sjukvården på grund av de få ruttna äggen i de stora organisationerna också??

Jag vill ha KBV till sjöss i sina båtar, vi har en krympande militär flotta, fiskeflottan är mindre än någonsin, handelsfartyg med svensk besättning är sällsynta. I mina ögon blir KBV s närvaro för att övervaka miljöbrott, fiskebrott, jaktbrott, sjövägsregler och annan lagstiftning samt inte minst för att hålla koll på de nyfikna ryssarna allt viktigare. 

Jag har svårt att förstå varför havet skulle vara ett anarkistiskt område fritt från lagar och regler att följa när vi är så bra på att reglera all annan verksamhet...........

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I den svenska befolkningen finns det ju några enstaka skitstövlar men de flesta är människor med mycket sunt förnuft. Tror inte det är annorlunda bland de som är anställda inom KBV eller andra statliga eller privata företag.

Bor på en ort där tullen/kustbevakningen varit stationerad så länge jag kan komma ihåg tills för ett par år sen. Det är ju en liten ort där alla känner alla. Följaktligen känner jag eller har känt de flesta som jobbat inom Tullverket/KBV. Vet inte att det skulle varit någon av dessa som varit en riktig skitstövel utan snarare tvärt om. Förståndiga människor och goda sjömän.

Men det är klart - vill man dricka mer sprit än vad lagen tillåter, köra sin båt snabbare än gällande hastighetsbegränsning, tjuvdra andras redskap eller fiska med otillåtna redskap eller på fel tid mm mm och man blir tagen av KBV så kan det ju va lätt att tycka att de som jobbar inom denna statliga myndighet är några riktiga skitstövlar.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var mycket klokt, insiktsfullt och träffsäkert skrivet av toaen.

Nu kan tråden avslutas!

bergsmag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det man kan fundera över är om vi behöver så många olika organisationer som till viss del gör samma sak. Slå ihop Tullen och KBV, låt dem sköta det yttre gränsskyddet mm. Sjöpolisen kan sköta "närområden" precis som Räddningstjänsten har ansvar för miljöskyddet i närområdena. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu handlade ju inte denna tråd om vår svenska kustbevakning men det toaen skriver om stämmer säkert att det finns rötägg inom de flesta organisationer.

De flest är säkert helt korrekta i sitt agerande.

Nej det verkar ju fullständigt vansinnigt att tro att några av dessa får för sig att köra i vansinnig fart genom Sotenkanalen i en påhittad utryckning eller få för sig att köra i hög hastighet med större båt på inre vatten så båtar där riskerar att förstöras bara för det var kul.

Är säkert rötäggen som kommit fram då.

Synd att rutten frukt inte rensas ut av övriga mycket duktiga personer.

Har man gjort något kriminellt och blivit haffad av dem borde man rimligen känt ånger och skämts för sin handling. De som då känner hat och bitterhet måste vara riktigt sjuka stackare.

De lagar vi har ska alla följa.

Har faktiskt 1 fortkörningsbot för fortkörning med mc på landbacken. höll 65 på 50 område. Dyrt men rätt. De poliserna gjorde sitt jobb.

På sjön skulle jag gärna se fler riktiga poliser vilket säkert skulle ha en lugnande verkan på sjölivet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det håller jag helt och fullt med dig om bhemac. Jag tycker det är vansinnigt att KBV personal t.ex. bemannar "fyllebommarna" vid utfarten från färjelägen, det är en polissak att sköta nykterheten på vägarna och slöseri med arbetstid för KBV-tjänstemän som borde varit till sjöss istället.  

I stora delar av landet har vi inte någon Sjöpolis över huvud taget, utan KBV sköter den verksamheten. Ser ingen anledning till att polisen skall lägga stora resurser på att ha egna båtar i de delar av landet där sjötrafiken är nästan obefintlig under stora delar av året. Att Stockholms skärgård och andra hårt trafikerade områden kan ha nytta av flytande poliser kan jag köpa, men som du skriver borde man se över dubbelarbetet och spara resurser på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det man kan fundera över är om vi behöver så många olika organisationer som till viss del gör samma sak. Slå ihop Tullen och KBV, låt dem sköta det yttre gränsskyddet mm. Sjöpolisen kan sköta "närområden" precis som Räddningstjänsten har ansvar för miljöskyddet i närområdena.

Men är inte alla dessa organisationsförändringar i bästa fall ett nollsummespel? KBV skildes ju från Tullverket 1988 av någon anledning och blev då egen myndighet. Sjöpolisen finns bara i Stockholm (med 9 båtar) och i Göteborg (3 båtar).

Om sjöpolisen skall sköta "närområdet" till sjöss även i resten av landet krävs enorma investeringar i utrustning och utbildning...

Spelar det så stor roll om det står TV, KBV eller Polis på patrullbåten?

En annan sak - Lustigt nog är det Polisbåtarna i sina 90-båtar som kör buffligast och osmidigast i mina farvatten. KBV brukar visa långt större prov på gott sjömanskap.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ArneRadar du har ju helt klart en poäng med som jag också försökt peka på, att polisen har ju ingen befintlig organisation till sjöss ute i landet. Det är ett antal år sedan man lade ner sjöpolisens verksamhet här nere i Blekinge, och i ärlighetens namn tror jag ingen saknar den. Lite finåkning mitt i sommaren, några fartkontroller på sin höjd, och en dyr båt som skulle hållas i skick.  

Sjuktransporter i skärgården har i långa tider skötts av SSRS och helikoptrarna på F17. 4 kommuner av fem har kust mot havet och räddningstjänsten i varje kommun har haft båtar så länge jag kan minnas. Marinen, kustbevakningen, lotsen, stora hamnar med bogserbåtar och arbetsbåtar, skärgårdstrafik längs hela kusten, jag ser inte vad polisen över huvud taget tillförde när de hade egen båt. Måste de absolut ut i skärgården finns massor av andra transporter att rekvirera.... och KBV klarar lätt av att hålla ordning på sjötrafiken i övrigt.

Sammanslagning av myndigheter eller inte, så kan det vara värt att titta på en del av det dubbelarbete som görs av flera myndigheter, och en del arbete som inte blir gjort över huvud taget för att det faller mellan stolarna.....

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror absolut man kan utveckla och förbättra de verksamheter vi talar om här, men jag tror inte det är så mycket som görs dubbelt. Om KBV skall sluta ta sållningsprov vid färjeterminaler på land så lägger man bara bördan på någon annan (polis eller tull t.e.x.).

Totalt blir det hela i stort ett nollsummespel, dvs oavsett vilken uppgift man talar om så blir det mest en fråga om organisatorisk tillhörighet (Tull, Kbv, Polis, Hemvärnet eller vad som helst). Och jag undrar om denna organisatoriska tillhörighet spelar så himla stor roll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är klart att det i viss mån är ett nollsummespel. När KBV har haft dåligt med pengar och inte haft råd att ha sina båtar till sjöss har det ju varit ett billigt sätt att hålla personalen sysselsatt vid "fyllebommarna" vid färjelägren. Precis som du säger spelar det kanske egentligen inte så stor roll, men det känns ju som pengar i sjön att utbildade gränsbevakare och duktiga sjömän skall pyssla med arbetsuppgifter på land, lika snett som det kan tyckas att som det var förr, att bara för att en polis hade fritidsbåt och var intresserad så förutsattes att det var en duktig sjöman som kunde leda sjöpolisgruppen i länet utan särskilt mycket kompletterande utbildning.

Den organisatoriska tillhörigheten är kanske mindre viktig som du säger,  men skall man använda kompetensen på rätt plats så anser jag att KBV huvudsakligen skall vara till sjöss.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, det är bara en undran om det behövs så många organisationer. Denna typ av organisationer tenderar att med tiden bli lite "tunga i gumpen". Det finns en viss intern kritik mot att för mycket resurser hamnar på den administrativa delen.

Polisen har den fördelen att man vintertid kan använda poliser för andra ändamål, KBV har inte den möjligheten.

Polisens ansvarvarsområde skulle kunna gälla det som är "inre vatten".

Polisiära insatser borde skötas av polisen, det vore naturligt.

När det gäller sållingsprov så får gärna Tull och KBV fortsätta med vad mig beträffar. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

KBV:s huvudsakliga verksamhet är ju nu inte att ta hand om oss fritidsåkare, de har ju uppgifter att sköta till sjöss året runt. Miljö övervakning, oljeutsläpp, fiskekontroll, jaktkontroll, yrkessjöfarten etc, etc.  Var ute i lördags, inte såg jag till många andra fritidsbåtar, men däremot yrkessjöfart och fiskefartyg som KBV gjorde kontroller på.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt, det är bara en undran om det behövs så många organisationer. Denna typ av organisationer tenderar att med tiden bli lite "tunga i gumpen". Det finns en viss intern kritik mot att för mycket resurser hamnar på den administrativa delen.

Polisen har den fördelen att man vintertid kan använda poliser för andra ändamål, KBV har inte den möjligheten.

Polisens ansvarvarsområde skulle kunna gälla det som är "inre vatten".

Polisiära insatser borde skötas av polisen, det vore naturligt.

När det gäller sållingsprov så får gärna Tull och KBV fortsätta med vad mig beträffar. ;)

Och organisationsförändringar av den karaktär och storlek vi talar om här kostar astronomiska belopp, och det tar decennier innan verksamheten kanske fungerar som det var tänkt. Bättre och effektivar är väl att trimma till en befintlig organisation. Sen är väl inte polisen heller känd för sin effektivitet direkt.

Värst vore väl om man hade två myndigheter med polisiära befogenheter där den ena ansvarade för inre vatten och den andre det som ligger utanför. Blir väl som i gamla amerikanska polisfilmer - skurkarna gör vad de kan för att hinna över delstatsgränsen när de blir jagade...

Jag tror att KBV är långt bättre utbildade och utrustade att hantera de vanligast förekommande brotten till sjöss, t.ex. miljöbrott, fiskebrott diverse brott relaterade till yrkessjöfart m.m. Varför skulle det bli bättre om man la det på polisen? I praktiken lär det väl handla om att föra över folk, båtar och resurser från KBV till Polisen - ett nollsummespel i bästa fall.

Och om KBV ändå är den myndighet som skall vara ute till sjöss och patrullera för att övervaka vårt sjöterritorium, vad skall de göra om de tar en skeppare som släppt ut olja under flera timmar tills polisen kommer på plats? Dricka kaffe och spela kort med miljöboven eller påbörja utredning, samla bevis?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju just så det fungerar idag, att KBV samlar bevis och bedriver utredning för de brott de är satta att hantera. Längs Sveriges långa kust är jag övertygad om att KBV ensam hanterar de vanligaste sjörelaterade brotten året runt. Sedan förstår jag att i vissa områden med exceptionellt hög trafikintensitet under vissa perioder kan behövas förstärkning för att hantera det vanliga fyllebuset som uppstår när mycket folk samlas på relativt små ytor. I praktiken pratar vi Stockholm skärgård, och vissa delar av skärgården i Göteborg/Bohuslän. Precis som det är idag.......

Här nere i Blekinge har vi till exempel bro eller färje/skärgårdstrafik  till de allra flesta bebodda öarna. Ska polisen ut för att hålla förhör eller utredning för någon brottslighet där kan de använda dessa transportmedel. Skulle de någon gång ha extremt bråttom och KBV inte har båt på plats så finns tillgång till räddningstjänsten som har relativt snabba båtar i Karlskrona, Ronneby och Karlshamn. Sölvesborg känner jag inte till vad de har för enhet men där finns å andra sidan två SSRS stationer med snabba enheter. Ytterligare en av SSRS båtar i  Victoria klass ligger på Hasslö i Karlskrona.

När vi hade sjöpolis här nere var de ute på patrull och visade upp sig under den traditionella industrisemestern, till detta hade de lagt massor av tid på att själva rusta och sjösätta båten, avrusta och vinterkonservera båten. Jag har svårt att se att de pengar och den tid som investerades i den verksamheten överhuvud taget gav någon valuta för insatsen. Inbrott, stölder, misshandelsfall, kvinnofridskränkningar etc. blir liggande på hög på skrivborden för de landbaserade poliserna, då kan vi inte ha en sjöpolisgrupp som glassar runt och ser ut som de bedriver en viktig verksamhet när verkligheten ute i skärgården är ganska lugn och skapligt befriad från den typ av brottslighet som kräver snabba utryckningar.

En del av det dubbelarbete jag klagat på försvann nog redan när man drog in sjöpolisen ute i landet, men jag anser nog att man fortfarande ska hålla koll på de verksamhetsområden där myndigheternas verksamhet överlappar och kompletterar varandra så att det fungerar så smidigt och effektivt som det bara går.

Över huvud taget har jag nog större förtroende för svensk KBV än för svensk polis som förefaller ha den lägsta uppklarningsprocenten i den utvecklade delen av världen.....vad gör dom?   I går hade en markägare här i byn polisen ute på ett misstänkt jakt alternativt trafik brott. De två poliserna börjar med att konstatera att det här inte kommer att gå att klara upp innan de ens skrivit in uppgifterna från anmälaren.......

Redigerad av Twister550
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...