Sauna 2 Postad 5 November , 2014 Hej Jag har i 10 års tid kört med ett 7.5kg bruceankare äkta biltema med 2 meter kätting, det har aldrig någonsin släppt. Har en Scand 24 (Ancas queen) i Stockholms skärgård och åker nästan uteslutande i fint väder... Saken är den att jag ska göra mig av med ankarlådan på badbryggan för att få plats med en jolle, tänkte därför göra en mindre lucka i aktern där ankaret ska vara, dessutom vore det en fördel med lättare vikt då ankarspelet (läs. barnen) har begränsad kraft. Har tidigare fått svar typ:köp så tungt som möjligt minst 10kg helst orginal i rostfritt... Jag frågar er som har erfarenhet och provat var gränsen går när det gäller så litet ankare som möjligt utan att det blir osäkert. Tackar på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 5 November , 2014 Själv har jag 5 kg brucekopia (biltema), med 2 m kätting. Kanske haft osedvanlig tur, men det har nästan aldrig släppt i sthlm skärgård. Jag vet, det är väl i underkant till en Albin 25, men hittils har det funkat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 November , 2014 (redigerade) Jag har 3,6 kg fortress aluminium lättviktsankare som har fungerat utmärkt i många sammanhang på den förra båten. En segelbåt på 3,1 ton. www.marineonline.se/fortress-marint-lattviktsankare. Får inte länken att fungera, så om du vill kolla får du kopiera och klistra in. Det ankare jag använder mest för närvarande är ett 10 kg delta med 4 meter kätting. Det beror naturligtvis på hur man använder båten, men enligt min erfarenhet behöver man minst 3-4 kompletta ankarutrustningar av olika utföranden och vikter, för att va garderad för alla lägen. Redigerad 5 November , 2014 av toaen 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 9 November , 2014 Jag har ett till salu. 100kg bättre för stort än för litet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 9 November , 2014 Jag säger som toaen, flera olika ankringsutrustningar, såvida man inte alltid ankrar på exakt samma typ av botten. Här nere i Blekinge finns flera typer av botten som kräver olika utrustning. Hårda sten och klippor funkar bra med flera olika typer som kan få tag runt en kant eller runt en sten. Till det kommer mjuka dyiga bottnar, sand och lera, här funkar plättar och plogar av olika slag bäst. Att du mest åker i finväder tycker inte jag är relevant, det kan blåsa upp till hård vind, du kan få motorhaveri eller andra problem som gör att du behöver rejält ankarfäste. Ankringsutrustning är inte bara till för fika och sol på klippan utan är viktig del av säkerhetsutrustningen. Sedan är inte vikten alltid så avgörande, utan förmågan att få grepp om botten, kätting, lång lina, blyad lina etc. kan vara väl så avgörande för ankarfästet....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ossy 26 Postad 9 November , 2014 Några meter 8mm kätting mellan ankare och lina gör stor verkan på förmågan att gräva ner sej. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sauna 2 Postad 9 November , 2014 (redigerade) Jag säger som toaen, flera olika ankringsutrustningar, såvida man inte alltid ankrar på exakt samma typ av botten. Här nere i Blekinge finns flera typer av botten som kräver olika utrustning. Hårda sten och klippor funkar bra med flera olika typer som kan få tag runt en kant eller runt en sten. Till det kommer mjuka dyiga bottnar, sand och lera, här funkar plättar och plogar av olika slag bäst. Att du mest åker i finväder tycker inte jag är relevant, det kan blåsa upp till hård vind, du kan få motorhaveri eller andra problem som gör att du behöver rejält ankarfäste. Ankringsutrustning är inte bara till för fika och sol på klippan utan är viktig del av säkerhetsutrustningen. Sedan är inte vikten alltid så avgörande, utan förmågan att få grepp om botten, kätting, lång lina, blyad lina etc. kan vara väl så avgörande för ankarfästet....... Med fint väder ville jag bara säga 0-10 sekundmeter på sin höjd kuling över natten annars åker jag hem... har naturligtvis ett extra ankare. och nu gällde det inte Bohuslän...och som sagt än så länge i tio år har bruce funkat felfritt där jag åker så övriga ankartyper är inte något som jag är sugen på att testa, dom kan ni diskutera i någon annan tråd. frågan var on jag törs gå ner till ett 5 kg eller ej och jag ville ha svar av er som provat... Redigerad 9 November , 2014 av Sauna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 9 November , 2014 Jag säger som toaen, flera olika ankringsutrustningar, såvida man inte alltid ankrar på exakt samma typ av botten. Här nere i Blekinge finns flera typer av botten som kräver olika utrustning. Hårda sten och klippor funkar bra med flera olika typer som kan få tag runt en kant eller runt en sten. Till det kommer mjuka dyiga bottnar, sand och lera, här funkar plättar och plogar av olika slag bäst. Att du mest åker i finväder tycker inte jag är relevant, det kan blåsa upp till hård vind, du kan få motorhaveri eller andra problem som gör att du behöver rejält ankarfäste. Ankringsutrustning är inte bara till för fika och sol på klippan utan är viktig del av säkerhetsutrustningen. Sedan är inte vikten alltid så avgörande, utan förmågan att få grepp om botten, kätting, lång lina, blyad lina etc. kan vara väl så avgörande för ankarfästet....... Med fint väder ville jag bara säga 0-10 sekundmeter på sin höjd kuling över natten annars åker jag hem... har naturligtvis ett extra ankare. och nu gällde det inte Bohuslän...och som sagt än så länge i tio år har bruce funkat felfritt där jag åker så övriga ankartyper är inte något som jag är sugen på att testa, dom kan ni diskutera i någon annan tråd. frågan var on jag törs gå ner till ett 5 kg eller ej och jag ville ha svar av er som provat... Så du letar efter svar från någon med en båt som är identiskt med din, som använder båten under samma förutsättningar som dig, i samma geografiska område, och som använder biltemas 5 kg brucekopia? har jag uppfattat det rätt? Varför inte bara prova, och lägg ditt nuvarande i reserv om det inte skulle funka...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sauna 2 Postad 9 November , 2014 Tja, risken finns ju att det finns fler med 1,5-2 tons motorbåtar i Stockholms skärgård, kanske tom att dom äger lätta bruceankare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 9 November , 2014 239 sek är ju inte vansinnigt mycket pengar för ett ankare, har själv funderat på att skaffa ett, då väger vi ett ton ungefär, men ankrar på lite öppnare vatten i friska vindar när vi fiskar, 10 kg dragg med 4 meter kätting och 12 mm lina biter vid de flesta förhållanden, men blir tungt att hantera när man ska ankra om flera gg inom loppet av ett par timmar, dessutom fäster det väl bra på vissa fiskeplatser och kräver hårt arbete för att över huvud taget släppa taget om botten. 5 kg tallrik med kätting och 90 meter lina funkar ofta också men på vissa bottnar bara kanar det med utan att fästa, så Bruce eller annan plog känns som ett bra komplement.... Ossys Albin 25 har väl ett skapligt vindfång och han klarar sig med 5 kg dock med 2 meter 8 mm kätting enligt uppgift..........bara att prova.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Virgo 2 Postad 9 November , 2014 La in mitt inlägg i fel tråd, lägger det även här. Jag har använt en och samma ankaretyp i 17 år. Det är lite udda och väl värt att titta på.Jag har ett på 3,5 kg utan kätting som dagankare och ett 6 kg med 2 meter kätting som nattankare. Det heter Brittany och är helt platt, kompakt och extremt lättstuvat. Det säljes av plastimo och finns i alla storlekar från 2-90 kg. 2 kg är helt värdelöst men redan 3,5 är suveränt på sand men 6 kg med kätting har hittills aldrig släppt på någon botten. Titta på dem. http://www.navinordic.com/ Jag kommer aldrig att skaffa något annat. Draggar och plättar är skrot i jämförelse med samma vikt i Brittany. Lite subjektivt, har aldrig kunnat testa olika ankare under samma förhållanden. Dannforth och Bruce är kanske ännu bättre men tar plats om man ska stuva dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 10 November , 2014 Jag själv tycker ankring kom in i en ny dimension när jag monterade ankarspel. Lika stor ändring som när jag monterade beslag för att rulla in förseglet istället för att ta ner seglet varje gång. Mycket lättare att hantera! Om du sätter ett spel innanför akterspegeln kan du skära ner ett snyggt RF beslag och lägga ankaret i badplattformen. Du borde få plats då med jolle osv på aktern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 10 November , 2014 Jag har inte samma båt och inte samma vikt på ankaret, men jag har ett Brucankare och jag använder det i Stockholms skärgård. En nackdel med Brucankaret är att om det draggar lite innan det fäster så hamnar det ibland en lagom stor sten i "klon" och sedan draggar det mycket. En minskning av storleken leder troligen till lite mera draggning och större risk att "fånga" lagom stora stenar. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 10 November , 2014 Kul tråd, har funderat på det här själv. Uppenbart är att med några meter kätting är det värt att prova ett lite lättare ankare. Så får man se om man vaknar i andra ändan av viken.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser