Gå till innehåll
söndag 13 april 2025
Funkis

En skitfråga… vreden till skitutsläppet alltså?

Rekommendera Poster

Sitter och funderar på min installation till våren.

( kan ju vara fler som funderar…. därav ämnet)

Jag ska göra ett vred.

Tanken är att jag på internationellt vatten ska kunna tömma tanken ut i havet.

Ska vredet vara dolt, synligt, låsbart ( krav i vissa länder tydligen ) eller vad?

Av de skälet tittade jag noga på mässan i Gustavsberg.

Så här såg det ut i en 2,5 MSEK båt. Ärligt talat så fattade jag inte riktigt hur det var tänkt.

Gick upp och frågade representanten som satt i sittbrunnen på båten bredvid.

" det finns förklarande text hur vreden ska stå… det är bara att ställa in"

Okej.

Min fråga - fattar du det där med vreden?
Och - hur har du eller tänker du göra? Förslag även på hur man tillverkar fina skyltar.

post-68277-0-81037300-1415171631_thumb.jpg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Översta kranen upp: tanken töms via däck. Översta kranen ned: tömmer tanken i havet.

Nedersta kranen upp: toa töms till tanken. Nedersta kranen ned: toan töms i havet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok…. så kan det vara.

Och vredet åt höger säger att vredet stänger vägen till tank resp ut?

Känns lite avancerat med ett tre-läges-vred. Upp, höger och ned? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför ha ett vred till däckstömningen över huvud taget..? Vad är bra med det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2014-11-05 vid 08:18 skrev Peter_K:

Tror det vredet är för att nöd tömma i havet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2014-11-05 vid 09:02 skrev tompelompe:

Tror det vredet är för att nöd tömma i havet.

Jo, det fattar vi. Men som Peter K skriver, varför ett vred till däckstömningen??? Det är väl bara att öppna locket och stoppa ner tömningsslangen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den är väl logisk? Står vredet vertikalt är det öppet, horisontellt som en vägbom, stängt.

Övre öppen, nedre stäng: Toa tömmer till tanken.

Övre stängd, nedre öppen: Toa tömmer till havet.

Båda öppna: Tanken töms till havet.

En tydlig skylt och möjlighet att plombera/låsa är nog bäst.

Skyltar fixar någon lokal skylt/reklammakare. Jag burkar lämna en ritning i Illustrator-format, sen fräser de i tex plast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I min installation har jag satt en kran i slangen till däckstömningen – nära tanken – för att undvika att tankinnehållet ska bli stående i slangen. Jag tänker både på risken för lukt och risken för att proppar bildas av de tyngre fraktionerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2014-11-05 vid 12:49 skrev speljakt:

I min installation har jag satt en kran i slangen till däckstömningen – nära tanken – för att undvika att tankinnehållet ska bli stående i slangen. Jag tänker både på risken för lukt och risken för att proppar bildas av de tyngre fraktionerna.

Jag hade en sån kran - från en frifallstömning på en tidigare båt. Glömde att tömma tanken på hösten. När jag kom på att tanken var full efter sjösättningen gick kranen inte att öppna  pga att de tyngre fraktionerna - den rena skiten - spärrade effektivt, så att det inte gick att rubba kranen. 

Jag tror att din konstruktion är kontraproduktiv. Kan skapa just det problemet som du avser att undvika. en ev ansamling av fekalier i slangen suger sugtömningen lätt ur.

Jag är så lat, så jag tillämpar gärna KISS. Dvs  - krångla inte till livet mer än nödvändigt.

Jag har en kran. Den sitter på bordgenomföringen för nödtömningen. Fungerar alldeles utmärkt.

post-53310-0-09538100-1415193936.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2014-11-05 vid 13:25 skrev toaen:

2014-11-05 vid 12:49 skrev speljakt:

Jag hade en sån kran - från en frifallstömning på en tidigare båt. Glömde att tömma tanken på hösten. När jag kom på att tanken var full efter sjösättningen gick kranen inte att öppna  pga att de tyngre fraktionerna - den rena skiten - spärrade effektivt, så att det inte gick att rubba kranen. 

Jag tror att din konstruktion är kontraproduktiv. Kan skapa just det problemet som du avser att undvika. en ev ansamling av fekalier i slangen suger sugtömningen lätt ur.

Jag är så lat, så jag tillämpar gärna KISS. Dvs  - krångla inte till livet mer än nödvändigt.

Jag har en kran. Den sitter på bordgenomföringen för nödtömningen. Fungerar alldeles utmärkt.

attachicon.gifTömmingsystem.jpg

Var och en gör som han eller hon finner bäst. Framtiden ger förhoppningsvis svaret på vad som fungerar och inte...

I min installation (tank under vattenlinjen) har jag satt kulventiler i slangarna både mot däckstömningen och mot diafragmapumpen/bordgenomföringen.

Utan den senare finns det risk att tankinnehållet tränger in i diafragmapumpen och blir stående där, speciellt vid krängning (tänk: backventiler). Stor risk för luktproblem, enligt mig, eftersom gummit i pumpen troligen är mindre diffusionstätt än slangen.

Förstår inte riktigt din invändning om att tankinnehållet skulle kunna förhindra en kulventil från att öppnas.

Dessutom: Någonstans måste det ju sitta en ventil. Hade inte samma sak kunna hända vid ventilen vid bordgenomföringen?

Kanske har missförstått hur ditt system såg ut...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla synpunkter!

När det gäller bilden, som jag började med, så tror jag att skälet till att min hjärna inte gillade hur vreden stod beror på att jag logiskt vill ha det undre vredet pekandes nedåt, i havet?

Testat bilden på ett antal personer vi hade hemma på middag ( inga båtmänniskor alls )

och stora diskussioner uppstod hur man använde vreden. Kan nog vara lite tydligare?

Sedan noterar jag behovet som några anger ovan… av en eller två avstängningskranar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bilden från installation måste avse en högt placerad tank. Funktionen hade varit tydligare om man använt "T-vred" och placerats i linjen som representerar röret tank-botten.

post-80529-0-79558000-1415203045_thumb.jpg

Jag tycker inte om högt placerade tankar eftersom det oftare blir stopp i den typen av installationer, precis som Toan beskriver. Men om det är så här att den övre ventilen sitter precis under tanken så är risken för stopp mindre om den ventilen stängs när toan inte ska användas på några dagar. Ventilen stoppar även återvinning från tanken till toan. Alternativet är att slangen från toan kommer in i toppen på tanken men då går det alltid åt mera vatten för att inte skiten ska bli stående i slangen.

En lågt placerad tank, kopplad som i Toan's skiss är nog det enklaste och bästa. Pumpen placeras ovanför tanken så risken att det kommer att stå skit i den vid krängning är nog liten. Jag skulle helst ha en ventil närmast tanken som man kan stänga om man tex måste byta slang och tanken inte är tom.

En enkel installation med högt placerad tank.

post-80529-0-11570200-1415203109_thumb.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2014-11-05 vid 14:44 skrev speljakt:

Förstår inte riktigt din invändning om att tankinnehållet skulle kunna förhindra en kulventil från att öppnas.

Dessutom: Någonstans måste det ju sitta en ventil. Hade inte samma sak kunna hända vid ventilen vid bordgenomföringen?

Kanske har missförstått hur ditt system såg ut...

När jag talade om att fekalierna hindrade att ventilen gick att öppna var i en tidigare båt med tanken högt och frifallstömning.

I den nuvarande båten ligger tanken under vattenlinjen och måste pumpas eller sugas ut. Byggt enligt skissen för ett antal år sen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fattar inte varför en högt placerad tank skulle generera fler stopp än en lågt dito? Min tank är ansluten lika toaens, fast högt placerad och ingen pump. Funkar bra. Allt går via tank, ingen möjlighet till direkt utspolning från toa till hav finns.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2014-11-05 vid 17:42 skrev Peter_K:

Fattar inte varför en högt placerad tank skulle generera fler stopp än en lågt dito? Min tank är ansluten lika toaens, fast högt placerad och ingen pump. Funkar bra. Allt går via tank, ingen möjlighet till direkt utspolning från toa till hav finns.

Dåhar du ju inte möjligheten till det problemet. 

Montera en bottenventil med avstängningskran  för frifallstömmning till havet och glöm att tömma innan du tar upp på hösten -så får du ser hur lätt det går att öppna kranen på våren när du sjösatt. :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt med Toaen, det kan bli stopp på ganska kort tid om man har otur. I princip är det alltid enklare att tömma en tank genom att suga ur den än att den ska tömmas via fritt fall.

Jag har under många år roat att mig med att fråga en stor mängd båtägare om de varit med om stopp i tanken och om de har hög eller lågt placerad tank. De som har haft stopp har nästan alltid en högt placerad tank. De som har en sådan tank med en extra ventil direkt under tanken har inte problem.

Många fler lär få problem nu när de ska börja sugtömma eftersom bottenventilen nästan aldrig öppnas. Kanske bra på sitt sätt, har de börjat sugtömma kan de inte fuska genom att tömma i sjön!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har lågt placerad tank och toaeninstallarion sedan våren 2012, funkar hur bra som helst.

Enkel och billig installation, fyra timmars arbete och ett T-rör, en slanstump, en däcksgenomföring och några slangklämmor för sammanlagt 700:-kr.

TILLÄGG: Glömde kommentera bilden.
Om man gissar så är det öppet från toan till både tank och hav som handtagen står nu, men lite tydligare kan man ju vara för 2,5 millar... Bara man satt kranarna mitt på strecken/rören i bilden så hade det blivit bättre.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2014-11-05 vid 17:48 skrev toaen:

Montera en bottenventil med avstängningskran  för frifallstömmning till havet och glöm att tömma innan du tar upp på hösten -så får du ser hur lätt det går att öppna kranen på våren när du sjösatt. :P

Fast frågan är - om man inte tömmer toatanken på sju månader, spelar det någon roll ifall tanken är placerad högt eller lågt för att stoppet skall uppstå..? :rolleyes:

Min tank är placerad så botten och tankutlopp sitter en 15 cm ovan vattenlinjen. Jag brukar roa mig att spola rent tanken genom att öppna ventilen mot havet på kryss så man får in vatten i tanken på ena bogen och en ordentlig tömning på andra. Naturligtvis kommer detta aldrig mer att ske efter årsskiftet, det vore ju olagligt... :ph34r:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fram till 14 april är det allt lagligt...

Jag tror att skillnaden är att;

med en tank under vattenlinjen har man ofta ett "sugrör" (mums) från tankens ovansida ner till botten, allt sjunker ner på tankens botten och

med en högt monterad självtömmande tank är utloppet placerat i botten på tanken och allt sjunker ner mot utloppet och ventilen.

Vi brukar också skölja igenom "överbordtömningen" med nästan rent vatten några gånger om året och det kommer vi att fortsätta med.

Maceky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det så? Sugrör alltså, trodde det var vanligast med sidoanslutning? Med sugrör borde det ju bli kvar några centimeter fekalier och papper på botten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kanske har fel, men de tankar jag sett (på äldre båtar gäller det då) har haft "sugrör".

Hur som helst sedimenterar inte skiten uppåt mot ventilen...

TILLÄGG: Jag har nog bara tagit för givet att det ser ut så på alla tankar eftersom det gjort det på de (få) jag sett. Det verkar ju vettigt att skiten inte rinner ut i båten om något pajar.

Det blir nog alltid kvar lite i tanken, så länge den inte lutar mot anslutningen i botten och så är det ju näst intill omöjligt att sätta den nedre anslutningen precis längs ned.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...