ctrbest 2 Postad 4 November , 2014 Hej. Jag brukar trolla med sidoparavaner,det verkar mycket smidigare än pulkor och allt det drar med sej. Men jag undrar vad det är som bestämmer hur mycket dom drar ut sej,det blir gärna ganska snett bakåt. Är det plåtens storlek/vinkel eller utlösarens placering som bestämmer. Jag tänkte nämligen försöka bygga några själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martin_tre 0 Postad 4 November , 2014 Jag TROR det beror på vinkeln mellan linan och paravanen som avgör hur mycket den drar. om du tänker dig att fiskelinan är helt rak och du krokar på paravanen på denna så sitter paravanen ganska nära linan i bak där du har beteslåset men i fram vid klämman så är paravanen längre ifrån linan vilket gör att det vill dra utåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ctrbest 2 Postad 4 November , 2014 Tack, jag var inne lite på det själv, jag ska prova med att xästa linutlösaren på olika ställen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 5 November , 2014 Det måste var spöets vinkel i förhållande till båtens sida som styr var sidoparavanen hamnar. Sidoparavanens plåtvinkel är neutral, eventuellt kan lininfästningen på paravanen göra något men risken finns att den börjar plöja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martin_tre 0 Postad 6 November , 2014 Det måste var spöets vinkel i förhållande till båtens sida som styr var sidoparavanen hamnar. Hur menar du? Olika vinkel på spöhållarna? Jag kör med samtliga spön rakt upp vilket fungerar bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
EsoxDalbo 25 Postad 6 November , 2014 Ja, det var så jag tänkte, då det är lättare att få pravanen ut i sidled. Men.. jag backar delvis i vad jag skrev tidigare, då en del av plåten är vinklad på paravanen. Fast lininfästningen (inte linutlösaren) sitter i framkant på parvanen, så det är inte heller det som avgör. Puh, blev lite invecklat det här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser