Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Mickechristel

Båtbyte

Rekommendera Poster

Hejsan

Sålde min båt för någon vecka sedan för vi vill ha något större.

Hittade en ok båt men med en gammal vp 60 hp utombordare från 78.

Ska enligt säljaren vara lättstartad och gå bra,men behöver lite feedback.

Vi ska prova båten till helgen men det känns osäkert,får man tag i reservdelar till en så gammal motor?

Någon som vet något om dem,och kan ge tips om det finns några särskilda saker man ska kolla efter?

Tacksam för hjälp.

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

Vi ska prova båten till helgen men det känns osäkert,får man tag i reservdelar till en så gammal motor?

Någon som vet något om dem,och kan ge tips om det finns några särskilda saker man ska kolla efter?

Tacksam för hjälp.

Mvh Micke

Jaaaa.... Vad hade ni tidigare, och på ett ungefär vad är ni ute efter nu...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan

Tacksam för hjälp.

Mvh Micke

Jaaaa.... Vad hade ni tidigare, och på ett ungefär vad är ni ute efter nu...?

Aaahhhh... Ser nu att du frågade om motorn... Vilken sorts motor är det, och hur gammal är den...? Och vilka sorts reservdelar tänker du på...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En snart 40årig utombordare, värde 0 kör så länge den går sedan är det metallåtervinningen, att lägga pengar/delar på en sådan är att hamna i en ekonomiskt ohållbar spiral, varje krona är förlorad!

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En snart 40årig utombordare, värde 0 kör så länge den går sedan är det metallåtervinningen, att lägga pengar/delar på en sådan är att hamna i en ekonomiskt ohållbar spiral, varje krona är förlorad!

Kalle

Inte riktigt sant tycker jag då gamla 70tals snurror på ca 50hk sällan går under 5000kr, kan kosta upp till 10000 på blocket, 1000-4000kr för trasiga reservdelsmaskiner. folk är villiga att hålla liv i sina gamla snurror då dom inte har råd att köpa nya, o betalar då dyrt för gamla reservdels motorer. 

men som du skriver så hör dom flesta hemma på skroten. Har själv en mercury 77 som jag tröttnat på MEN reservdelar går att hitta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstå mig rätt, reparerar man för en tusenlapp ena veckan, nästa vecka går något sönder för en ny tusenlapp, sedan är det svårt att lämna maskinen på återvinningen då man redan reparerat för så mycket och nästan är nödd att kosta på lite till för det känns inte bra att bara kasta pengarna för förra reparationerna.

Men det är klart TS sälj motorn till Tugge

kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstå mig rätt, reparerar man för en tusenlapp ena veckan, nästa vecka går något sönder för en ny tusenlapp, sedan är det svårt att lämna maskinen på återvinningen då man redan reparerat för så mycket och nästan är nödd att kosta på lite till för det känns inte bra att bara kasta pengarna för förra reparationerna.

kalle

man kan inte skriva en sak och mena en annan sak. (värde noll)

Själv har jag inget intresse för gamla motorer  då jag inte gillar o skruva båtmotorer.

men vi har alla olika intressen o jag förstår att många vill ha en motor som är i tid med båten. eller som inte har råd att köpa en annan motor för 30000kr för att åka 10timmar /säsång.

en förståelse som Kalle inte besitter.

som TS kanske märker så råder delade meningar, Vi vet inte vad du Vill ha eller får betala så tycker inte man ska spekulera i valet av motor / år

Mitt råd är att man får lita på vad säljaren säger då det oftast inte finns så mycket verkstadskvitton på sådana årsmodeller men fråga efter kvitton. sen kan det vara bra att lyfta på locket (kåpan)o titta hur det ser ut där. man kan ofta se om den är mycket skruvad. sen är det bara försöka lyssna vid provkörning efter missljud.

Jag skulle byta impeller och olja om det blev köp. för att va på den säkra eller kanske säkrare sidan,

mvh.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kalle

man kan inte skriva en sak och mena en annan sak. (värde noll)

Själv har jag inget intresse för gamla motorer  då jag inte gillar o skruva båtmotorer.

men vi har alla olika intressen o jag förstår att många vill ha en motor som är i tid med båten. eller som inte har råd att köpa en annan motor för 30000kr för att åka 10timmar /säsång.

en förståelse som Kalle inte besitter.

som TS kanske märker så råder delade meningar, Vi vet inte vad du Vill ha eller får betala så tycker inte man ska spekulera i valet av motor / år

Mitt råd är att man får lita på vad säljaren säger då det oftast inte finns så mycket verkstadskvitton på sådana årsmodeller men fråga efter kvitton. sen kan det vara bra att lyfta på locket (kåpan)o titta hur det ser ut där. man kan ofta se om den är mycket skruvad. sen är det bara försöka lyssna vid provkörning efter missljud.

Jag skulle byta impeller och olja om det blev köp. för att va på den säkra eller kanske säkrare sidan,

mvh.

Tack för svaren.

Vi får kolla till helgen och se vad det är för motor helt enkelt.Är det svårt att få tag i impeller till de här gamla motorerna.

Förmodligen blir det att vi kikar efter lite nyare motorer i vilket fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hittat delar på E-bay. begagnade och  nya till 1/3 del av priset jämfört mot firmor i sverige.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ebay är bra för reservdelar, och har man lite tålamod kan man göra riktiga kap!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...