Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
Sauna

Salt och sötvatten till samma kran

Rekommendera Poster

Hej.

funderar på att demontera min trasiga logggivare och istället sätta dit ett vattenintag, då jag saknar ett för sjövatten (iof har toaletten ett)

Kan det fungera att koppla både söt och saltvatten till samma kran (via fotpumpar) och ev, backventiler?

Kranen är igentligen bara en pip, har en väldigt liten ho med begränsat utrymme.

Det nya vattenintaget skulle komma i aktern på en planande motorbåt, kan det vara dålig i tanke på ev tryck vid körning?

kommer sötvattnet bli salt? hur brukar man göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man brukar ju ha två kranar/pipar, men det bör ju gå att få det att funka med samma pip också.

Något i den här stilen bör funka, bara man kommer ihåg att pumpa ett extra pumptag innan man tappar upp färskvatten.

post-95867-0-05842900-1415051808.jpg

Om du har pumpen i kranen så skippa fotpumparna, men behåll backventilerna.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det kommer skit i backventilen till färskvattnet så kan färskvattentanken fyllas med sjövatten. Jag skulle nog försöka få dit två pipar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter inte som nån bra lösning att ha samma utkast till både sjövatten och färskvatten. Att ha färskvatten rinnande i utkasten då Du nyss har använt sjövatten känns inte rätt. För min egen del så skulle det inte ens en tanke att ha det så.

/Moltas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju normalt helt ofarligt att få en kallsup eller två när man badar så jag ser inga problem med att av misstag - om du glömmer bort dig - få några cl sjövatten i glaset. Vi använder sjövatten till allt utom att dricka och det funkar bra.

Backventiler är som sagt inte 100 % pålitliga så sätt en enkel sil före backventilen om du vill vara extra säker på funktionen.

Risken att fylla tanken med sjövatten om backventilen strejkar är liten. Motståndet i rör och slang till tanken är säkert mycket, mycket större än motståndet i pipen och vattnet tar ju den lättaste vägen.

Använd Y-koppling (inte T-koppling) för att minska risken att vattnet går fel väg.

Sannolikt märker du också om det kommer lite vatten ur pipen och om färskvattnet smakar salt. Då är det dags att kolla backventilerna.

Personligen skulle jag inte alls vara orolig.

Det är ju inte värre än att du prövar och är du inte nöjd sätter du in en pip till nästa säsong.

Mackey

Ps

Naturligtvis funkar det inte om du har pumpen i pipen, vet inte vad jag tänkte när jag skrev det. Troligen tänkte jag inte alls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Risken att fylla tanken med sjövatten om backventilen strejkar är liten."

På en snabbgående båt kan nog trycket bli tillräckligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte tre backventiler för koppla ihop två automatiska länspumpar på samma ledning. http://www.hjertmans.se/article/backventil-25-32-38-mm

Av de tre fungerade en som backventil. Skruvade isär de som krånglade. I de bägge fanns en liten rest från gjutningen. Skrapade bort plastresten och sen fungerade backventilerna som de skulle.

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Risken att fylla tanken med sjövatten om backventilen strejkar är liten."

På en snabbgående båt kan nog trycket bli tillräckligt.

Aha, du tänker så...

Jo, det är klart. Då är det bra att ha en enkel avstängning, antingen för att inte fylla tanken eller för att inte spruta vatten i köket ock kanske blöta ner en masa.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också tänkt ordna med söt-/sjövatten i samma kran. Min tanke är att skaffa en extra pump och en trevägsventil. Trevägsventilen ska ju helst vara av typen som inte kan vara delvis öppen för två inlopp. Jag hoppas på att hitta en modell som kan sitta monterad under diskbänken med vredet ovanför, axeln till vredet genom ett uppborrat hål i diskbänken alltså.

Någon som har koll på på om det finns en sådan ventil att köpa någonstans?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också tänkt ordna med söt-/sjövatten i samma kran. Min tanke är att skaffa en extra pump och en trevägsventil. Trevägsventilen ska ju helst vara av typen som inte kan vara delvis öppen för två inlopp. Jag hoppas på att hitta en modell som kan sitta monterad under diskbänken med vredet ovanför, axeln till vredet genom ett uppborrat hål i diskbänken alltså.

Någon som har koll på på om det finns en sådan ventil att köpa någonstans?

Du ska ha en trevägsventil med L-kula men du får nog fixa vredet själv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Tar du bort nuvarande pip så är det väl enkelt att bocka till en dubbel pip i kopparrör väljer du ej kromatkopparrör  löder du lätt dit lämpliga fästen för hoen, be rörmokaren om en pinne kopparlod och du gör enkelt snygga lödningar.

har du ingen gas att löda med så gör bitarna och be rörmokaren löda dem,  som anslutning mot hoen kan ju piparna lödas i ett mutterfäste eller bara en tillklippt bricka för att fylla ut gamla hålet och på undersidan av hoen en slangklämma och staga det hela med lite tätande lim. 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag behöver ha (och har redan) en pip som är både höjbar och svängbar, har en liten hu och trång runtom...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den vanliga lösningen är väl att ha två pipar för vattnet, men om du ni inte tycker det fungerar och bara vill ha en kran/pip kanske du kan ta en vanlig blandare och ha sötvatten i kallvattenanslutningen och saltvatten i stället för varmvatten? Då slipper du fundera över eventuella problem med backventiler eller annat.

Typ den här:

http://www.italnordic.se/artikel.php?kid=720-889-890&sok=&id=2801

post-92644-0-14394500-1415571342.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller denna kanske. Min poäng, kanske jag ska tillägga, är att det finns kranar som är väldigt små och tar liten plats :)

post-92644-0-86757800-1415645103.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...