Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Jycke

Batterivakt

Rekommendera Poster

Hej,

Någon som har Batterivakt direkt på batterierna istället för på apparaten?

Om.

vilken har du, funkar den bra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många solcellsregulatorer har en lastutgång med funktionen att bryta när batterispänningen blir för låg. På en del kan man ställa vid vilken spänning de ska koppla ifrån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste TS inlägg flera gånger igår kväll och blir egentligen inte riktigt klok på vad som efterfrågas. Men det är väl jag som är lite trög!

Jag har aldrig hört talas om en batterivakt direkt på apparaten (och då pratar jag inte om den som vissa kanske tänker direkt på :rolleyes: !).

Är det en säkring TS avser kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha!

Tack för klargörandet.

En del förbrukare, som transportabla kylboxar, har egen inbyggd spänningsvakt, som slår ifrån förbrukaren vid underspänning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bra batterivakt slår ifrån batteribanken innan urladdningen har gått så långt att en motor inte kan startas och innan batterierna blivit snabbåldrade.

Den skall då sitta så att inget som kan dra mer än några milliampere kan dra ur batteribanken, och den skall ha en väldigt låg egenförbrukning, speciellt när den löst ut. På så sätt skyddas batteribanken från idiotfel av typ att barn eller gäster har tänt lampor samtidigt som man glömmer slå ifrån huvudbrytaren då man lämnar båten.

Battery Brain kan köpas i Sverige från t.ex. :  http://shop.clp.se/sv/fordonsteknik/battery-brain/battery-brain-marine-type-iii.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bra batterivakt slår ifrån batteribanken innan urladdningen har gått så långt att en motor inte kan startas och innan batterierna blivit snabbåldrade.

Den skall då sitta så att inget som kan dra mer än några milliampere kan dra ur batteribanken, och den skall ha en väldigt låg egenförbrukning, speciellt när den löst ut. På så sätt skyddas batteribanken från idiotfel av typ att barn eller gäster har tänt lampor samtidigt som man glömmer slå ifrån huvudbrytaren då man lämnar båten.

Battery Brain kan köpas i Sverige från t.ex. :  http://shop.clp.se/sv/fordonsteknik/battery-brain/battery-brain-marine-type-iii.html

den där battery brain verkar vara den jag är ute efter,

jag tänkte sätta den på förbrukarsidan , så att precis som någon skrev. om man glömer nåt på så slipper man döda batterierna.. 

vet någon hur den funkar om motorn är igån dvs generatorn laddar. slår den ifrån då med om spänning sjunker under 11.8volt? jag vet att när man tex kör bogen en längre tid så kan spänningen sjunka under 11volt (en kort tid)

har den en fördröjning typ..?

Redigerad av Jycke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du inte koppla bogproppen förbi batterivakten. Den glömmer man väl knappast igång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du inte koppla bogproppen förbi batterivakten. Den glömmer man väl knappast igång.

Men spänningen sjunker ju ändå troligen för mycket! Men man kan man bypassa batterivakten med ett relä när bogen körs.

Gäller det bara förbrukare och 20A räcker kan man sätta en sådan HÄR. Fördelen är att den har ställbar frånkopplingsspänning. Har för mig att den har en viss tidsfördröjning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.batterybrain.co.uk/faq.html

Den mäter under 30 sekunder för att inte slå ifrån pga kraftiga men kortvariga strömuttag. Förutom för bogpropellern så behövs motsvarande också för att den inte ska slå av när du startar motorn. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

http://www.batterybrain.co.uk/faq.html

Den mäter under 30 sekunder för att inte slå ifrån pga kraftiga men kortvariga strömuttag. Förutom för bogpropellern så behövs motsvarande också för att den inte ska slå av när du startar motorn. 

Tack för svar! en sådan får det bli:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förtydligande om Battery Brain:

Denna batterivakt har ett flatstift som anslutning för en 12V signal. När denna signal är på, så löser inte Battery Brain ut alls oavsett batterispänningen. Man ansluter den t.ex. till generatorns laddningslampeanslutning som ju är c:a 12V då generatorn laddar. 

Det innebär att om man t.ex. har fått så låg batterispänning att Batteri Brain löser ut och man återställer den och startar motorn, så löser den inte ut igen så länge generatorn laddar såpass att laddningslampan inte lyser.  Så ifall bogpropeller eller ankarspel körs så att batterispänningen återigen går ner klart under gränsen på c:a 11.8 volt, så löser ändå inte Battery Brain ut.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...