Jycke 1 Postad 2 November , 2014 Hej, Hoppas någon kan förklara detta för mig.. Båten har två batteriebankar, den ena bortkopplad I den som är inkopplad finns 3st 75amp batterier, jag har dessa kopplade till en batterimätare. I onsdags så var jag i båten och nör jag lämnade båten så hade jag ca 12.6volt på dessa batterier Dagen efter är jag en snabbis i båten och ser att spänningen står på 8.99volt. Tänker va fan har hänt nu. Kollar om jag glömt något på, men jag hittar inget.. Så jag kopplar in en till mätare direkt i cigguttaget för att verifiera. Det va samma spänning där! Kollar nu om något funkar, och det gör det, bogen lampor osv hmm.. Tittar en gång till på spänningen och ser då att den ökar ju mera jag använde något... För att tillslut Hamna på ca12.6volt Jag har inte läst fel. När jag åkte därifrån så satte jag batterierna på laddning (ska tillbaka i veckan) Kan någon förklara vad som hänt?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 213 Postad 2 November , 2014 Har ingen aning, men chansar på oxid på polerna eller liknande? Var mätte du första gången, alltså innan cigguttaget? Direkt på batterier eller annat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jycke 1 Postad 2 November , 2014 Har ingen aning, men chansar på oxid på polerna eller liknande? Var mätte du första gången, alltså innan cigguttaget? Direkt på batterier eller annat? Javisst batterimätaren är kopplade direkt på plus på batteriet , Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 529 Postad 2 November , 2014 Undrar om det inte är så att mätaren är felkopplad någonstans. Kolla när du laddar batterierna så att mätaren visar att det går ström in i batteribanken och att den inte visar det som om du förbrukade ström. Steg två borde vara att kolla att mätaren går mot den aktiva batteribanken. Steg tre att kolla att den bortkopplade banken verkligen är bortkopplad och inte är den som ger utslag på mätaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jycke 1 Postad 2 November , 2014 Undrar om det inte är så att mätaren är felkopplad någonstans. Kolla när du laddar batterierna så att mätaren visar att det går ström in i batteribanken och att den inte visar det som om du förbrukade ström. Steg två borde vara att kolla att mätaren går mot den aktiva batteribanken. Steg tre att kolla att den bortkopplade banken verkligen är bortkopplad och inte är den som ger utslag på mätaren. Ja har funderat på om den kan vara felkopplade, men då jag mätte med en annna i cigguttaget och fick samma värde så.. Jag ska kolla om det står plus eller minus när jag laddar (så den inte räknar åt fel håll?) Mätaren går mot rätt bank, och den andra var urkopplad (jag mätte den för att kolla om den va nåt skumt där med) men där va de fulladdat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 3 November , 2014 Skulle tippa på oxidation, som brände bortnär du belastade batterierna. Har haft samma symtom. Den gången var det huvudbrytaren som var oxiderad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 November , 2014 Skulle tippa på oxidation, som brände bortnär du belastade batterierna. Har haft samma symtom. Den gången var det huvudbrytaren som var oxiderad. Huvudbrytaren är väldigt ofta en orsak till problem. Prova att "motionera" den genom att slå av/på en massa gånger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jycke 1 Postad 4 November , 2014 Skulle tippa på oxidation, som brände bortnär du belastade batterierna. Har haft samma symtom. Den gången var det huvudbrytaren som var oxiderad. Huvudbrytaren är väldigt ofta en orsak till problem. Prova att "motionera" den genom att slå av/på en massa gånger. tack för alla svar, verkar vara oxid som boven. ska kolla i båten imorgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jycke 1 Postad 5 November , 2014 Skulle tippa på oxidation, som brände bortnär du belastade batterierna. Har haft samma symtom. Den gången var det huvudbrytaren som var oxiderad. Huvudbrytaren är väldigt ofta en orsak till problem. Prova att "motionera" den genom att slå av/på en massa gånger. tack för alla svar, verkar vara oxid som boven. ska kolla i båten imorgon. samma sak idag igen! motionerade huvudbrytare och vred lite på polerna. svaret va oxid Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 8 November , 2014 (redigerade) Oxid helt klart. En energitjuv som hela tiden själ lite ström av dig. När du belastar mera så blir det varmt och då ökar ledningsförmågan lite, därför kan du mäta högre spänning än innan. Detta kan ofta vara en orsak till att de som installerar Led-lyse får mer problem än de hade tidigare. Ledningsproblem orsakar även att laddningen till batterierna kan vara sämre och kan även i värsta fall skapa så stor värmeutveckling att kabelbrand uppstår om det flyter mycket ström över dåliga kontakter. Själv upptäckte jag olika spänningsnivåer, det skilde mellan typ 13,5 volt och 11,8 på 2 ställen samtidigt (GPS'ens värde och en elmätares visning) trots att jag inte belastade systemet nämvärt. (dvs inte ett spänningsfall pga stor förbrukning eller urladdade batterier) Jag har därför påbörjat att renovera elsystemet, byter ut polskruvar, huvudströmbrytare, monterar huvdsäkringar, öka kabelareor, nya proffskabelskor etc. Här en länk där jag visar hur. http://imagine.123minsida.se/187791379 Redigerad 8 November , 2014 av Hasse_O Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 8 November , 2014 Lite om det här med "felkopplad" som dök upp här i tråden. Som elektriker får jag ibland felsöka vänners båtar och framförallt släpvagnar som ofta plötsligt blivit "felkopplade". När jag frågar om någon kopplat om något i systemet får man oftast ett nej till svar. Ingen har alltså rört något och plötsligt är det helt felkopplat! Något som tidigare fungerat blir inte felkopplat av sig självt. Precis som TS redan konstaterat berodde felet på oxid. Absolut vanligaste felet på elsystem i fordon. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser