Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
tugge

köra fort med Hsö 420 Gt motor alternativ och info

Rekommendera Poster

Har nyligen köpt en hsö 420 gt. Undrar om någon vet historia om dessa båtar har bara hittat en annan än min. Prod start- stopp, antal tillverkade, motor rekomendering med mera.

Min båt är 4.2x1.5 meter kanske 140kg från 95 och har en yamaha 25hk från 1996, och gör då max max 27 knop 1 person, samt 25 knop med 2. propeller 9 7/8 x13F

Skulle vilja få upp den i minst 30 men gärna 35 till 40 knop. Vad kan man gissa att man skulle behöva för motor för dom olika hastigheterna.

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tittat lite på 40hk sent 90-tal med powertrim, 2-takt. Vad kan man vänta sig för fart då.

post-74692-0-40576100-1414951719_thumb.jpg

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en dumregel som ändå stämmer rätt bra vid måttliga förändringar. Ungefär hälften av effektökningen fås i fartökning. Det här är ingen måttlig förändring o skrovet kanske fånar sej så ta det med en nypa salt. Du ökar effekten 60% så i bästa fall får du 30% fartökning, dvs 35 knop, troligen blir det mindre i verkligheten..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en dumregel som ändå stämmer rätt bra vid måttliga förändringar. Ungefär hälften av effektökningen fås i fartökning. Det här är ingen måttlig förändring o skrovet kanske fånar sej så ta det med en nypa salt. Du ökar effekten 60% så i bästa fall får du 30% fartökning, dvs 35 knop, troligen blir det mindre i verkligheten..

Tack för svar då vill man kanske ha en något större motor.

Om ingen vet kanske man kan få en gissning på max storlek på motor på denna båt. Vill ha största möjliga men ändå inte för övermotoriserad

Mvh marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Land o hoj

Undrar om powertrim är nödvändigt? motormarkaden är inte så stor för dessa och priserna springer lätt iväg då flertalet motorer inte har powertrim. Min tanke var att det skulle va bra på en sådan liten båt för att optimera gångläget då vikten (antal personer) i båten kan skilja mycket från tur till tur

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har hittat en yamaha 50hk med powertrim är det för mycket för denna båttyp?
tacksam för svar så jag vet om jag ska slå till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är uppgifter om din båt. Går givetvis att tulla på några hk men det blir nog ingen raket, kör lugnt

post-79126-0-22699000-1415048091_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är uppgifter om din båt. Går givetvis att tulla på några hk men det blir nog ingen raket, kör lugnt

?? kommer det bli för tungt med den motorn eller kommer båten gå ostadigt.

förstod inte raket skämtet riktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktmässigt är det nog inte så farligt mellan 40 till 50hk, dock finns risken som du skriver att skrovet blir instabilt i farter upp emot 40kn, det är en liten båt som troligtvis inte är byggd för det.

 

Raketskämtet var menat för just det jag skriver ovan, att du nog ska vara nöjd med farter runt 30kn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir en 40hk med trim o tilt, samt elstart. Så slipper man ryckandet i det där snöret :-)

Om man inte vinner något i fart så har man ju iaf fått elstart och powertrim o leka med.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn införskaffad. Nu får det bli vår. Sugen på provköra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borra eller inte borra?

Finns ett par borrade hål i instrumentbrädan dock bara ett stort där loggen sitter, det känns inte bra o sätta borren i brädan för ett nytt hål åt varvräknaren..

Hur har/ hadde ni gjort.

Det är inte den bästa bilden men det syns iaf hur mätarna sitter,

Vart ska man sätta varvräknaren? Bakom ratten bredvid loggen? Högersidan bakom ratten? Eller framför passagerarsätet? Ingen plats är given några förslag?

post-74692-0-44605300-1422049522.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte vill borra i panelen har ju biltillbehörsaffären hållare för mätare som skruvas fast på instrumentbrädan. Den skall ju också fästas på något sätt, tex 2-3 skruvar. Blir ju hål av de med, men betydligt mindre. Och så skall ju kablarna dras någonstans vilket betyder ännu ett litet hål.

Mitt förslag är att borra in den till vänster om de två små mätarna, då blir det en symmetrisk fyrklöver.

Det är jobbigt att vara estet, men jag brukar fundera på vem jag sparar båten till. Slutsatsen brukar bli att när jag väl sålt båten så slipper jag ju fundera på det där... Bygg om som du vill! Huvudsaken är att det blir symetriskt och snyggt, ungefär som om båtens tillverkare hade gjort det.

 

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, vem spar jag båten till? :-)

Tycker själv det är så tråkigt när jag tittat på äldre båtar där det suttit en rad med instrument. Som sen är urriven då dom bytt motor. (massa hål)

Liksom dom 2 senaste båtarna jag köpt så har det vart en rad hål i akterspegeln pga diverse motorbyten, plastade igen och pulade med gelcote förra våren på Ht:n, så till våren blir det Hsö:n.

Men jag kommer fixa till akterspegeln, sen blir det hålsågen, och kör enligt ditt tips, till höger om befintliga mätare. Det kommer se bäst ut,

funderade på löst mätarhus med, men fick upp bilder på en 18åring med trimmad Volvo 240, :)

Känns inte rätt på denna typ av båt +30knop

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när nya motorn ska på är den gamla till salu finns här på marinbörsen,

Sitter fortfarand på för enkel provkörning.

Se film

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var vid båten idag och mättade befintliga hål i akterspegeln.

Dom som används idag passar inte men det fanns ett äldre par som var samma mått som på nyinköpta motorn ca 33cm mellan dom övre och ca 25cm mellan dom nedre. Dom övre satt ca 5cm ned på akterspegeln o dom nedre ca 25 cm ned.

 

Detta innebär att motorn hänger på akterspegeln vid användning av dom översta hålen, så kommer då max kunna få ett lyft på 5 cm.

 

En tråkig sak var att bultarna inte var tältade eller åtdragna, menar då dom gamla som inte använts, får hoppas att,akterspegeln inte är förstörd, dom har inte legat under vattnet 5-10cm över vattenlinjen.

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var fuktig och är nu uppborrad för urtorkning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kommer polera botten för att tjäna någon 10 dels knop

Kaustiksoda o tapetklister för färgborttagning var ingen höjdare tycker jag.

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Botten klar. Nu ska el dras reglage monteras o dra kablar, ny styrvajer, nya Lantärnor, ekolod, ekolodsgivare, plotter, varvräknare, tempmätare, trimmätare, vattentrycksmätare, motorhissen monteras. Motorn hängas på, spackla aktern, lite gelcoat.post-74692-0-61966100-1430249624_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går framåt men inte i takten jag önskat, småbarn, väder, och jobb. Men har hunnit plasta igen akterspegeln samt fått på gelcoat.post-74692-0-58494400-1433100248_thumb.jpg

Fick även på motorhissen som även ger lite "Setback". post-74692-0-08263200-1433100294_thumb.jpg

Var tvungen o sätta en distans mellan akterspegeln och hissen.

Det blev två stycken ikeaskärbrädor. :)post-74692-0-92895800-1433100278_thumb.jpg

Två plattjärn i alu fick det bli för vara säker på att det inte germed sig i akterspegeln när tyngden flyttats bakåt.post-74692-0-64029300-1433100319_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har även monterat alla mätare, ekolod /plotter, Lantärnor, och hängt på motorn. Nu är det bara kopplas el samt styrning.

Måste köpa en längre styrkabel och eventuellt dra ut den genom akterspegeln då motorn sitter så pass långt bak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Elen kopplad. mitt batteri sitter under fördäck så behöver långa kablar till startmotorn ca 3-4 meter. Något tips på var billig kopparkabel kan införskaffas samt hur grov man bör ha vid den längden. Vet inte hur många ampere startmotor drar. Vill hålla vikten o priset nere men vill ju inte få dåligt snurr i snurran

Redigerad av tugge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kastar med 2 bilder

en bild på damsugarslangen som jag drog igenom el och reglagekablar. Den blev knökfull.

post-74692-0-10608400-1433277040_thumb.jpg

 

Monteringshöjden blev högsta laget för min alupropeller men provar, sen kanske jag sänker tills jag fått tag på en Rf.post-74692-0-13512400-1433277095_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orden "billig" och "koppar" ryms nog inte i samma mening. Men du kan ju leta efter svetskablar. Jag skulle inte ens fundera på mindre än 35mm2.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startkablar med lämplig längd där man klipper bort kontaktdonen är nog de billigaste man kan köpa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startkablar med lämplig längd där man klipper bort kontaktdonen är nog de billigaste man kan köpa.

Ska kolla upp det. Tack.

 

Sökte lite och dom flesta startmotorerna ligger på 0.6-1kw med en kalkylator för kablarea så rekommenderades 25mm2 kabel vid en längd på 3-4,2 meter om jag klarar mig på 3 meter vågar jag nog gå ner ett snäpp i area till 21mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema hade start kablar på 3,5 meter och en area på 25mm.max 350A.

Kunnde inte bli bättre. Tack igen sparade just ett par hundra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste flika in här lite med en fråga på temat elkablage. Är det inte i marin miljö superheligt med förtennade kablar?

 

Köpte nyligen en beggad motor med elstart, den gamla batterikabeln var vanlig kopparkabel och var alldeles svartärjad en bra bit in i isoleringen, möjligen hela kabeln. (Gav upp innan jag kom till ren koppar, borstade istället bort det svarta/gröna och fick någorlunda ren koppar)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...