Sauna 2 Postad 2 November , 2014 Hej Har just köpt och monterat Pertronix Ignitor och tändspolei min AQ170/B30 och undrar lite om resistorn ska vara kvar eller ej (Har provstartat och det fungerar) Motorn är ett ihopplock av två och har haft många ägare så vad som satt orginal är osäkert... I bruxen till ignitorn står det att resistorn ska vara kvar men i bruxen till tändspolen står det tvärt om. Både nya och gamla tändspolen är på 3 Ohm (?) och när jag mäter tändspole och resistor blir det drygt 4. Vill tillägga att mina elkunskaper är begränsade och att jag köpte prylarna på ebay från USA. sen en fråga till: Stämmer det att Ignitorn tar stryk om tändningen är på utan att motorn går? hur länge? sekunder minuter? Tar gärna emot tips om ovnanstående eller allmänt om ignitorn. Tackar på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 2 November , 2014 (redigerade) Om du har flame-thrower spole så ska du inte ha resistorn. Tar inte skada om tändningen är på någon minut. Redigerad 2 November , 2014 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 3 November , 2014 (redigerade) Hmm... själva vitsen med en serieresistor i tändspolens grova strömslukande primär är väl att den automatiskt överbyglas av tändnyckeln bara i det återfjädrande startläget då startmotorn lastar ner batteriet? (För måhända sjunker batteriets spänning rejält vid dålig startbatteriladdning - och minskad primärström till tändsystemet skulle annars onödigtvis orsaka usla tändstiftsgnistor utöver dåligt startvarvtal. Syftet med sådana serieresistorer är att de skall öka startchansen men sen "försvinna" ur kretsen elektriskt sett genom överbygling - i tändnyckelns återfjädrade gångläge - alltså alltid strömbegränsa utom just då startmotorn lastar ner.)Tändspolar avsedda för seriemotstånd har därför grövre primärlindningstråd med mindre antal lindningsvarv och elektriskt motstånd än andra. De är s.a.s. ifrån början avpassade för maximal matningsspänning runt 10V(?) till skillnad mot traditionella med kanske 11,5V eller så vad gäller just motorstart.[Alla tändspolar kan som bekant överhettas ifall de långvarigt matas med kontinuelig likström utan att motorn startat, men alltså särskilt snabbt sådana avsedda för serieresistor om de felkopplats utan resistor. (När en motor väl har startat hackas strömmatningen upp av dess brytare/transistor och medelströmstyrkan/ värmeutvecklingen sjunker därför drastiskt.) Vad som räknas som långvarigt vete katten, men kanske några minuter med tanke på tändspolens värmefördelande och elektriskt isolerande/gnisthämmande oljeinnehåll? Men min poäng just här är att felkopplade tändspolar avsedda för serieresistor rimligen tål detta sämre eftersom de i grunden är tänkta att matas med lägre spänning.]Så... har man en tungstartad stor motor med kanske klent batteri där kopplingen sen tidigare innehåller en serieresistor så finns det väl ingen anledning att byta system? Bara att hålla koll på att detta med att tändspole och tändnyckel fortsatt alltid samspelar gott ihop vid varje komponentbyte. Gäller nog även eftermonterade system som Pertronix, har svårt att tänka mig att dess elektronik skulle ta skada oavsett resistorsystem- eller inte (givet rätt komponenter i övrigt)?? Redigerad 3 November , 2014 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sauna 2 Postad 3 November , 2014 Tackar för alla svar, glömde säga att jag provade med resistor (två körningar i ca 1 min) Det jag är rädd för är att jag ska glömma tändningen på, vilket jag gjort tidigare... Har jag tolkat det hela rätt så ska jag behålla resistorn? Vad hade ni gjort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser