Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
firefish

Wallas 1300 slanglängd

Rekommendera Poster

Jag har just plockat ut min gamla Wallas 2000. Den är defekt och förre ägaren av båten hade den inlämnad för service men tydligen är den bortom räddning.

Wallas 2000 har ett utblås i mitt fall kopplat till en slang som via en Y-koppling ( med ställbart spjäll) delar sig till två och sedan matar 2 utblås, ett i kabinen och ett i sittbrunn. Total slanglängd cirka 6 meter (2 innan Y-kopplingen, sedan 2 x 2 meter till respektive utblås).

Jag har inget större behöv av värme men det kan vara skönt att få upp temperaturen lite ibland samt få bort den värsta råheten och fukten. Det handlar alltså inte om att ligga ute i oktober utan att få ett trevligt inomhusklimat under "normal" säsong.

Den enklaste värmaren att byta till är Wallas 1300. Måtten är i princip samma. Däremot säger Wallas att maximal slanglängd för 1300:an är 1 meter. Jag undrar varför (har mejat dem och frågat)?

Har det att göra med den låga effekten (1200 watt) gör det ju inte så mycket eftersom jag inte behöver ha ut så mycket värme. Beror det däremot på att fläkten är för klen för att få snurr på luften riskerar jag ju att värmaren överhettar och stänger av sig.

Någon som installerat en 1300 i ett liknande system som i min båt? Hur fungerar det?

Alternativet är en 1800t men då handlar det om dubbla pengen...

Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick svar från Wallas.

Tydligen är fläkten (blowern) i Wallas 1300 för klen för att klara av slanglängder över en meter. Kan den inte mata luft i rätt mängd går den varmt och stänger av sig. 

Så det får bli en 1800t. Amortera eller reparera – som sagt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De gamla 1300 fick man inte ha slang alls på, så jag fick köpa en beg 1800B istället. Men sen pratade jag med en som hade 3 m slang och det funkade. Sen kan man ju alltid sätta in någon extra fläkt, det finns en tråd om det.

4000 spänn extra är hårt för att klara slanglängden.

Du har inte 6 m slang du har 2+2 m. Kan du inte göra ett stick på vägen så en del luft kan gå ut lite närmare värmaren?

1800W är för mycket i min båt, jag har fått sätta in en fläkt som suger ut luft ur salongen och blåser ut i stuven för att inte bli kokt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Räknas inte alla sex meter? Jag trodde inte det berodde på avståndet från värmaren utan det totala antalet meter slang.

Det finns ju en fördel med 1800t över 1300. Den dyrare har termostat och två effektlägen, 900 watt och 1800 watt medan 1300 bara har på/av. Så rimligtvis borde 1800 kunna värma mer lagom.

Jag har tänkt på att köra en separat fläkt. Men det blir en mer komplicerat system och nettoförbrukningen av el lär bli högre. Det skiljer bara 0,1 ampere mellan 1300 och 1800 på full gas så om jag skulle köra med 1300 och en hjälpfläkt i varje utblås tror jag förbrukningen skulle bli mer än så.

Men svettiga pengar är det. Kanske två 1300, en i varje utrymme. Visserligen mer el men å andra sidan en viss redundans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...