Amanda31 21 Postad 1 November , 2014 Dags att leta segelmakare för vinterns beställning. Behöver en rullfock till en prestandaorienterad 37-fotare. Bra fart och prisvärt uppskattas. Gärna i ett snyggt paket med en rulle. Tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 1 November , 2014 Jag har ju kanske inte lika förutsättningar och önskemål, men jag har skrivit en beskrivning om vem jag är, hur min besättning ser ut, hur jag använder båten osv och skickat det till fem olika segelmakare. Jag låter liksom deras kunskaper styra kring vad jag skall/bör ha. Funkar sådär, har hittills fått två offerter och en tredje på måndag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 1 November , 2014 Mina tre senaste segel kommer från Lundh. Tycker dom har bra koll på det dom gör. Annars är väl Gran nästan alltid ett bra val. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 456 Postad 2 November , 2014 Har köpt av UK Syversen i Stockholm, http://uksyversen.com/, för tre år sedan och är nöjd med både bemötande och segel. De har loft även i Göteborg. De frågade mycket hur jag använde båt och segel och föreslog sedan lämpliga segel och material. Jag passade på att snacka med segelmakare på en mässa och jag fick bra bemötande av Gransegel, North sails och Hamel sails också. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paradise 5 Postad 2 November , 2014 Vi har köpt av Boding, stor, genua och "code 1" med rulle. Bra service o bemötande, även eftermarknad då jag tappat bort en grej till rulltravarna. Klart nöjd. Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 456 Postad 2 November , 2014 Lite förtydligande. Jag fick bra bemötande av alla segelmakare på mässan, men UK Syversen, Gransegel, North sails och Hamel sails var de som visade mig just det intresse jag ville ha. Mitt mål var att "prata fram" en lämplig segelgarderob till just vår båt och det lyckades dessa fyra med. Varför valet föll på UK var nog en kombination av pris och förtroende. North sails var de som gjorde klart bäst detaljarbete på sina segel, men de var också dyrast. Till en långsegling skulle jag helt klart överväga att betala lite mer för att få ett bättre detaljarbete. Billigast var Boding, men de sydde då sina segel i Kina så de kom inte på frågan. Varken jag eller min fru vill stötta diktaturer där mänskliga rättigheter åsidosätts när vi har möjlighet att välja. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paradise 5 Postad 2 November , 2014 Mackey, bara för min nyfikenhet, vet du var övriga loft tar sina tillskurna våder eller färdigsydda segel från? Den bild jag har är att väldigt lite görs i Sverige. Undrar Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 456 Postad 2 November , 2014 Nej, inte nu längre. Jag frågade då vilka länder som var inblandade i produktionen. Segeltillverkningen i Sverige var begränsad redan för tre år sedan och det är den säkert fortfarande. Det kan vara bra att kolla så att det går att få reparationer gjorda i Sverige, verkar ju onödigt att skicka segel runt jordklotet för mindre reparationer. Sedan beror det på vilka material man talar om. Vissa tillverkare syr dacron i Kina och laminat på andra ställen osv. Om man är intresserad får man fråga och kolla inför varje köp helt enkelt. Jag lägger gärna några kronor extra på att stödja svensk eller europeeisk tillverkning om möjligheten finns. Då får vi bättre ekonomi i Europa vilket är positivt. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 456 Postad 6 November , 2014 Har sett att Hamel och Lundh syr i Sverige, finns det flera? Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MeaDiva 1 Postad 6 November , 2014 Hej, Jag skulle vilja tipsa om Albatross Segel Göteborg, Bengt Falkenberg som driver detta hjälpte oss fantastiskt bra under vårt bygge. Vi började med ett långt samtal där vi fick beskriva hur och vart vi tänkt segla. Detta resulterade i en bra kombination av segel där stor och fock syddes i Dacron och vår drifter i laminat för att inte bli för tung i lätta vindar. Vi har i sommar seglat 1980 nm med grymma segel där vi har träffat precis rätt, behöver man någon att bolla sina tankar med kan jag rekommendera dom! //Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 494 Postad 7 November , 2014 Har sett att Hamel och Lundh syr i Sverige, finns det flera? Mackey Gransegel syr i Sverige. Mycket nöjd med mina segel därifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Medoch 48 Postad 7 November , 2014 Billiga segel från Thailand F FÖRETAGSANNONS Säljes av Gransegel. 11 september 22:57. Logga in i butiken Alla segelmakare tar segel från andra länder man kan titta på grossisterna ur mycket dom leverera till svenska Segelmakare Asprröd hade bara en rull segelduk i lager Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 494 Postad 7 November , 2014 Billiga segel från Thailand F FÖRETAGSANNONS Säljes av Gransegel. 11 september 22:57. Logga in i butiken Alla segelmakare tar segel från andra länder man kan titta på grossisterna ur mycket dom leverera till svenska Segelmakare Asprröd hade bara en rull segelduk i lager Ursäkta, men vilken butik ska man logga in i? Vem är segelmakare Asprröd? Googlade, men hittade ingen. Det är nog så att de flesta loft samarbetar med något utländskt loft när det gäller budgetsegel. En del loft skär själva medans andra skickar en CAD-ritning och får panelerna skurna och syr/limmar sedan själva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Medoch 48 Postad 7 November , 2014 http://www.aspero.se/hem Det är ett grossistföretag som säljer segel duk till Svenska segelmakare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 494 Postad 8 November , 2014 http://www.aspero.se/hem Det är ett grossistföretag som säljer segel duk till Svenska segelmakare Kul med alla kataloger att bläddra i, men var ser du lagersaldot? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Medoch 48 Postad 8 November , 2014 Det kan du inte se Du måste vara segelmakare och besöka firman eller lägga in en beställning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser