bixfeldt 0 Postad 1 November , 2014 Jag ska dra ny färskvattenslang mellan vattenpumpen och pentryt på min Sea Ray 23 fotare. Men, Seay Ray verkar ha misslyckats fatalt med planeringen för att man kanske vill byta slangar ibland så det är helt omöjligt av utrymmesskäl att komma åt att arbeta där vattentanken/vattenpumpen sitter. Det är i princip ingen arbetsyta alls mellan motorn, vattentanken och jag kommer därför inte åt sidan på skrovet där den nya vattenslangen ska dras mellan pumpen och pentryt. Har någon ett bra tips för hur man kan dra slangar eller kablar i extremt trånga utrymmen? Är man 1,30 lång så kanske det skulle gå att komma åt men som fullvuxen är det helt omöjligt utrymmesmässigt. Hade funderingen på att köpa något liknande en avloppsrenstråd (styv men böjlig metall) för att fästa slangen i, men det kanske finns något enklare alternativ. Vill ju inte demontera hela båten för en vattenslang.. Tacksam för råd, hur gör ni när ni ska dra slangar etc längst med skrovet där du varken ser eller kan komma åt att arbeta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moggep 27 Postad 1 November , 2014 Kan du inte dra in den nya med den gamla? Dvs du sätter ihop nya och gamla slangen, sen drar du ut den gamla, då följer den nya med in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 1 November , 2014 Om inte tipset ovan funkar så kanske du har några barn eller barnbarn i lämplig storlek. Jag tar ibland hjälp av en god väns dotter när det gäller att skruva saker i trånga utrymmen. OBS! Inget barnarbete, hon är myndig och tycker det är kul att meka båt. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 November , 2014 Har någon ett bra tips för hur man kan dra slangar eller kablar i extremt trånga utrymmen? Är man 1,30 lång så kanske det skulle gå att komma åt men som fullvuxen är det helt omöjligt utrymmesmässigt. Det där känner jag igen. Är man 1,92 och väger 115 kg så kan det va trångt ibland, men jag har aldrig stött på nåt som har varit helt omöjligt. Å andra sidan har jag ju den fördelen att jag har vana från ett yrkesliv i elbranchen. En arbetskompis som var lagd åt det positiva hållet brukade alltid säga; "Det finns inget omöjligt - det besvärliga det tar bara lite längre tid". Hans motsatts på samma firma brukade det fara släggor och skiftnycklar runt när det var nått som inte gick lätt och "som på räls". Det verbala skall vi bara inte tala om. Kan du inte dra in den nya med den gamla? Dvs du sätter ihop nya och gamla slangen, sen drar du ut den gamla, då följer den nya med in. Går det inte så skulle man kunna göra ett litet hål i den gamla slangen och fästa en kraftig ståltråd i den gamla slangen och dra ur och sen göra tvärt om med den nya. På den nya kan man kanske med fördel sätta ståltråden rakt igenom bägge väggarna på slangen, så draget blir i centrum. Tvinna ihop tråden. Låsa med eltape är aldrig fel. Diskmedel som glidmedel kan va bra ibland. Är jag tveksam smörjer jag innan första försöket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 1 November , 2014 Om inte tipset ovan funkar så kanske du har några barn eller barnbarn i lämplig storlek. Jag tar ibland hjälp av en god väns dotter när det gäller att skruva saker i trånga utrymmen. OBS! Inget barnarbete, hon är myndig och tycker det är kul att meka båt. Mackey Fast att få hjälp frivillig hjälp av egna eller andras barn kan man väl inte räkna som barnarbete när det sker utan tvång i en hobbyverksamhet. Under förutsättning att de barnet gör inte innebär nån fara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bixfeldt 0 Postad 2 November , 2014 Tyvärr så sitter den gamla slangen som berget. Den sitter "najjad" fast med en annan slang in i skrovet och de sitter stenhårt. Från ena hållet har jag så pass mycket spelrum att jag kan dra, men drar jag för hårt är jag rädd att den andra slangen ska slitas loss den har jag inte lyckats se vad den är till för pga det trånga utrymmet. Tack för förslagen, får försöka skicka ner någon av ungarna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser