Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Martin-Winga29

Måste 110S-drevet ha kylning?

Rekommendera Poster

Hej!

Skulle av olika anledningar vilja plugga igen kylvattenintaget i drevet i vår båten. 110S-drev.

Kranen som sitter är närmast stört omöjlig att komma åt när båten är semesterpackad.

Skulle vilja sätta en genomföring som är lättare att komma åt.

Frågan är bara om det är en så bra idé?

Behöver drevet kylnig av vattnet som passerar inuti? Passerar bara vattnet eller cirkulerar det i drevet med kylande effekt?

Det är ju trots allt en segelbåt och inga högprestandagrejer plus att drevet ju ligger i vatten hela tiden.

Med vänlig hälsning Martin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På mitt 100S finns ej något sjövattenintag det sker genomen extra bottengenomföring m sil vilken enl. istruktionsbok skall vändas bakåt på segelbåtar Gissningsvis har VOLVO gjort det enklare för sej att suga igenom drevet. Lika som dom senare inudreven för 100Drevet hade okså separat vattenintag liksom avgasutsläpp m (stövel).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara att plugga igen då med andra ord. Vad pluggar man med? Skruv med gängtejp känns ju enkelt.

Hur ska man tänka, det är ju ändå under vatten och får inte börja läcka.

Drevet är ju i aluminium, vad bör det vara för material i skruven så inget äts upp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara att plugga igen då med andra ord. Vad pluggar man med? Skruv med gängtejp känns ju enkelt.

Hur ska man tänka, det är ju ändå under vatten och får inte börja läcka.

Drevet är ju i aluminium, vad bör det vara för material i skruven så inget äts upp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rostfritt brukar ju inte bli bra i aluminium. Hur är det med brons/mässing? sedan skulle jag inte använda gängtejp utan flytande gängtätning - det går inte att misslyckas med det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, vad kul när man efter vintern kommer på att man skrev i forumet för typ fyra månader sedan ;-)

Då skruvar jag igen skiten då. Flytande gängtätning har jag faktiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...