Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Abrahamsson27

Glykol eller inte?

Rekommendera Poster

Tjena! Är ny inom båtlivet och äger nu en Mercury Optimax 75 -07. Motorn är konserverad men startades förra helgen för att se så allt var som det skulle (sötvatten) (spolmuff). Min fråga är, ska man köra igenom motorn med glykol? Båten ska förvaras täckt utomhus. Hur gör man lättast det? Fylla en balja med glykol? Tacksam för svar! Mvh Emil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn förvaras i nedfällt läge finns ingen anledning att köra genom glykol. Allt vatten rinner ur. Att som du avsluta genom att köra motorn med/i sötvatten är vad som brukar rekommenderas.Den bör då gå på tomgång minst 5 min så att den hinner bli varm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, men det skadar väl inte att köra med glykol? För att försäkra sig om att inget fryser? Hur gör man lättast då? Fylla en balja med 50/50 glykol och fälla ner motorn i baljan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Välkommen till MG!

En konservering av utombordare innebär ofta att man sprayar en oljefilm in i cylindrarna för att undvika rost. Denna oljefilm, om det nu var gjort så, har du kört bort när du startade motorn.

Enkelt att åtgärda dock. Ta ur ett tändstift i taget och spraya en liten mängd "fogging oil" in i cylindrarna och dra runt motorn något varv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om motorn förvaras i nedfällt läge finns ingen anledning att köra genom glykol. Allt vatten rinner ur. Att som du avsluta genom att köra motorn med/i sötvatten är vad som brukar rekommenderas.Den bör då gå på tomgång minst 5 min så att den hinner bli varm.

Brukar varmköra motorn i en tunna med sötvatten blandat emulgeringsmedel. För övrigt så rinner vatnnet ut i nedfällt läge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, men så sa dom inte på lindhalmotor christer. Den är fortfarande konserverad och gör inget att man kört med sötvatten. Ville bara höra mig för här i forumet men alla säger olika, det gör mig lite fundersam.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar varmköra motorn i en tunna med sötvatten blandat emulgeringsmedel. För övrigt så rinner vatnnet ut i nedfällt läge.

Emulgeringsmedel? Vad är bakgrunden till detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En uppstartad motor är givetvis inte längre konserverad.

Jag förstår inte varför utombordare inte skulle behöva konserveras enbart för de står upp? Det bör väl kunna "fastna" vatten i vattenkanalerna även där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Emulgeringsmedel? Vad är bakgrunden till detta?

Förr gjorde man alltid så, blandade en speciell emulgeringsolja i kylvätskan när man konserverade.

oljan blandade sig med vattnet till en mjölkliknande konsistens, mycket bra rostskydd i kylkanalerna.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är likt TS Emil något förvirrad angående alla konserveringsmetoder man kan hitta på nätet!?
[Kanske skulle nån sorts system för att ange typ av konservering och eventuellt behövligt frys-skydd underlätta? Anar redan här fyra huvudkategorier, 1a: vanlig vinterkonservering utan frysrisk vs 1b: flerårig förvaring med frysrisk, och 2: "dito" med respektive utan frysrisk? Blir fyra kategorier om man kombinerar?
(Detta med att vattnet rinner ur upprätstående utbordare skulle då exempelvis kunna hänföras/ jämföras till en underkategori 2a: vinterkonservering med fylld och instängd glykol utan luft respektive 2b: vinterkonservering med lufttillträde och alternativet emulgerad olja vad gäller kostnad och effektivitet. Restolja längs väggarna i ett tömt kylsystem är kanske bättre än restgykol?)
Vete fasen och trassligt värre, men begreppen känns som sagt dåligt isärhållna så nån sorts system vad gäller syfte och effektivitet vore nog klargörande??]

Den ryska sajten "mdmotors.ru" har f.ö. bra engelskspråkiga pdf-gratismanualer vad gäller moderna motorer, och kanske kan du hitta tips angående fabriksrekommenderad "winterisation" nånstans DÄR? (Ps. har använt sajten flera år och aldrig märkt av nån "skadlig kod" om nån måhända fördomsfullt tänker så.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förr gjorde man alltid så, blandade en speciell emulgeringsolja i kylvätskan när man konserverade.

oljan blandade sig med vattnet till en mjölkliknande konsistens, mycket bra rostskydd i kylkanalerna.

Kalle

Jag tror man ersatte den metoden med glykol eftersom glykolen numera har "en kvardröjande effekt". Oljan var kanske inte så miljöriktig och glykolen idag innehåller mer effektiva metoder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lämnade faktiskt in min utombordare tidigare i år för bla. vinterkonservering på en firma.

Jag brukar göra detta själv men nu skulle dom titta på en annan grej och jag hade mycket om mig så jag lät dom ta hela paketet.

Då frågade dom mig faktiskt om jag skulle förvara den i + eller - grader. Något förvånad över frågan, eftersom jag trodde mig veta att man inte behöver köra glykol i den. Då berätta dom att dom alltid gör detta numer på motorer som förvaras i - grader då dom haft en maskin som frusit sönder för dem trots att den förvarats nerfälld och numer inte chansar.

Kanske något man bör ta till sig?

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

man får ju hoppas att glykolen idag har rostskyddande egenskaper som överväger syret i det färskvatten som den blandas med, då syret i vatten har en negativ inverkan.

Jag jobbade en del av mitt yrkesversamma tid med premiumbilar av ett känt märke, där var föreskriften att fylla kylaren med destilerat vatten vid glykolfyllningen, beroende på att man ville ha en kylarvätska med yttest lite syre i kylsystemet.

Gårdagens glykol var i sin outspädda form starkt rostframkallande, Måttkannorna var röda av rost när dom togs fram på höstkanten, ja glykolen såldes från 200L fat.

Därav var nog användadet av emulgeringsolja ganska förståndigt.

Detta var lite allmänt svammel rundt glykol och emugeringsolja, och inget inlägg i tråden.

Hoppas ingen stör sig 

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft en 50 hk mercury från 81 och aldrig konserverat den. Vid upptagning lossar jag bensinslangen vid motorn och låter den köra slut på soppan. Brukar kolla oljan i växelhuset så inget vatten kommit in. Byter olja var tredje år, stiften likaså och impeller var femte år. Den har suttit på en katamaran och inte gått många timmar varje säsong iochförsig. Någon konservering med glykol på utombordare har jag aldrig hört talas om i vår båtklubb.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...